سقوط آزاد صنعت گردشگری در ایران / تصمیمات مقطعی مشکلات را پیچیده‌تر کرده است

گردشگری از جمله صنایعی است که می‌تواند نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده و آن را از اقتصاد تک محصولی و متکی به نفت جدا کند، اما این صنعت در کشور ما مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، ایران کشوری است که از جاذبه‌های طبیعی و میراث تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار است و همین مسئله باعث شده تا همواره یکی از مقاصد گردشگران باشد. همچنین یکی از راه‌های کسب درآمد ارزی برای کشورمان، توسعه و توجه ویژه به صنعت گردشگری ایران است؛ اما متاسفانه آمارهایی که اخیرا منتشر شده چیز دیگری نشان می‌دهند و همه چیز اشاره به اوضاع بد این صنعت در کشور ما اشاره دارد.

مدیریت مقطعی بلای جان صنعت گردشگری / دولت از سنگ‌اندازی جلوی بخش خصوصی دست بردارد

برخی کارشناسان علت بد اوضاع صنعت گردشگری را فراموشی و بی‌‍توجهی مسئولان نسبت به آن می‌دانند و عنوان می‌کنند که هیچ برنامه و راهکاری برای بهبود اوضاع ارائه نمی‌شود.

تصمیمات مقطعی بلای جان صنعت گردشگری

در همین رابطه، اشکان بروج کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: ایران در چند سال اخیر در زمینه گردشگری یک سقوط آزاد اساسی داشته و همان‌طور که بارها عنوان شده، مسئولان هیچ توجهی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

بروج با بیان اینکه ما در زمینه گردشگری از وضعیت بحران نیز رد شده‌ایم، گفت: وضعیت تورهای داخلی به شدت بحران‌زده است، از یک طرف مردم مانند گذشته حال و حوصله گردشگری ندارند و تقاضا به شدت پایین آمده، از طرف دیگر وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور نیز اوضاع را بسیار وخیم کرده است. در  بحث سفرهای خارجی هم که بیشتر سفرها تبدیل به مهاجرت شده و می‌توان گفت که به طور متوسط از هر ده نفری که وارد فرودگاه امام می‌شوند نُه نفر قصد مهاجرت دارند نه تفریح.

وی ادامه داد: ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تا کنون هیچ راهکاری برای حل مشکلات موجود در گردشگری ارائه نکرده است و تنها زمانی که مشکل بسیار حاد شد دستور داد تا سایت‌های گردشگری بسته نشوند، البته چندین جلسه دیگر با ایشان برگزار شد که سایتی برای گردشگری الکترونیک تشکیل شود اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

بروج اظهار کرد: صنعت گردشگری بی‌سر و سامان پیش می‌رود و هیچ مدیریت و برنامه‌ای برای بهبود اوضاع وجود ندارد، ما چندین سال است که به مسئولان وزارت‌خانه عنوان می‌کنیم تا برنامه‌شان را برای آینده بگویند، اما هیچ برنامه‌ای ارائه نمی‌شود و همه چیز به صورت لحظه‌ای و مقطعی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر با صنعت سرطان‌زده گردشگری روبرو هستیم، گفت: همان‌طور که می‌دانیم سرطان را نمی‌توان با چسب زخم درمان کرد بلکه باید به صورت بنیادی درمان شود.

ناشناخته ماندن پتانسیل‌های گردشگری و میراث فرهنگی ایران

برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند که آن طور که باید و شاید پتانسیل‌های گردشگری کشورمان معرفی نشده است و همین موضوع موجب مغفول ماندن این صنعت در بین مردم شده است.

در همنی رابطه، مریم رنجبری کارشناس گردشگری و میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: تاریخ و فرهنگ هر مملکتی تحت عنوان ثروت و ذخیره‌های آن مملکت به‌شمار می‌رود و خوشبختانه کشور ما در این زمینه غنی است، اما زمانی می‌توانیم از این ثروت بهره‌برداری کنیم که بتوانیم آن را به خوبی به دنیا عرضه و معرفی کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دلایل زیادی وجود دارد که پتانسیل‌های گردشگری و میراث فرهنگی کشور ما ناشناخته مانده است. یکی اینکه کشور ما به درستی به مردم کشورهای خارجی معرفی نشده، که دلیل آن می‌تواند تبلیغات نادرست باشد.

رنجبری با بیان اینکه ما باید به دنبال راهکارهایی برای معرفی فرهنگ و تمدن کشورمان به دنیا باشیم، گفت: یکی از این راهکارها تبلیغات درست و به‌جا و تسهیل ورود گردشگران خارجی به کشور است تا بتوانیم پذیرای آنها باشیم و مسئولان باید به دنبال راهکارهای درست برای این قضیه باشند.

کارشناس گردشگری و میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: فقط حفظ بناها و میراث فرهنگی کافی نیست و باید از آنها بهره‌برداری درست شود چراکه این یک نقطه‌نظر جهانی است یعنی برای دنیا هم یک تمدن بشری تلقی می‌شود. و باید برای جذب عوامل فرهنگی خارج از کشور تلاش کنیم و به موازات این تلاش‌ها باید سازمان‌های مردم نهاد را ترغیب کنیم تا در این زمینه کمک‌رسان باشند.

به گزارش ایسکانیوز، رشد و توسعه گردشگری به عنوان یک صنعت پولساز می‌تواند ایران را از اقتصاد تک محصولی و متکی به نفت جدا کرده و  رشد و توسعه اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد، برای همین بهتر است از این صنعت غافل نشده و مشکلاتی که سد راه بهتر دیده شد آن وجود دارد را به سرعت بر دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =