نفوذ رژیم صهیونیستی به ساختار حاکمیتی جمهوری آذربایجان / مسئله زنگزور یک سناریوی ساخت ترکیه است

مراد رعنایی با اشاره به حساسیت مردم جمهوری آذربایجان نسبت به فعالیت رژیم صهیونیستی در خاک این کشور، اظهار کرد: رهبران پیش از الهام علیف با آگاهی از حساسیت مردم اجازه فعالیت به صهیونیست‌ها نمی‌دادند اما در حال حاضر روابط با آنها تا حدی گسترش یافته که در ساختار دولت الهام علیف هم نفوذ کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، «اسحاق هرتزوگ» -رئیس رژیم صهیونیستی- امروز سه‌شنبه با دعوت رسمی الهام علیف وارد باکو شد و قرار است در یک سفر رسمی دو روزه دیدارهایی با مقامات این کشور داشته باشد. در چند سال اخیر روابط باکو با تل‌آویو در حال گسترش است و مقامات ایران بارها نگرانی خود را نسبت به این موضوع به دولت جمهوری آذربایجان ابراز کرده‌اند. جیحون بایراموف -وزیر خارجه جمهوری آذربایجان- در فروردین ماه سال جاری و به منظور افتتاح سفارت باکو در فلسطین اشغالی به تل‌آویو سفر کرد و در کنفرانس خبری مشترک با «الی کوهن» -وزیر خارجه رژیم صهیونیستی- موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد که بلافاصله با واکنش وزارت خارجه ایران مواجه شد.

الی کوهن در این کنفرانس خبری مدعی شده بود که: «[جمهوری] آذربایجان و اسرائیل درباره خطر ایران با هم اشتراک نظر دارند. ایران منطقه ما را تهدید و با حمایت و تامین مالی تروریسم در خاورمیانه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند». علیرغم سعه صدر جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات باکو که مغایر با حسن همجواری است، در سال‌های اخیر خاک باکو به مکانی برای تهدید منافع جمهوری اسلامی تبدیل شده و شواهدی نیز در این رابطه وجود دارد که تنها یک نمونه از آن را می‌توان در حادثه تروریستی شاه چراغ یافت. مراد رعنایی –استاد دانشگاه و تحلیلگر حوزه آسیای میانه و قفقاز- در مصاحبه با ایسکانیوز به بررسی اهداف سفر رئیس رژیم صهیونیستی به باکو پرداخت.

ارمنستان در مناقشه با جمهوری آذربایجان تنها مانده است/ کاهش نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی و پیشروی ترکیه

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- باکو در سال های اخیر به مکانی برای تهدید منافع جمهوری اسلامی تبدیل شده و این موضوع بارها توسط مقامات رژیم صهیونیستی نیز مورد تایید قرار گرفته است. به نظر می‌رسد سفر رئیس رژیم صهیونیستی به باکو نیز در همین راستا قابل تعریف باشد. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

بعد از جمهوری آذربایجان در ادوار مختلف از زمان تصدی ابوالفضل ایلچی‌بیگ تا حیدر علیف به لحاظ حساسیتی که نسبت به رژیم صهیونیستی داشتند، اجازه فعالیت به این رژیم داده نمی‌شد. حتی ایاز و ابوالفضل ایلچی‌بیگ که مهره ترکیه بودند، شدیدا مخالف رژیم صهیونیستی بودند. متاسفانه در زمان حیدر علیف، علیرغم رایزنی‌هایی که رژیم صهیونیستی داشت تنها توانستند یک اتاق در هتلی در باکو اجاره و دیپلمات‌های خود را در آنجا مستقر کنند. در اصل کلید و آغاز فعالیت رژیم صهیونیستی در اواخر حاکمیت حیر علیف انجام شد.

بعد از فوت او، فعالیت‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی –که البته اقتصادی به عنوان یک پوشش بود- آغاز شد و امروزه عوامل رژیم صهیونیستی با پوشش‌های مختلف در اکثر رایون‌های جمهوری آذربایجان –به ویژه رایون‌های نزدیک به نوار مرزی ایران- مستقر شدند. با توجه به وضع نوار مرزی ما و استقرار نیروهای نظامی جمهوری اسلامی عوامل آنها به سهولت می‌توانند به خاک ایران تردد کنند. به طوری که در ترورهای اخیر محتمل است که از مهره‌های موساد بوده و احتمال قوی از مرزهای جمهوری آذربایجان به خاک ایران وارد شده‌اند.

در اصل می‌توان گفت که [حضور نیروهای رژیم صهیونیستی] به عنوان تهدید امنیتی بالفعل محسوب می‌شود و گستاخی‌های اخیر الهام علیف و احزاب متعلق به حاکمیت او و مواضع اخیرشان در رسانه‌ها به همین مسئله بازمی‌گردد و حتی رژیم صهیونیستی به ساختار حاکمیت آنها نفوذ داشته و سفرهای اخیر عوامل اطلاعاتی و مقامات سیاسی رژیم به باکو را می‌توان در همین راستا تفسیر کرد.

- برقراری ارتباط نزدیک با رژیم صهیونیستی توسط دولت علیف که سابقه غیرقابل انکار از جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین و حتی دیگر کشورهای اسلامی دارد، تا چه حد از نظر مردم جمهوری آذربایجان قابل پذیرش است؟

خود الهام علیف و احزاب متلق به او واقف و مطلع هستند که مردم جمهوری آذربایجان با توجه به گرایشات مذهبی و اینکه بیش از 70 درصد شیعه هستند، نسبت به فعالیت عوامل رژیم صهیونیستی مطلع و حساس هستند و از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مسلمان مظلوم فلسطین آگاه هستند. اما در مقابله با توجه به حساسیت مردم نسبت به مسئله قره باغ، الهام علیف پیروزی‌های اخیر خود در آزاد سازی و پس گرفتن بخش‌هایی از خاک قره باغ را به کمک رژیم صهیونیستی ربط داده و از این طریق حضور صهیونیست‌ها را توجیه می‌کند.

- با توجه به پیروزی اردوغان در ترکیه و نقش حامیانه وی از علیف، فکر می‌کنید تحولات منطقه قفقاز در ماه‌های آتی به چه سمتی خواهد رفت؟

بعد از شکل‌گیری جمهوری اذربایجان مردم این کشور روابط خوبی با ترکیه داشتند و اجناس ساخت ترکیه بازارهای این کشور را تسخیر کرد و مردم نیز از این موضوع استقبال می‌کردند. لذا ترکیه توانست جای پای خوبی در عرصه‌های اقتصادی و حتی سایر عرصه‌ها ایجاد کند. نگاه مردم جمهوری اذربایجان از ابتدا نسبت به ترکیه بسیار خوب بوده و راغب به استمرار و افزایش تعاملات هستند. الهام علیف نیز با اطلاع از این مسئله ارتباطات خود را نه تنها در عرصه اقتصادی بله در تمام حوزه‌ها با ترکیه گسترش داده است به طوری که امروزه با انعقاد قرارداد و توافقی که بین دو کشور انجام شده مردم دو کشور می‌توانند حتی بدون گذرنامه و با شناسنامه به یکدیگر سفر کنند.

از سوی دیگر، پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی اخیر که اردوغان در بحث آزاد سازی قره باغ داشت، موجب شد که الهام علیف هم در انتخابات ترکیه سنگ تمام بگذارد و به پیروزی اردوغان در انتخابات کمک کند. به نظر می‌رسد بحث زنگزور یک سناریوی مرتبط با ترکیه است تا راه زمینی ترکیه، نخجوان و جمهوری آذربایجان را برقرار کنند. اردوغان در 20 سال اخیر نیات توسعه طلبانه خود را در قبال جمهوری اسلامی ایران در موضوع سدسازی‌های پشت مرز ایران و سخنرانی در باکو در رابطه با نظام جمهوری اسلامی و سایر اقداماتی که انجام داده، نشان داده است.

انتهای پیام

کد خبر: 1183521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =