تنش جدی آب آشامیدنی در شهرستان‌های سیستان و بلوچستان

نماینده خاش با انتقاد از عدم پایبندی طالبان به حق‌آبه ایران گفت: در صورتی که تا ۲ماه آینده مشکل حق آبه مرتفع نشود، علاوه بر مرکز استان، بسیاری از شهرستان‌های سیستان با تنش جدی آب آشامیدنی مواجه خواهند شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،  اسماعیل‌ حسین‌زهی نماینده شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بحران کم‌آبی در استان سیستان و بلوچستان و عدم پایبندی طالبان به حق‌آبه ایران گفت: ما ضمن تشکر از رئیس جمهور بابت دستور اخیر به وزرای نیرو و امور خارجه برای پیگیری حق آبه ایران، اما متاسفانه دستورات ایشان تاکنون هیچ نتایج روشنی در عمل نداشته است. 

میزان پرشدگی سدها به ۶۵ درصد رسید

وی با بیان اینکه "وقتی دستوری صادر می‌شود که قابلیت اجرا ندارد، مردم منطقه را بیش از پیش نسبت به حل و فصل تنش آبی در سیستان سرخورده می‌کند" خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته پرتکلی بین دولت ایران و افغانستان امضا شده بود تا حق‌آبه ایران از مبدأ کشور افغانستان جاری شود اما متاسفانه این پرتکل از سوی طرف افغان نه در آن دوره و نه پس از قدرت گرفتن طالبان اجرایی نشده است. 

نماینده خاش در مجلس تاکید کرد: وظیفه ذاتی وزارت خارجه و وزارت نیرو است که مسئله حق آبه ایران را با جدیت و تا حصول نتیجه عملی پیگیری کند،  در غیر این صورت ما در 2ماه آینده علاوه بر مرکز استان، در شهرستان‌های سیستان با تنش جدی آب آشامیدنی مواجه خواهیم شد.  

حسین‌زهی با اشاره به کارشکنی‌های طالبان گفت: بعد از اینکه طالبان در افغانستان قدرت گرفت، روند انحراف مسیر آب به سمت ایران نیز به شکل جدی‌تر دنبال شد و هم‌اکنون جریان آبی که به سمت کشورمان سرازیر بود،  به «گود زره» هدایت می‌شود که هیچگونه استفاده‌ای هم از آب این گود صورت نمی‌گیرد. بنابراین مسئولان کشورمان باید در سطح کلان با استفاده از ظرفیت  ریش‌سفیدان محلی، مشکل حق‌آبه ایران و شهرستان‌های سیستان را مرتفع کنند. 

وی با بیان اینکه مشکلات مردم محلی به قدری است که تنها روز گذشته بیش از 130 تلفن مردمی با موضوع مشکل آب آشامیدنی داشتیم، تاکید کرد: هم‌اکنون بسیاری از شهرستان‌های بالای 5 الی  6 هزار نفری در منطقه سیستان هستند که با تنش جدی آبی مواجه‌اند. 

منبع:‌تسنیم

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1181558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =