کناره‌گیری شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از این سمت کنار خواهد رفت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است.

شمخانی

امیر دریابان شمخانی در سال ۱۳۳۴ در شهر اهواز متولد شد. شمخانی در دوران حکومت پهلوی نقش مهمی در تشکیل گروه‌های مبارزاتی داشته و در جنبش‌های مردمی نقش‌آفرینی کرده است. وی در اوایل سال ۱۳۹۳ به دلیل بروز ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شد و انجام عمل جراحی قلب باز کرد.

تحصیلات آکادمیک

علی شمخانی علاوه بر دوره دانشگاه‌های عالی و استراتژیک نظامی، دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است.

شمخانی مؤلف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی بوده است. وی همچنین در آکادمی‌های علوم نظامی مشغول تدریس است.

سوابق اجرایی  و نظامی

شمخانی از زمان پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تاکنون سمت‌هایی همچون فرمانده نیروی زمینی سپاه، قائم مقام وزیر سپاه، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ریاست کمیته دفاعی- امنیتی شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشته و هم‌اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

دریافت درجه دریابانی

وی در سال ۱۳۷۸ به درجه "دریابانی" (معادل سرلشکری) نائل شد و تاکنون ۳ مدال فتح از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است. او ۸ سال وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود.

نقش آفرینی در خرید موشک سان برن

در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ هجری شمسی) شمخانی از موشک راهبردی "سان‌برن" که ۱۰۰ مایل برد دارد، هنگام سفر به مسکو در نمایشگاهی بازدید کرد و وقتی کارآیی این موشک را دید، آن را به روس‌ها سفارش داد؛ موشکی که امروزه اهرم قدرتمند نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در جنگ‌های دریایی است.

برخی از سوابق و مسئولیت‌های علی شمخانی

از جمله سوابق شمخانی می توان به فرماندهی سپاه خوزستان در هشت سال دفاع مقدس، انتقال به نیروی دریایی ارتش با دریافت درجه دریاداری (سرتیپی)، انتصاب به فرماندهی آن با حکم فرمانده کل قوا، فرماندهی نیروی دریایی سپاه به طور همزمان با فرماندهی نیروی دریایی ارتش با حکم فرمانده کل قوا، وزیر دفاع دولت خاتمی، دریافت درجه دریابانی (سرلشگری) از سوی فرمانده کل قوا در سال ۱۳۷۸، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران و دبیر شورای امنیت ملی اشاره کرد.

منبع: نورنیوز

انتهای پبام/
 

کد خبر: 1182324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =