آخرین تحولات اوکراین| روسیه از تلاش‌های آژانس انرژی اتمی برای حفاظت از نیروگاه زاپروژیا حمایت می‌کند

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که روسیه از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف اطمینان از تامین ایمنی هسته‌ای نیروگاه زاپروژیا حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، اولیانوف بامداد امروز، پنج شنبه در حساب توییتر خود نوشت: "روسیه از تلاش های آقای گروسی با هدف حفاظت از ایمنی هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا استقبال و حمایت می کند. به عقیده ما نیز  این نیروگاه هسته‌ای باید در برابر هر حمله ای محافظت شود و تا جایی که به ما بستگی دارد، در این راستا تلاش خواهیم کرد."

روز چهارشنبه یک هیئت نمایندگی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه رنات کارچا، مشاور مدیر کل شرکت  "راس.انرگو.اتم"رو سیه از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بازدید کرد. گزارش شده است که کارشناسان در حال ارزیابی وضعیت  این تاسیسات و اطمینان از چرخش منظم متخصصان آژانس در ایستگاه هستند.

دعوت از رئیس جمهور چین برای سفر به اوکراین / چین در حال گسترش نفوذ در غرب است

گروسی متقاعد شده که هیچ سلاح تهاجمی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا وجود ندارد

رنات کارچا، مشاور مدیر کل شرکت  "راس.انرگو.اتم"روسیه شب گذشته، چهارشنبه، در پی پایان بازدید از این تاسیسات توسط هیئت اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اعلام کرد. که رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، متقاعد شده است که هرگز سلاح‌های تهاجمی در  این تاسیسات وجود نداشته و نخواهد داشت.

کارچا در گفتگو با شبکه تلویزیونی راسیا 24 گفت: «رافائل گروسی مطمئن شده است که هیچ‌وقت در این خصوص برنامه‌ریزی نشده و قرار هم نیست که تسلیحات تهاجمی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مستقر شود». به گفته وی، نیروهای نظامی روسی مستقر در این تاسیسات تنها مجهز به اسلحه های سبک برای دفاع از خود، در صورت ضرورت، هستند.

گروسی حل مشکل ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را ممکن دانست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که حل مشکل امنیتی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا امکان پذیر است. وی در جریان دومین بازدید خود از این تاسیسات، تاکید کرد که  این سازمان در حال تهیه یک نظریه جدید برای حفاظت از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است و این موضوع را با مقامات مسکو و کی‌یف مورد بررسی قرار خواهد داد.

گروسی گفت: «من سعی می کنم اقدامات واقع بینانه‌ای که مورد تایید همه طرف‌ها باشد، را آماده و پیشنهاد کنم.<...> ما باید از بروز هر نوع حادثه‌ای در این تاسیسات اجتناب کنیم. من خوشبین هستم و معتقدم که این  مسئله امکان پذیر خواهد بود.»

وی با اشاره به این واقعیت که وضعیت امنیتی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در حال بهبود نیست، افزود: ما درخواست های مختلفی در این زمینه داریم. من فکر می کنم مهم ترین موضوع این است که اطمینان حاصل شود که هیچ حمله‌ای به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا صورت نمی گیرد.

مدیرکل  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار اتخاذ تدابیر مشخصی برای بهبود وضعیت ایمنی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شده و یادآور شد: بدیهی است که وضعیت رو به بهبود نیست و درگیری نظامی در مناطق مجاور این تاسیسات در حال تشدید است. بنابراین، باید اقدامات لازم برای محافظت از نیروگاه در برابر هرگونه حمله انجام شود.

زلنسکی مدعی شد اوکراین بزرگترین سرزمین  آزادی مذهبی است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، محدودیتهای شدید در نظر گرفته شده برای فعالیت کلیسای ارتدکس متعارف اوکراین و صومعه پچرسک لاورای کی‌یف را محافظت از جامعه در برابر دستکاری مذهبی خواند. 

رئیس جمهور مدعی شد: «امروز گام دیگری در جهت تقویت استقلال معنوی کشورمان برداشته شده است. این اقدام با هدف محافظت از جامعه در برابر "دستکاری مذهبی صورت گرفته از سوی مسکو" انجام شده است.»

زلنسکی همچنین اوکراین را " بزرگترین سرزمین آزادی مذهبی" در این بخش از اروپا خواند.

لازم به یادآوری است که مقامات پایتخت اوکراین در اواسط ماه مارس، خاتمه اجاره نامحدود خوابگاه مقدس صومعه پچرسک لاورای کی‌یف را اعلام کرده و به راهبان دستور داد تا قبل از پایان روز 30 مارس (10 فروردین ماه) آنجا را ترک کنند. مقامات این صومعه، با اعلام خروج اجباری راهبان از این مکان مقدس، این اقدام را غیرقانونی خواندند. 

نگرانی مجارستان از افزایش خطر درگیری مستقیم با روسیه در صورت پیوستن فنلاند به ناتو 

"دورا دورو" نایب رئیس پارلمان ملی مجارستان در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، که صبح امروز منتشر شده، ابراز عقیده کرده است که پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی، تنها احتمال تشدید وخامت اوضاع در منطقه و خطر درگیری مسلحانه مستقیم بین این ائتلاف و روسیه را افزایش خواهد داد. 

وی گفت: "اگر فنلاند به ناتو بپیوندد، آنگاه خط تقسیم کننده بین منطقه نفوذ پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه 1340 کیلومتر افزایش خواهد یافت. این امر احتمال تشدید اوضاع و همچنین خطر درگیری مسلحانه مستقیم بین یکی از کشورهای عضو ناتو و فدراسیون روسیه را چند برابر افزایش خواهد داد".

دورو تاکید کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم که ایالات متحده از ناتو برای محافظت از نقش جهانی خود در جهان استفاده می کند و این سازمان را مجبور کرده تا به پذیرش سوئد و فنلاند اقدام کرده و برخلاف تمایل روسیه، به سمت مرزهای این کشور  گسترش یابد. وی همچنین یادآور شد که هر دو کشور مستقل بوده و به مدت 200 سال بی طرفی خود را در عرصه بین المللی حفظ کرده و تاکنون نیز مشکلی با همسایه بزرگ خود نداشتند.

به عقیده این مقام پارلمانی، ولی پس از پیوستن به ائتلاف، استقلال و حاکمیت آنها از بین خواهد رفت. وی افزود: ناگفته نماند که هیچ همه پرسی هم در مورد پیوستن به ناتو در این کشورها صورت نگرفته، بنابراین این تصمیم شهروندان آنها نیست، بلکه فقط حزب حاکم است. 

اعتراف ستاد کل ارتش اوکراین به موفقیت نیروهای مسلح روسیه در جبهه آرتموفسک 

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین موفقیت نیروهای مسلح روسیه در جبهه آرتموفسک (به نام اوکراینی - باخموت) را به رسمیت شناخت. در یادداشتی که روز چهارشنبه چ در صفحه فیس بوک این ستاد منتشر شده، آمده است: "دشمن به حمله به شهر باخموت با موفقیت نسبی ادامه می دهد، هرچند نیروهای مسلح ما همچنان مقاومت می کنند".

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین یادآور شد که مناطق آرتموفسک، آودیوکا، بلوگراوفکا و مارینکا کانون اصلی درگیری‌های فعلی قرار داشتند. ارتش روسیه تنها در یک روز 48 حمله در جهت گیریهای مختلف انجام داد.

 روز چهارشنبه، یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی واگنر روسیه، از نابودی تقریباً کامل واحدهای نظامی ارتش اوکراین در جبهه نبرد برای آرتموفسک خبر داد. وی همچنین یادآور شد که نظامیان روسی در مبارزه برای تصرف این شهر، نه تنها با نیروهای اوکراینی، بلکه در مقابل غرب جمعی قرار دارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1175990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =