انگلیس: چین بزرگترین چالش برای امنیت جهان است

نخست‌وزیر انگلیس امروز (یکشنبه) در اجلاس سران گروه هفت، چین را بزرگترین چالش برای امنیت جهانی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری تاس، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس گفت: گروه هفت همچنین در برابر چین وحدت هدف نشان داده است. چین بزرگترین چالش دوران ما برای امنیت و شکوفایی جهان است. روزبه‌روز سیاست داخلی آن‌ها خودکامه‌تر و سیاست‌خارجی‌شان قاطع‌تر می‌شود. همانطور که گروه هفت نشان داده، پاسخ انگلیس به چین کاملا هم‌راستا با متحدان است.

انگلیس و هلند در حال تهیه جنگنده‌های اف-۱۶

وی افزود: هدف از این حرف‌ها تنش‌زدایی است، نه جدایی از چین. ما در گروه هفت اقداماتی اتخاد می‌:نیم تا چین را از استفاده از ارعاب اقتصادی برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بازداریم.

چندی پیش هم لیز تراس، نخست‌وزیر سابق انگلیس در سفری پنج روزه به تایوان از ریشی سوناک خواست تا در مسائلی مانند مناقشه تایوان، رویکردی سفت‌وسخت در مقابل چین اتخاذ کند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.

نخست‌وزیر سابق انگلیس ریشی سوناک و دیگر دولت‌های غربی را به «تلاش برای امید داشتن» به این ایده متهم کرد که «می‌شود در مسائلی مانند تغییرات اقلیمی با چین همکاری داشت، انگار که این کار هیچ ایرادی ندارد!»

سوناک در ماه مارس سند سیاست‌گذاری یکپارچه بریتانیا را در سیاست خارجی و دفاعی مورد بازنگری قرار داد و چین را یک «چالش دوران‌ساز و ساختاری» دانست.

اما تراس به این راضی نبوده و گفت که سوناک باید دوباره این سند را به نحوی منتشر کند که در آن به صراحت چین یک تهدید معرفی شده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =