اما و اگرهای ساخت تراموا در تهران / گره حمل و نقل عمومی باز می‌شود؟

زاکانی درحالی از ورود تراموا به تهران صحبت کرده که رئیس شورای شهر می‌گوید، امکان آغاز عملیات اجرایی تراموا در سال جاری وجود ندارد و برخی کارشناسان هم معتقدند که بهبود حمل و نقل عمومی در تهران راه‌هایی بهتر و کم هزینه‌تر از ساخت تراموا دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ترافیک و آلودگی هوا مشکلات ثابت شهردارها در دهه‌های اخیر بوده و هر کدام هم راهکاری ارائه می‌دهند، از افزایش معابر و ساخت خیابان گرفته تا طراحی مسیر دوچرخه اما وجه اشتراک وعده‌های همه شهردارها در سال‌های اخیر توسعه حمل و نقل عمومی بوده است. حالا زاکانی شهردار تهران مصمم شده تا تراموا را به سیستم حمل و نقل عمومی تهران اضافه کند.

زاکانی: تصمیمی برای واردات اتوبوس‌های دست دوم گرفته نشده است

البته تراموا ایده زاکانی نیست و طرح جامع حمل و نقل ریلی در سال ۹۸ به تصویب رسید و بر اساس این طرح، تهران باید ۱۱ خط مترو، ۲ خط اکسپرس A و B مترو، پنج خط LRT یا قطار سبک شهری داشته باشد.

همان سال محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل وقت شورای شهر تهران،‌ در گفت‌وگویی از تصمیم پیروز حناچی شهردار وقت تهران برای راه اندازی تراموا صحبت کرده و گفت: در صورتی که بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند انجام شدنی خواهد بود، ولی اگر شهرداری به تنهایی ورود یابد، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود چون پولی ندارند.

حالا زاکانی تصمیم گرفته که تراموا را به تهران بیاورد. شهردار در نشست خبری اخیر خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی پس از طی کردن مسیر خود در شورای اسلامی شهر تهران عملیاتی می‌شود.

زاکانی حتی درباره نحوه عملیات اجرایی این خط به لحاظ فنی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت که درباره این موضوع نیز چاره‌اندیشی شده، به نحوی که قرار است ریل‌گذاری در مقاطع ۱۰۰ متری انجام شود و بستری را برای سرویس‌دهی همزمان به شهروندان در این محور تا جایگزینی کامل تراموا فراهم کنیم.

اما تراموا برای ورود به تهران باید از فیلتر شورای شهر بگذرد که به نظر نمی‌رسد اعضای این شورا چندان با شهردار هم‌نظر باشند. چمران رئیس شورای شهر در اظهارنظر اخیر خود در خصوص احداث تراموا در تهران گفت: برای  اجرای تراموا باید مطالعات عمیقی انجام شود. اگر ضرورت اجرای این طرح تأیید شد، شورا و شهرداری پای آن خواهند ایستاد.

چمران برخلاف نظر زاکانی که از ساخت تراموا در سال جاری صحبت کرده بود، گفت: امسال کار مطالعاتی این موضوع انجام می‌شود و عملیات اجرایی در سال جاری نخواهیم داشت.

برخی هم معتقدند که ما سطح کافی برای اضافه کردن تراموا نداریم و باید خطوط مترو را توسعه دهیم. داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: ما با کمبود سطح مواجه هستیم و در شهرسازی طوری عمل نکرده‌ایم که در راستای کاهش آلودگی هوا باشد. معابر بیشتر شده اما به همان اندازه خودروها هم بیشتر شدند. بهتر است که حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کند.

وی افزود: استفاده از اسکوتر، موتور و دوچرخه‌های اشتراکی و توسعه دولت الکترونیک می‌تواند بسیار موثر باشد البته مسیرهایی که برای دوچرخه ساخته شدند، مناسب نبودند و امروز همه تبدیل به مسیر موتور سیکلت شده است. ما باید در شهرسازی جدید این نکات را در نظر بگیریم.

به گزارش ایسکانیوز، مشخص نیست که تراموا کی به تهران می‌رسد اما آنچه اهمیت دارد این است که مطالعات جامعه و کاملی درباره آن انجام شود تا به جای حل مشکل خود به دردسری جدید برای مردم تبدیل نشود. اهمیت مطالعات از این جهت است که باید بدانیم تراموا برای فضای شهری تهران با این خیابان‌ها و معابر مناسب است؟ هزینه ساخت آن چقدر است و چقدر در کاهش ترافیک موثر خواهد بود؟ پیش از مشخص شدن پاسخ این سوالات حرکت به سمت ایجاد شکل جدید حمل و نقل نمایشی است و کمکی به تهران و مردم نمی‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1180326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =