جزئیات دوره های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت دانشگاه آزاد اعلام شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آیین‌نامه دوره های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برون سازمانی را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و واحدهای ویژه ابلاغ کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آیین‌نامه دوره های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برون سازمانی را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و واحدهای ویژه ابلاغ کرد.

این آیین نامه در راستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه و با توجه به ایجاد معاونت های جدید موضوعی و معاونت علوم تربیتی و مهارتی که وظیفه بررسی و تصمیم گیری درخصوص دوره های آموزش های برون سازمانی را برعهده دارد، به منظور بهره مندی از ظرفیت ها و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت برون سازمانی و صلاحیت تدریس مدرسان و جلوگیری از موازی کاری و ایجاد وحدت رویه در اتخاذ تصمیمات ابلاغ شده است.

دکتر طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است که اقدامات شایسته و مسئولیت‌پذیرانه عوامل اجرایی در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی با عزمی جهادی و توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همراستا با اهداف علمی کشور و تربیت نیروی انسانی، موجب ارتقای مهارت های تخصصی دانشجویان و مهارت‌پذیران و ایجاد اشتغال و کارآفرینی و تقویم و تحکیم پیوند جامعه علمی دانشجویی با صنعت، بنگاه های اقتصادی و سایر مجامع علمی کشور شود.

براساس بندهای این آیین نامه؛ دوره های آموزشی برون سازمان شامل تمامی دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت است که برای متقاضیان حقیقی و حقوقی شرکت کننده در خارج از دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله ارگان ها و سازمان های دولتی و  غیردولتی و مؤسسات و بنگاه های اقتصادی و خدمات و  مراکز آموزشی برگزار می شود. حداکثر طول دوره کوتاه مدت 60 ساعت و دوره میان مدت 350 ساعت است. 

این دوره‌ها براساس سرفصل و ماهیت دوره و امکانات و تجهیزات موجود در واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی و در مراکز آموزشی خارج از دانشگاه، نظری، عملی و نظری - عملی بوده است که به یکی از  روش‌های حضوری، از راه دور، ترکیبی (حضوری و از راه دور)، دوره‌های باآزمون، دوره‌های بدون آزمون و پروژه‌ای برگزار خواهد شد.

در این آیین‌نامه آمده است: تحقق سیاست های کلان اقتصادی، دستیابی به صنایع پیشرو، ایجاد اشتغال و آموزش نیروهای انسانی ماهر علاوه بر آموزش عالی، نیازمند برگزاری دوره های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای دانشجویان، دانش‌آموختگان و متقاضیان کسب مهارت به‌ویژه نیروهای جوان است. از آنجا که هر نیروی انسانی جویای کار حتی با داشتن مدرک دانشگاهی به کسب حداقل یک تخصص یا مهارت برای ورود به بازار رقابتی کار نیاز دارد، دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم دارد حضور بسیار مؤثری در عرصه آموزش های عمومی، تخصصی و مهارتی کوتاه‌مدت و میان‌مدت به‌ویژه از طریق تأسیس و فعالیت دانشکده های مهارت و کارآفرینی، مدارس عالی مهارتی، هنرستان های جوار دانشگاهی، مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و  مشاوره شغلی، مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای برای ایجاد فرصت های برابر آموزشی با استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکانات موجود، دانش و تجربیات اعضای هیأت علمی، غیرهیأت علمی و استادکاران ماهر داشته باشد.

براساس این آیین نامه؛ تصمیم گیری درخصوص آموزش های کوتاه مدت و میان مدت برون سازمانی در سه شورای دانشگاه، استان و واحد و همچنین در یک کارگروه تخصصی انجام می شود. 

ازجمله اهداف این آیین نامه می توان به مواردی ازجمله حضور مؤثر و پویای دانشگاه در عرصه بازار رقابتیِ ارائه‌دهندگان دوره های آموزشی، ارتقای سطح کیفی آموزشی و توانمندی دانشجویان، دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه های دولتی و غیردولتی و مهارت‌آموزان آزاد، تشویق و ترغیب اعضای هیأت علمی و غیرهیأت علمی دانشگاه برای مشارکت و افزایش اثربخشی در برگزاری دوره های مهارتی، تسهیل فرآیند اجرای دوره های آموزشی و کوتاه شدن مراحل اداری، ایجاد بستر لازم برای امکان ارائه درخواست همکاری مدرسان با تجربه و توانمند با دانشگاه و... اشاره کرد.

این آیین نامه شامل بخش های تعاریف، اهداف، ارکان تصمیم‌گیری، ماهیت و فرآیند تصمیم‌گیری و اجرای خدمات، انواع دوره ها و هزینه دوره ها، شرایط بکارگیری مدرسان، صدور گواهینامه، نحوه صدور تاییدیه گواهینامه های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت برای ترجمه رسمی و نحوه اجراست که متن کامل آن در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان و واحدهای ویژه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =