احداث شهرک صنعتی جدید، خیانت به مردم اصفهان است

متخصصان دانشگاهی و نمایندگان مردم اصفهان در مجلس و شورای شهر، از احداث شهرک جدید صنعتی در مجاورت اصفهان به شدت انتقاد کرده و اجرای این طرح را خیانت به مردم اصفهان نامیدند.

به‌ گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز از اصفهان، انتشار خبر احداث یک شهرک صنعتی جدید در مجاورت کلان‌شهر اصفهان نگرانی‌های زیادی را میان مردم، تشکل‌های زیست محیطی و نمایندگان مردم اصفهان به‌وجود آورده است. علی‌رغم مخالفت اداره‌کل حفاظت از محیط زیست، «منطقه اقتصادی شهرضا» از ‎پاتله در ۹۰ کیلومتری ‎اصفهان به مجاورت ‎شهرک صنعتی رازی در ۳۵ کیلومتری اصفهان منتقل شده و به گفته کارشناسان اثر مستقیمی بر تشدید آلودگی هوای اصفهان -به عنوان آلوده‌ترین کلان‌شهر ایران در سال ۱۴۰۰- خواهد داشت و فشار دوچندانی نیز بر آب و خاک اصفهان وارد می‌کند. هم‌چنین درحالی‌که آلودگی هوای این شهر نسبت به سال‌های قبل به واسطه مازوت‌سوزی دچار شرایط وخیم‌تری شده، اقدام به تأسیس یک شهرک صنعتی جدید در مجاورت اصفهان می‌تواند تشدیدکننده آلاینده‌ها در این کلان‌شهرِ آلوده باشد.

هشدار نمایندگان اصفهان نسبت به شهرک‌سازی صنعتی

در این رابطه، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس در نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس جمهور نوشت: تغییر محل منطقه اقتصادی ویژه شهرضا از منطقه پاتله در ۹۰ کیلومتری اصفهان به مجاورت شهرک صنعتی رازی در ۳۵ کیلومتری اصفهان، باعث تاسف و خیانت در حق حیات مردم اصفهان است!

احداث شهرک صنعتی جدید، خیانت به مردم اصفهان است

این عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: متأسفانه برنامه مدون و جدی برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان وجود ندارد و روز به روز تعداد بیش‌تری از مردم به امراض ناشی از آلودگی هوا مبتلا شده و جان می‌سپارند! به‌طوری‌که از ۲۱۰۰۸ مرگ و میر بررسی شده توسط دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۹۹ در ناحیه ۵۰ کیلومتری، ۲۵۴۳ مرگ منتسب به آلودگی هواست.

مصطفی نباتی‌نژاد عضو شورای شهر اصفهان نیز در توییتی نوشت: تصویب ایجاد یک شهرک صنعتی دیگر در بیخ گوش اصفهان، مردم را نگران کرده است. از مسئولین مربوطه می‌خواهیم که در خصوص پیوست زیست محیطی این پروژه پاسخگو باشند. امیدواریم خودمان به افزایش آلودگی هوا دامن نزنیم.

ساخت و ساز در مناطق دارای فرونشست ممنوع است

در این راستا، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با مجوزهای قانونی و مطالعات به عمل آمده برای این پروژه صنعتی گفت: در جریان احداث شهرک صنعتی جدید در محدوده اصفهان نیستم. با پیگیری‌های به عمل آمده در شورای شهرسازی و معماری، هرگونه بارگذاری جدید در مناطقِ دارای فرونشست ممنوع است.

احداث شهرک صنعتی جدید، خیانت به مردم اصفهان است

بیت‌اللهی در واکنش به احداث این شهرک صنعتی در محدوده دشت مهیار، تصریح کرد: ۷۰ درصد کاهش آب در اصفهان به عوامل انسانی مربوط است. از سویی، فرونشست دشت مهیار [از نظر شدت] مناسبِ مطالعه در کلاس‌های درسی جهانی است! حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

خشکی کامل دشت مهیار با برداشت از آب‌های زیرزمینی

رامین ارفع‌نیا عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اصفهان در این باره اظهار داشت: درصورتی که این شهرک صنعتی از منابع آبی منطقه برداشت کند، اولین اتفاق، خشکی کامل آبخوان‌های باقیمانده در دشت مهیار است. هم‌چنین اگر لایه آبرفت در این منطقه ضخامت قابل توجهی داشته باشد، شاهد تشدید فرونشست دشت مهیار با شدت بیش‌تری نیز خواهیم بود.

طرح‌های فاقد مطالعه، شهرضا را هم وارد بحران می‌کند

این متخصص زمین‌ساخت (تکتونیک) ادامه داد: به تصمیم‌گیران توصیه می‌کنم ابتدا مطالعه اجمالی زیست‌محیطی برای تعیین محورهای مطالعه تفصیلی را انجام دهند. سپس قبل از هرگونه اقدامی در این منطقه، مطالعه کاملی از نظر جریان‌های جوی، عمق آبخوان، پی‌سنگ و غیره انجام شود تا شاهد خسارات زیست‌محیطی نباشیم. احداث این شهرک صنعتی اگر با مطالعه اصولی همراه نباشد، می‌تواند به جز اصفهان که درگیر مشکلات شدیدی از منظر فرونشست و آلودگی هواست، شهرضا را نیز وارد بحران کند.

هرگونه جمعیت‌پذیری جدید در محدوده اصفهان غیرقانونی است

به گفته کارشناسان لازم به ذکر است کلان‌شهر اصفهان در دو سال اخیر جمعاً ۳ روز ‎هوای پاک داشته و با وجود واحدهای تولیدی آلاینده شیمیایی در شهرک صنعتی رازی در ۳۵ کیلومتری اصفهان، صدور مجوز انتقال شهرک صنعتی جدید در مجاورت شهرک رازی، با ابهامات جدی مواجه است؛ خصوصاً آن‌که طبق سند ملی آمایش سرزمین، جمعیت‌پذیری اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتری این کلان‌شهر باید متوقف شود و بدیهی است که تراکم صنایع جدید در اصفهان علی‌رغم کمبود آب، فرونشست و آلودگی هوا، جمعیت مهاجر جدیدی را راهی اصفهان کرده و مشکلات جدی برای میلیون‌ها شهروندِ ساکن اصفهان می‌آفریند.

احداث شهرک صنعتی جدید، خیانت به مردم اصفهان است

خبرنگار: محمدرضا زاهد

انتهای پیام./

کد خبر: 1173310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =