اسلامی: ایران در پی بدعهدی طرفین برجام تصمیم به کاهش تعهدات گرفت / گروسی: همکاری با ایران ادامه خواهد داشت

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایران در پی بی‌عهدی طرفین برجام به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات برجامی گرفت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی در سخنانی در شبکه خبر که صبح روز شنبه انجام شد با اشاره به سفر مدیرکل آژانس به تهران و مذاکرات میان دو طرف گفت: موضوع، پایش عملکرد و وضعیت و ظرفیت صنعت هسته‌ای ایران است که به موجب برجام تکالیفی را شورای امنیت به آژانس داده است.

گروسی درباره پرونده هسته‌ای ایران با اسلامی دیدار کرد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرفین به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و حتی مانع همکاری کشورها و سایر شرکت‌ها با ایران شدند و تحریم‌ها را هم افزایش دادند ایران به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات گرفت و این باعث شد تا وقتی ما کاهش تعهدات داریم آژانس بیاید و گزارش عدم انطباق تهیه کند و بگوید از وضعیت اطلاع ندارم.

اسلامی: گفتگوها به‌صورت پایدار تأثیرگذار خواهد بود

اسلامی گفت: این دیدار اخیر که از دیروز آغاز شد پیام‌آور برقراری ارتباطات به‌صورت حرفه‌ای بین ایران و آژانس است. نکته قابل توجه این است که گزارشات همواره اعتمادآفرین باشد و بتوانیم به‌صورت اطمینان‌بخش زمینه‌ای برای حل‌وفصل مسائل بدون ورود عناصری که نیت آنها برهم زدن روابط عادی است، به وجود بیاوریم. این مطالب در قالب گفتگوهای مشترک بین ما و آقای گروسی انجام شده است و اطمینان دارم به‌صورت پایدار تأثیرگذار خواهد بود.

اسلامی گفت: در هفته‌ای که گذشت ما 29مین کنفرانس هسته‌ای را در دانشگاه بهشتی برگزار کردیم و توافق شد کنفرانس بعدی ما (30امین) بین‌المللی باشد، این اقدام کمک می‌کند یک روایتگری صحیحی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که قابل ملاحظه است برگزار شود و این کنفرانس با مشارکت آژانس برگزار خواهد شد و مورد حمایت آقای گروسی هم قرار گرفت.

سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی آقای گروسی شد

وی افزود: سهم بانوان تأثیرگذار هسته‌ای دیشب در ضیافت شام باعث شگفتی آقای گروسی شد که چقدر زن تأثیرگذار در این حوزه در ایران هستند. پیام واضح همایش دیشب این بود که جریان علمی هسته‌ای در ایران یک جریان قدرتمند است و حضور بانوان بیانگر این بود که این دانش رو به گسترش است و پیام‌آور صلح و مودت است.

آنچه را در چارچوب پادمان است اجرا می‌کنیم

اسلامی در خصوص احتمال صدور قطعنامه علیه ایران گفت: ایران برای پیشبرد اهداف توسعه خودش که تماماً واضح است مصمم است و منافع ملی خودش را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند. اگر بخواهد قطعنامه‌ای صادر شود مراجع ذی‌ربط تصمیم خواهند گرفت. آنچه در چارچوب پادمان است برای اطمینان‌بخشی به آژانس، آنان را اجرا می‌کنیم و نمی‌گذاریم عواملی که این ارتباطات را بخواهد زیر سؤال ببرد به وجود آید، همکاری‌ها به‌طور مستقیم ادامه دارد و نمی‌گذاریم عواملی باعث عدم اطمینان شوند.

ایران غنی‌سازی بالای 60درصد نداشته است

اسلامی در خصوص توافقات انجام‌شده در این سفر و ادعای غنی‌سازی 84درصدی ایران اظهار کرد: اگر به گزارش آقای گروسی مراجعه کنید می‌بینید که غنی‌سازی 84درصدی شناسایی نشده است و طبق بررسی‌های انجام‌شده از تولید، ایران غنی‌سازی بالای 60 درصد نداشته است و ابهام برطرف شده است.

در خصوص سه مکان هم الگویی را توافق کردیم در سال گذشته و همان را دنبال خواهیم کرد. بخشی از تهدیدات را با آقای گروسی صحبت کردیم و همچنان ادامه دارد و همکاران در حال گفتگو هستند.

روابط‌مان با آژانس بر اساس پادمان پایه‌ریزی شده است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص نشست شورای حکام گفت: سه کشور اروپایی تمرکز می‌کنند روی تعهدات برجامی، اما این تعهدات صفحه مقابل دارد و آن تعهدات آنان است. برای گام‌های اطمینان‌بخش با آقای گروسی این توافق را کردیم که ما روابط خودمان را در قالب پادمان پایه‌ریزی می‌کنیم و نکته حائز اهمیت این است که تا زمانی که آنان به تعهدات خود عمل نکردند، روابط ما بر اساس پادمان است، این مسئله مورد توافق ما قرار گرفته است.

گروسی: آماده‌ایم کار را پیش ببریم

گروسی نیز در این کنفرانس گفت: باعث افتخار است که به تهران برگشتم. در این دیدار بسیار مهم ما آماده هستیم تا کار را پیش ببریم. دیشب جلسه‌ای با دانشمندان ایرانی داشتم و امروز نیز جلسات ما ادامه دارد.

وی ادامه داد: دو مسئله وجود دارد؛ اول توقعات بالاست. حضور شما از مطبوعات نشان‌دهنده اهمیت مسئله است و در سطح جهان هم این توقعات به چشم می‌خورد که تضمین‌هایی برای مسئله هسته‌ای ایران داده شود. دوم، مربوط می‌شود به همکاری فنی و علمی بین ایران و آژانس. شب گذشته در این خصوص با آقای اسلامی بحث کردم، قرار است یک رویداد قراردادی وجهه بین‌المللی پیدا کند تا ببینیم چطور آژانس می‌تواند به ایران کمک کند و این نشست در سال ‌آینده برگزار می‌شود.

حمله به تأسیسات اتمی کاملاً محکوم است

گروسی در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: در این خصوص دو مسئله جداگانه وجود دارد؛ اول، حمله به نیروگاه اتمی متأسفانه رایج شده و این به‌دلیل جنگ اوکراین است. دوم، طی کنفرانس‌های عمومی آژانس این حملات محکوم شده است، پس من فکر می‌کنم که حمله به تأسیسات اتمی کاملاً محکوم و غیرقانونی است، و خارج از فرم‌هایی است که ما عمل می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم از این نیروگاه‌ها که یکی از آنان اوکراین است، حمایت کنیم.

مدیرکل آژانس در خصوص سفرش به ایران گفت: بحث ما بحث کاری است و ضروری است، ما می‌خواهیم با ایران یک گفتگوی جدی داشته باشیم، مسائلی بود که باید با هم صحبت می‌کردیم و خوشحالم که توانستم به ایران بیایم و در خصوص این مسائل بحث کنیم، اما کار تمام نشده است و همچنان گفتگوها ادامه دارد.

در پایان روز می‌توانم رضایت خودم را از این سفر اعلام کنم و می‌خواهم بگویم که همکاری با ایران ادامه دارد.

همه کشورها در جهان باید عضو ان‌پی‌تی باشند

گروسی درباره اهداف آژانس و برنامه‌هایش در خصوص مسائل هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: بازرسی‌های آژانس براساس توافقات با کشورهای عضو آژانس است و ایران هم یکی از اعضای آژانس است. از جامعه ایران می‌خواهیم درک کند بابت این بازرسی‌ها، چون این موارد براساس توافقات NPT است و اسرائیل جزو ان.پی.تی. نیست و توافق دیگری با آنها داریم اما از نظر من همه کشورها باید جزو ان‌پی‌تی باشند.

اطلاعات درز کرده برنامه هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس در خصوص اطلاعات درزکرده برنامه هسته‌ای ایران به رسانه‌ها توضیح داد: بگذارید این‌طور به شما بگویم، هر وقت خبری مبنی بر درز گزارشات به گوش من می‌خورد عصبانی می‌شوم، اما به‌عنوان مدیرکل نمی‌توانم گزارشات اعضا را چک کنم اما مورد خوشایندی نیست، همین مسئله نشان می‌دهد که چقدر ضرورت دارد با هم گفتگو داشته باشیم تا شایعات به وجود نیاید.

ضروری است که ایران و آژانس ارتباط نزدیک داشته باشند

وی در خصوص نشست آتی شورای حکام گفت: این مسائل حساس است و طبیعی است کشورها با انگیزه‌های مختلف از نفوذ خود استفاده می‌کنند. ضروری و مهم است که ایران و آژانس ارتباط نزدیک داشته باشند و هر چقدر این ارتباطات از سوی ایران بیشتر باشد، دیگران نمی‌توانند با نفوذ خود دخالت کنند، این نشان می‌دهد که کار مشترک بین ما مهم است.

توافق امروز ما کمک‌کننده به برجام خواهد بود

گروسی درباره  تضمین‌های آژانس گفت: هیچ‌وقت از آژانس به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نشده است و نخواهد شد. تحت دستور عمل هیچ کشوری ما کار نکردیم و شورای حکام داریم که عملکرد ما بازبینی می‌شود. ما به حرف‌های دیگران عمل نمی‌کنیم و ضروری است که با یکدیگر گفتگو و همکاری کنیم. برجام در دستور کار قرار دارد و توافق امروز ما کمک‌کننده به برجام خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =