ارمنستان در مناقشه با جمهوری آذربایجان تنها مانده است/ کاهش نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی و پیشروی ترکیه

مارتا لیزا مگنوسون با اشاره به تنها ماندن ارمنستان در مناقشه با جمهوری آذربایجان به دلیل درگیری روسیه در جنگ اوکراین اظهار می‌کند: پیروزی آذربایجان بر ارمنستان وضعیت ژئوپلیتیک جدیدی را ایجاد کرده که در آن روسیه که پیش از این بازیگر خارجی مسلط در منطقه بود، به حاشیه رانده شده در حالی که ترکیه در این حوزه پیشروی می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روسیه از دیرباز یکی از بازیگران موثر در منطقه قفقاز جنوبی بوده و متحد کشور ارمنستان نیز است و حتی قرارداد امنیتی نظامی با ایروان دارد. هر چند که با توجه به جنگ این کشور با اوکراین به نظر می‌رسد مسکو توجه چندانی به تحولات قفقاز نداشته و تمام تمرکز خود را به اوکراین معطوف کرده است. همین مسئبه موجب تغییر موازنه به نفع جمهوری آذربایجان شده و برخی دیگر از بازیگران نیز از این وضعیت نهایت بهره‌برداری را انجام می‌دهند. این وضعیت موجب به خطر افتادن منافع ایران در قفقاز جنوبی شده که از جهات مختلف منافع حیاتی در منطقه دارد. «دکتر مارتا لیزا مگنوسون» - استاد مطالعات قفقاز دانشگاه مالمو سوئد- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی ابعاد مختلف مناقشه جمهوری آذربایجان-ارمنستان و علل انفعال روسیه پرداخت. لازم به ذکر است که انتشار نظرات این تحلیلگر مسائل قفقاز به معنای تایید آنها توسط ایسکانیوز نیست.

نفوذ رژیم صهیونیستی به ساختار حاکمیتی جمهوری آذربایجان

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد ایروان در مناقشه با باکو تنها مانده و همین موضوع موجب تشدید رویکرد تهاجمی جمهوری آذربایجان در قبال مناطق مورد مناقشه شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

جنگ دوم قره باغ کوهستانی به بهترین وجه در چارچوب تغییر روابط داخلی و توازن نظامی در منطقه قفقاز جنوبی و واقعیت‌های ژئوپلیتیکی تغییر یافته است. پیروزی آذربایجان در جنگ 2020 بر قره باغ کوهستانی تغییراتی را در پیکربندی نفوذ بازیگران خارجی در منطقه آشکار و تقویت کرد. آذربایجان با کمک درآمدهای نفتی و حمایت ترکیه برای سال‌های متمادی توانسته توانایی نظامی بسیار قوی‌تری نسبت به ارمنستان ایجاد کند؛ ارمنستان که فاقد منابع طبیعی مورد نیاز است و به حمایت روسیه برای افزایش نیروهای مسلح خود نیاز دارد. ارمنستان با روسیه متحد است، یک پایگاه نظامی روسیه را در خود دارد و یکی از اعضای ائتلاف نظامی «سازمان پیمان امنیت جمعی» به رهبری روسیه محسوب می‌شود (آذربایجان عضو آن نیست). با این حال، سازمان پیمان امنیت جمعی از ارمنستان در رابطه با مناقشه بر سر قره باغ کوهستانی – سرزمینی تحت صلاحیت آذربایجان – حمایت نمی‌کند. زمانی که نیروهای آذربایجان در سپتامبر 2022 شروع به شلیک به مواضع داخل ارمنستان کردند، سازمان پیمان امنیت جمعی نیز به ارمنستان کمک نظامی نکرد. نیروهای حافظ صلح روسیه که بر اساس توافقنامه آتش بس نوامبر 2020 در مناطق مورد مناقشه مستقر شدند، مانع از پیشروی‌های جدید نیروهای آذربایجان نشد.

جنگ تجاوزکارانه ناموفق روسیه علیه اوکراین، پوتین را مجبور کرده که منابع نظامی خود را صرفه جویی و آنها را در آنجا متمرکز کند که از دیدگاه کرملین بیشتر مورد نیاز است. روسیه دیگر نمی‌تواند به همان میزان سابق به ارمنستان سلاح بدهد. خصومت‌های اخیر در سال 2022 زمانی آغاز شد که روسیه توسط یک ضدحمله اوکراینی در شمال شرقی اوکراین عقب رانده شد. به گفته تحلیلگران، تمرکز روسیه و کشورهای غربی بر اوکراین، رئیس جمهور آذربایجان را به پیشرفت‌های نظامی جدید ترغیب کرد.

ارمنستان «در مناقشه با باکو تنها مانده» و روسیه اهرم سابق خود را بر آذربایجان از دست داده است. روسیه به عنوان رئیس مشترک گروه موسوم به مینسک که توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا برای ترویج حل و فصل مناقشه بر سر قره باغ کوهستانی تأسیس شده، گزینه «وضعیت موجود» (بدون جنگ بدون صلح) را دنبال کرده است و در نتیجه از موضع حمایت ارمنستان می‌کند. پیروزی نظامی اخیر آذربایجان درگیری بر سر منطقه مورد مناقشه را «حل» کرد. از دیدگاه باکو، نیازی به میانجیگری بیشتر روسیه - یا هر طرف خارجی دیگر نیست. قره باغ دوباره تحت کنترل آذربایجان است که اتفاقا تحت قوانین بین المللی قرار دارد. موضوع مناقشه برانگیز وضعیت سیاسی قره باغ کوهستانی، از جمله فرایند احتمالی تعیین سرنوشت، در چارچوبی داخلی و نه بین المللی تعیین خواهد شد.

جامعه بین‌المللی از اصل تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کند و اجماع بین‌المللی بر سر این اصل که در طرح‌های مختلف صلح ارائه شده توسط گروه مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منعکس شده، از موضع آذربایجان حمایت می‌کند. حق تعیین سرنوشت، که ارمنستان برای ارامنه قره باغ ادعا می‌کند، توسط قوانین بین المللی حمایت می‌شود، اما در خارج از چارچوب استعمارزدایی به طور گسترده مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، مگر در صورت رضایت «دولت مادر».

- به نظر شما موضع روسیه در قبال دالان زنگزور چیست و در صورت جدی شدن تلاش‌های باکو برای به نتیجه رساندن آن، آیا مسکو اقدامی برای توقف این امر خواهد کرد؟

مسکو موضع رسمی روشنی در این مورد ابراز نکرده اما بر اساس گزارش رسانه‌ها، مقامات روسی از طرفین خواسته اند به متن بیانیه آتش بس سه جانبه پایبند باشند که نه ساخت کریدور بلکه برای رفع انسداد پیوندهای ارتباطی در منطقه در نظر گرفته شده است.

ایجاد یک کریدور حمل‌ونقل برای آذربایجان از طریق ارمنستان جنوبی به منطقه نخجوان آذربایجان به ترکیه دسترسی مستقیم به جمهوری‌های ترک زبان شوروی سابق در آسیای مرکزی و بالعکس را می‌دهد. این امر اهمیت مسیرهای حمل و نقل از طریق خاک روسیه به آسیای مرکزی و بالعکس را کاهش می‌دهد. روسیه درصدد آن است که از تلاش‌های احتمالی برای به ثمر رساندن این پروژه مستثنی نشود و همچنین تلاش خواهد کرد تا حد ممکن از طریق گفتگو و مذاکره با طرف‌های درگیر و ذینفعان بر تحقق آن تأثیر بگذارد.

- تضعیف ارمنستان به عنوان متحد روسیه و در مقابل تغییر موازنه به نفع ترکیه و باکو چقدر می‌تواند تهدیدی برای منافع روسیه در قفقاز باشد؟ زیرا به نظر می‌رسد به مرور همکاری دو کشور با گرجستان نیز افزایش خواهد یافت.

از منظر مسکو، قفقاز جنوبی به لحاظ استراتژیک مهم ترین منطقه -بعد از اوکراین- در کل اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب می‌شود و برای روسیه از اهمیت اقتصادی، امنیتی و زیرساختی بالایی برخوردار است. برای تقریبا 200 سال منطقه قفقاز جنوبی بخشی از امپراتوری روسیه و حکومت پیشین آن اتحاد جماهیر شوروی بود. ز لحاظ تاریخی روسیه با دو قدرت منطقه‌ای ترکیه و ایران برای نفوذ و کنترل بر منطقه قفقاز رقابت می‌کرد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رقابت ژئوپلیتیکی دوباره ظهور کرد. دیگر بازیگران خارجی به ویژه ایالات متحده وارد بازی جدید ژئوپلیتیک شده‌اند، با این حال روسیه -تا کنون- بازیگر خارجی کلیدی در منطقه باقی مانده است.

پیروزی آذربایجان بر ارمنستان وضعیت ژئوپلیتیک جدیدی را ایجاد کرده که در آن روسیه که پیش از این بازیگر خارجی مسلط در منطقه بود، در حال به حاشیه راندن است در حالی که ترکیه در این حوزه پیشروی می‌کند. از زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی، روسیه خواستار وضعیت ویژه‌ای به عنوان یک صلح طلب در قفقاز جنوبی شده است، تا زمانی که جنگ در اوکراین به عنوان پر مناقشه ترین منطقه در کل اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد.

روسیه تا کنون هم در «گروه مینسک» به همراه فرانسه و ایالات متحده و هم به تنهایی نقشی پیشرو در تلاش‌ها برای دستیابی به حل و فصل مناقشه طولانی‌مدت قره‌باغ داشته و به دنبال ابتکارات میانجیگری مستقل بوده است. به نظر می رسد که کنترل مجدد آذربایجان بر قره باغ کوهستانی اهمیت روسیه را به عنوان یک میانجی تغییر داده است. پس از درگیری‌های اخیر در ارمنستان-آذربایجان، ایالات متحده میزبان مذاکرات با هیئت های ارمنستان و آذربایجان بود و اتحادیه اروپا ناظرانی را به مرز ارمنستان و آذربایجان فرستاد.

در ارتباط با گرجستان باید گفت که این کشور هم با ترکیه و هم با آذربایجان روابط خوبی دارد. در عین حال، روابط گرجستان با روسیه به دلیل نقض تمامیت ارضی گرجستان توسط روسیه (حمایت از دو منطقه جداشده گرجستان، آبخازیا و اوستیای جنوبی) تیره شده است. گرجستان با تلاش‌های آذربایجان برای بازپس گیری کنترل قره باغ کوهستانی و بازگرداندن تمامیت ارضی خود همدل بوده است. تضعیف موقعیت روسیه در قفقاز جنوبی خبر خوبی برای اپوزیسیون غرب گرجستان است، نه برای نخبگان سیاسی حاکم. با این حال، بدون تردید گرجستان از واقعیت‌های جدید قدرت در قفقاز و همچنین شکست‌های نظامی روسیه در اوکراین به نفع خود استفاده خواهد کرد، به ویژه در مذاکرات در مورد مسائل مربوط به مناطق جدا شده آبخازیا و اوستیای جنوبی.

- بدون تردید در صورت افزایش اقدامات جمهوری آذربایجان برای تصاحب زنگزور، ایران به مقابله جدی با آن خواهد پرداخت. تحلیل شما در این مورد چیست؟

مطمئنا ایران از [ایجاد] کریدور زنگزور خوشحال نخواهد شد. ایجاد یک کریدور ترانزیتی از آذربایجان به نخجوان از طریق ارمنستان جنوبی، دسترسی مستقیم ایران به ارمنستان و از طریق ارمنستان به گرجستان را قطع خواهد کرد. اهمیت ایران به عنوان یک حلقه ارتباطی بین ترکیه و آذربایجان کاهش می یابد. چندین موضوع دیگر مرتبط با ایران در این مسئله تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با این حال، در تمام مدت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران سیاستی عمل‌گرایانه را در قبال منطقه پیچیده سیاسی و درگیری‌زده و منطقه قفقاز جنوبی دنبال کرده است. ایران احتمالا به این کار ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 36
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جلال IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      این عبارت ارمنستان جنوبی ' تکرار سخنان جنگ طلبان پان ترک است که در خواب پنبه دانه می‌خورند
      • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        23 3
        اسم واقعی اون منطقه زنگزور غربی هست که انشالاه با مساعدت ایران به آذربایجان ملحق خواهد شد
      • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        17 3
        مهندس اون عبارت ازربایجان جنوبی هست نه ارمنستان جنوبی
    • محمدعلی پاشای IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      باسلام ازمقامات محترم تقاضاداریم به یاوه گویهای باکو جواب بدهند چقدربه آنها محبت کردیم حلادارند مارادررسانه هایشان مسخره میکنند
      • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        31 4
        میتونی چند تا از اون ب اصطلاح خودت محبت هاتون رو اینجا نام ببری ماهم بدونیم؟
    • فرهنگ IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      زیاد هم تنها نبود ایران و روسیه هم بودند اما به نوعی
      • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        18 0
        الحق که راست گفتی
    • طلائیه US ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 18
      نه عزیز جان این خبرها نیست و کاملا روسیه نظارت داره و در کنارش زیره پوستی ایران کاملا دخالت داره و خوده علیف یا علی اف ارتباط ایران با مخالفان باکو رو در نظر داره و ترکیه منم منم زیاد داره ولی در هیچ شرایطی دخالت مستقیم نخواهد نمود و از آنجایی که وارده خاک سوریه شد بدنبال راهی برای نجات ارتش و سیاست های غلط خودشون دارن و ایران به هر شکل ه ممکن برنامه و سیاست‌های برون مرزی یش رو بجلوست آنقدر اطلاعات نادرست به مردم ندید و در آخر در روزهای پیشه رو نشت سه جانبه ارمنستان . باکو . و روسیه انجام خواهد شد و مسیر اصلیه ترانزیت کالا چه ریلی و جاده‌ ایی در حال انجام است
    • Shahin IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      24 2
      روسیه قبل از جنگ اوکراین هم نمی توانست وارد جنگ شود چون این جنگ ارمنستان و آذربایجان نیست بلکه جنگ پانصد ساله روسیه و آذربایجان هست که روسیه بلاخره شکست رو پذیرفته
      • شهرام IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        1 19
        پانصد سال؟؟؟!!!!!!! جمهوری آذربایجان سی سالشه به علاوه چهل سال جمهوری سوسیال دموکرات باکو روسیه خودش هفت صد ساله که تمدن منظم شکل داده این تو حالیته که در قرار داد که قاجار بست نام آران به اونجا گفته میشد و نام اذر بایجان برای یک پویش سیاسی روی منطقه گذاشته شد علیه استالینیسم پانصد سال رو از کجا اوردید میشه توضیح بدید وقتی اولین جنگ بر سر قفقاز در زمان انتهایی صفوی شکل گرفته و ابتدای نادری که ایران ، تزاری روس دو قطب اصلی جنگ و در کنار عثمانی سهم خواه جنگ بود این جعل تاریخ هارو از کجا میارید؟؟؟
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      14 77
      همه اینا بستگی داره که اردوغان رای بیاره یا نه اگه اردوغان کنار بره سیاست های خارجی ترکی و رویای احیای خلافت سنی کنار گذاشته خواهد شد
    • پارسا IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 27
      ارمنستان از قدیم یاور ایران بوده و هیچ گونه آسیبی از این کشور به ایران نرسیده ،در عوض ایران ،آسیب های بسیاری از جمهوری آذربایجان دیده ،صلاح سیاستمداران ایران در قبال آذربایجان چیست، خدا داند
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      30 2
      اتفاقا این آذربایجان بود که تنها بود و ارمنستان ایران و روسیه و فرانسه کنارشن
    • حسین IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      41 3
      کمی فکر تون رو بکار بیندازید نوشتید ارمنستان در مناقشه تنها مانده است کسی که مناقشه رو شروع می کنه تنها میمونه مگر شما به حقانیت خدا اعتقاد ندارید ارمنستان ۳۳ سال خاک آزربایجان را اشغال کرد مسجد هایش را آتش زد زن و بچه را قتل عام کرد دو میلیون نفر را از سر زمین مادری و خانه و کاشانه خود آواراه کرد پس شما منکر عدل خدا هستین سپهر آیینه عدل است شاید که هر چه از تو بیند وا نماید
    • رضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      41 2
      چرا زمانی که ۲۰ درصد خاک آذربایجان تحت اشغال ارتش متجاوز ارمنستان بود از تنهائی آذربایجان و ظلمی که به ملت مظلومش رفته بود چیزی گفته نمیشد و بعضی از هموطنان ارمنی پرست ما کور و لال شده بودند.
      • سید رسول زنگانلی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        6 1
        زنده باشید.حرف شما رو برادر باید با طلا نوشت.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      32 0
      جمهوری اسلامی ششدانگ پشت ارمنستان ایستاده است اگر قبلا لاپوشانی می‌کرد حالا علنا اعلام میکند
    • توانا IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      37 2
      در جنگ آذربایجان و ارمنستان حق با آذربایجان بود که پس از سی سال اشغال خاکش را پس گرفت حالا چرا بعضی ها اینقدر جلز ولز میکنند قابل درک نیست
    • محمد IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      94 14
      ارمنستان باید زودتر به اشغالگری پایان می داد تا اینقدر به مشکلات اجتماعی و اقتصادی نمی خورد .
      • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        16 1
        افرین بهترین حرف ممکن
    • امین IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      40 2
      کریدورزنگزور هیچوقت نمیخواهد راه ارتباطی ایران را ببندد. بر عکس بلکه چهار راهی خواهد بود بین تمام کشورها. بجای تلقین منفیات به جامعه از فرصت های اقتصادی استفاده کنید و همه چیز را به تهدید همسایگان و جنگ ختم نکنید.آیا راه استارا به روسیه که از آذربایجان میگذرد به ضرر ایران خواهد بود مسلما نه. بلکه اقتصاد همه همسایه ها و بخصوص ملت ایران را ارتقاع خواهد داد زنگزور نیز همین قدر به نفع چندین کشور و ملت خواهد بود. اگر هم که میخواهید همینطور به فقیر کردن ملت ایران و حکومت به کشوری فقیر ادامه بدید بسم الله. اما در آینده که حرف اول را اقتصاد خواهد زد نه بمب های اتمی از کل جهان حتی فقیرترین کشور آفریقا و آمریکای لاتین عقب خواهیم ماند.
    • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      22 1
      شکست اردوغان در انتخابات !!!البته که خوشایند ارمنستان و هم پیمانانش خواهد بود. ..ولی متاسفانه اردوغان این بار با فاصله .پیروز انتخابات خواهد بود !!!
    • کورش IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      5 26
      باکو که خودش عددی نیست ،منطقه قره باغ که به آذربایجان برگشت ، این زیاده خواهی ها که آذربایجان انجام میده با پشتیبانی اسراییل جنایت کار و اردوغان فاشیست انجام میشه که میخان امپراطوری عثمانی رو زنده کنن ولی کور خوندن
    • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      3 17
      بعداز فروپاشی شوروی نفوذ ایران در آذربایجان بسیار ضعیف بود ولی ترکیه باسیاست وارد آذربایجان شده وتوانست در بین مردم ودولت وبخصوص رسانه های آذربایجان نفوذ زیادی بکند واینک آذربایجان بخشی از ترکیه شده است وایران را بامشکلات زیادی روبرو کرده است که هرآن بوی جنگ به مشام میاید
    • شاه عباس IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      32 2
      درحال حاضرطالبان بزرگ ترین تهدیدبرای ایران است نه آزربایجان...التماس تفکر
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      28 1
      شما از پس طالبان بر نمیایید بعد با آذربایجان ترکیه اسرائیل و تورک های داخل میخواهید بجنگید
    • مجید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      4 24
      ایران باید از جمهوری جدید نخجوان وقره باغ حمایت کند ویک دولت مستقل بین ایران واذربایجان ایجاد شود تا موازنه برقرار گردد
    • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      30 2
      سی سال پیش ازربایجان تنهای تنها بود حتی هلیکوپتر برای بردن زخمیهایش نداشت.ارمنستان کارمای عمل خود را پس میدهد.هرکس هم همراه ارمنستان باشد ضرر میکند
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      28 0
      روسیه اعلام کرد که باکو براش خیلی مهمتراست
    • محمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      3 37
      قفقاز ماله ایرانه بعد روسیه و ترکیه باید تصمیم بگیرن
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 8
      همیشه فرصتها بدست نخواهد آمد ،و خداوند برای تمام بندگانش این امتیازها را مهیا میکند حالا هر کس استفاده کرد سربلند میشه و نوش جانش،در غیر اینصورت همانطور که در مورد آن سرزمینها در زمان فروپاشی ما استفاده نکردیم و آنها را به سرزمین مادری بر نگردانیدیم ،این فرصت هم از دست میرود،اطاق فکر ایدئولوژیک در رابطه با جذب ارمنستان به ایران مادر باید تشکیل شود تا ما چند قدم بیشتر از آذربایجان و در پشت سرشان قرار گیریم در غیر اینصورت حسرتش را به همین زودی ها خواهیم خورد،کاری که ترکیه شروع کرده
    • صادق IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      2 13
      متاسفانه مشتی پان ترک بی سواد و جاهل فکر می کنند با یاوه گویی می توان تاریخ را وارونه کرد. خود آذربایجان هم به ایران تعلق داشته و در آینده هم ضرب شصت ایران را خواهد دید. از علیف بزرگتر هم نتوانسته غلطی بکند چه برسد به این خودفروخته
    • حیدری فرهمند US ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      2 7
      بنظر من وزارت خارجه ایران ضعیف عمل میکند ووزیر خارجه بخار نداردایران بایستی هرچه زودتر گوشمالی به آذر بایجان بدهد
    • علی IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      8 2
      ارمنستان طی سی سال گذشته اشغالگر سرزمین های مسلمانان بوده و مساجد ما را به طویله تبدیل کرده بود.قتل عام در یکی از شهرهای آذربایجان به راه انداخت و حدود سی هزار نفر انسان بی دفاع را کشتند علیف دیکتاتور هست ولی حساب مسلمانان آذربایجان از علیف جداست و وظیفه شرعی و دینی ماست که از آذربایجان دفاع کنیم نه اینکه علیه آنها اقدام کنیم حضرت محمد می فرمایند اگر مسلمانی صدای داد خواهی مسلمانی را بشنود و جواب ندهد از ما نیست
    • فیروز IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      7 1
      نه روسیه نه ایران و نه هیچ کشور دیگری نمیتواند جلو اقدامات جمهوری آذربایجان را بگیرد . چون اقدامات جمهوری آذربایجان قانونی و در داخل مرزهای خود انجام میشود
    • امید IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      6 2
      اگر ترکیه و آذربایجان از گرجستان بخواهند مرز با ارمنستان را ببندد صد در صد اینکار را خواهد کرد و ایران که ادعا دارد از ارمنستان به روسیه راه دارد عملا بسته خواهد شد بهترین کار ایران دوستی با کشور آذربایجان هست و در صورت به دست آوردن زنگه زور توسط جمهوری آذربایجان راه ایران باز هست و می تواند از خاک آذربایجان استفاده کند و ایران باید مثل روسیه دور از تنش با همسایگان باشد و از لقمه آماده استفاده کند