کنعانی‌: جمهوری اسلامی به دیپلماسی پایبند است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده اما تبادلات پیام‌ها در کانال‌های دیپلماتیک جریان دارد و مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که کانال‌های دیپلماتیک برای ارتباط با ایران وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک میلاد مسعود و باسعادت حضرت ولی‌عصر(عج)، در پاسخ به این سوال که پاسخ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص قطعنامه ۵۳۳ باعث واکنش رژیم صهیونیستی شده است. آیا ایران از این قطعنامه برای دفاع از امنیت تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حقوق مردم ایران از همه ظرفیت‌های قانونی و همه فرصت‌هایی که در چهارچوب قوانین بین‌المللی وجود دارد، استفاده خواهد کرد. حفاظت از ظرفیت‌های هسته‌ای ایران در چهارچوب همین پیگیری‌ها صورت گرفته است. در ارتباط با قطعنامه‌ای که اشاره کردید، ایران در چهارچوب مکاتباتش با آژانس بارها و بارها به این قطعنامه استناد کرده است.

کنعانی: آمریکا مستحق دفاع از دموکراسی و حقوق بشر نیست

وی ادامه داد: در کنفرانس‌های مربوط به NPT  این موضوع مورد استناد هیات جمهوری اسلامی ایران بوده و حتی در کنفرانس‌های مرتبط با بازنگری مقررات NPT  در بند ۱۰۰ پیش نویس اجلاس، جمهوری اسلامی ایران این را مطرح کرد و در پیش نویس سند هم گنجانده شد اما کلیت سند مصوب نشد. علاوه بر این قطعنامه، قطعنامه ۴۴۴ مفادی در همین چهارچوب دارد و ایران بارها به این قطعنامه اشاره کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد رویکرد تعاملی دیپلماسی ایران بسیار در هفته گذشته فعال بوده و شاهد سفر وزیر امور خارجه به ژنو بودیم، آیا چنین تعاملاتی می‌تواند مذاکرات برجام را احیا کند، گفت:  جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی پایبند است و پویایی دیپلماسی ما هم در همین چهارچوب است. ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته ای که به انعقاد توافق برجام منتهی شد براساس اعتقاد و پایبندی ایران به موثر بودن دیپلماسی چندجانبه بوده و بر این مبنا وارد مذاکره و توافق شد. ولی توافق‌ها یک مسیر دو طرفه  است برای همه اعضایی که در آن چارچوب وارد مذاکره شده و توافق را امضا کردند. ایران بارها و بارها تأکید کرده که به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند است.

وی افزود: سفر گروسی به تهران ادامه مسیر دیپلماسی برای ایجاد مسیر بهتر و نزدیک‌تر جهت حل و فصل برخی اختلاف نظرهای فنی و تکنیکی در مناسبات ایران با آژانس بود که خوشبختانه به تفاهم‌های خوبی منجر شد و امیدواریم در صورت تکمیل این روند و اقدامات مسئولانه آژانس در اجرای تفاهمات زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود و راه و بهانه از دست کسانی که این گونه موضوعات فنی را مانعی برای بازگشت به توافق می‌دانند این بهانه از دست آنها گرفته شود. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند بوده و خواهد بود ولی مسیر دیپلماسی و توافقات مسیر دوجانبه است و باید بببینیم این پایبندی و التزام در طرف های مقابل وجود دارد یا خیر.

کنعانی در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه خبرگزاری هاآرتص از انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به آذربایجان خبر داده است، واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به این میزان دپوی سلاح در همسایه شمالی چیست، گفت: نمی‌توانم به اظهارات رسانه صهیونیستی استناد کنم و بر این اساس واکنش نشان دهم. توقعات و مواضع اعلام شده ما در خصوص کشورهای هسایه هم مشخص است که نسبت به تحرکات موذیانه و بی‌ثبات‌کننده رژیم صهیونیستی هشدار داده‌ایم و امیدوار هستیم کشورهای همسایه به مصالح عالیه و امنیت مشترک منطقه توجه داشته باشند و در مناسباتشان با رژیم به حساسیت‌های جمهوری اسلامی ایران هم توجه داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست، گفت:  نشست آژانس در چارچوب نشست‌های دوره‌ای است مسائل مربوط به ایران و طرح نکات مرتبط با ایران در نشست امروز آژانس است این هم در چارچوب موضوعاتی است که در برنامه‌های آژانس به صورت دوره‌ای مطرح می‌شود. نشست امروز صرفا مربوط به مسائل هسته‌ای ایران نیست و موضوعات دیگری در برنامه های آژانس قرار دارد.

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تبادلات پیام در حوزه مذاکرات احیای برجام همچنان برقرار است، گفت: گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده اما تبادلات پیام‌ها در کانال‌های دیپلماتیک جریان دارد و مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که کانال‌های دیپلماتیک برای ارتباط با ایران وجود دارد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تحولی در خصوص تنش پیش آمده در ماجرای حادثه سفارت این کشور در ایران صورت گرفته است، گفت:  این سفر برای شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد با موضوع جهان پس از کرونا انجام شده است. این سفر فرصت خوبی است که دیدار و گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات عالی جمهوری آذربایجان در خصوص روابط دو کشور و وضعیت جاری مناسبات فیمابین انجام شود. علاوه بر مشارکت در نشست مزبور صفری سه دیدار مهم داشته است. معاون وزیر امور خارجه در این سفر با وزیر خارجه، دستیار رئیس جمهور در امور سیاست خارجی و معاون وزیر خارجه دیدار داشته است. در این نشست‌ها تحولات مرتبط با سفارت آذربایجان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا شاهد نقش‌آفرینی کشورهایی در ارتباط ایران و آمریکا و ایران و عربستان هستیم، گفت:  در موضوع ایران و آمریکا که بحث صرفا بازگشت طرفین به توافق و رفع تحریم‌های ظالمانه موضوعیت دارد، نقش اساسی را اتحادیه اروپا و شخص آقای بوررل ایفا می‌کند و ما به نقش آفرینی ایشان احترام می‌گذاریم و همچنان این نقش را برای ایشان قائل هستیم. در موضوع ایران و عربستان نیز نقش اساسی را عراق دارد و همچنان هم علاقمند هستند تا این نقش آفرینی را ادامه دهند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1173779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =