دست پر پادشاه عمان در سفر به ایران / روابط ایران و مصر مجددا برقرار می‌شود؟

هیثم بن طارق در سفر دو روزه خود علاوه بر امضای قراردادهای مختلف با ایران، حامل پیام مصر مبنی بر تمایل برای ازسرگیری روابط با ایران نیز بوده که مقام معظم رهبری در دیدار با وی ضمن واکنش به این موضوع فرمودند «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم».

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هیثم بن طارق پادشاه عمان روز یکشنبه برای یک سفر دو روزه وارد تهران شد. دو کشور ایران و عمان روابط بسیار خوب و عمیقی دارند و مسقط همیشه به عنوان میانجی بین ایران و غرب عمل کرده است. این سفر در حالی انجام شده که با میانجیگری عمان اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان پس از سال‌ها حبس در زندان بلژیک با یک جاسوس بلژیکی به نام اولیویه واندکاستیل مبادله شد.

در پی این سفر انتظار می‌رود که همکاری‌ها در زمینه‌هایی از جمله صنعت و امور دفاعی و امنیتی و همچنین حجم تجارت دو کشور افزایش قابل قبولی داشته باشد. دکتر رئیسی در پی دیدار با هیثم بن طارق اظهار کرد: تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند.

آشتی‌کنان کشورهای منطقه یکی پس از دیگری ادامه دارد

پیش از سفر سلطان عمان به تهران، سید بدر حمد البوسعیدی -وزیر امور خارجه این کشور- گفته بود عمان خوشبین است که این «سفر تاریخی از نظر منطقه‌ای و جهانی مفید باشد». مسقط در گذشته بارها میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام بوده و تلاش‌های زیادی برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انجام داده است.

ظاهرا هیثم بن طارق در این سفر حامل پیام مصر مبنی بر تمایل برای ازسرگیری روابط با ایران نیز بوده است که مقام معظم رهبری در دیدار روز دوشنبه با پادشاه عمان ضمن واکنش به این موضوع فرمودند «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم». پادشاه عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، سیاست عمان را گسترش روابط با همسایگان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: در مذاکرات تهران، درمورد عرصه‌های مختلف همکاری، گفت‌وگو و تبادل نظر شد و امیدواریم با استمرار این گفتگوها، روابط دوکشور بیش از پیش گسترش یابد و نتایج عملی آن برای هر دو طرف مشهود شود.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1183471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =