تلاش برای احیای روابط ایران و مصر ناشی از غلبه نگاه دیپلماسی بر نگاه امنیتی است

مجتبی قائمی مهر با اشاره به نقش مهم نهادهای امنیتی مصر در سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور اظهار کرد: عربستان و امارات به دلیل کمک بلاعوض به مصر همیشه نقش اساسی و مهمی در این کشور داشته‌ و با عادی شدن روابط ایران و عربستان، غلبه نگاه دیپلماسی بر نگاه امنیتی قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند ماهی است که مذاکراتی بین ایران و مصر با میانجیگری برخی کشورهای منطقه جریان دارد و به نظر می‌رسد پس از عادی سازی روابط ایران و عربستان این موضوع نیز تقویت شد. اگرچه به نظر می‌رسد مقامات سیاسی دو کشور خواهان برقراری هرچه سریعتر روابط هستند و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است که می‌توان به موافقت رهبری با احیای روابط ایران و مصر در دیدار با پادشاه عمان اشاره کرد. اما گویا نهادهای امنیتی مصری مخالف عادی سازی روابط تهران-قاهره هستند و شاید یکی از دلایل کندی روند مذاکرات نیز همین مسئله باشد. البته به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی دو کشور به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند و شاید بتوان اولین پرواز گردشگری ایران به مصر را یکی از نشانه‌های خوب موفقیت در مذاکرات دانست. به منظور بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با آقای مجتبی قائمی مهر -مدیر کل اسبق اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه و کارشناس ارشد امور بین الملل- انجام شد.  

تمایل دستگاه دیپلماسی مصر برای آغاز روابط با ایران / چرا نهادهای امنیتی قاهره مخالف رابطه با تهران هستند؟

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- گفته می‌شود نهادهای امنیتی مصر به دلیل ظرفیت پذیرش شیعه در بین مردم این کشور مخالف برقراری روابط با جمهوری اسلامی هستند. این موضوع چقدر صحت دارد و دلیل مخالفت آنها چیست؟

روابط ایران و مصر در طول انقلاب اسلامی دارای افت و خیزهای فراوانی بوده است. قرار گرفتن مصر در کنار صدام در جنگ تحمیلی، پیمان کمپ دیوید و سایر موضع‌گیری‌های غیردوستانه این کشور از آن جمله است. نهادهای امنیتی مصر به دلایل شرایط داخلی و امنیتی بودن فضا نقش بسیار مهمی در سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور دارند؛ برعکس نگاه دیپلماسی که مبنایش برقراری روابط و توجه به همگرایی‌هاست. در نگاه امنیتی به دلیل تکیه استدلال سیاسی بر واگرایی، عدم برقراری روابط با بعضی کشورها توصیه می‌شود و این یک واقعیت در تفاوت این دو نگاه است.

غلبه هر یک از این دو نگاه، تعیین کننده سیاست کشورها خواهد بود. عربستان و امارات به دلیل کمک بلاعوض به مصر همیشه نقش اساسی و مهمی در روابط مصر و ایران داشته‌اند و با برقراری و عادی شدن روابط ایران و عربستان، غلبه نگاه دیپلماسی بر نگاه امنیتی قابل پیش‌بینی بود.

- به نظر می‌رسد روند آشتی‌جویانه کشورهای منطقه با ایران و سوریه موجب در انزوا قرار گرفتن رژیم صهیونیستی شده است. برقراری روابط ایران با مصر با توجه به همجواری این کشور با سرزمین‌های اشغالی چه تاثیری بر جایگاه این رژیم خواهد داشت؟

تضعیف موقعیت رژیم صهیونیستی در منطقه با اقدامات موفق مقاومت شرایط را بیشتر به نفع مصر در رابطه با رژیم صهیونیستی تغییر خواهد داد و یکی از نگرانی‌های دراز مدت مصر در این خصوص بر طرف خواهد شد.

 

- فکر می‌کنید ازسرگیری روابط با مصر چه آثاری برای ایران به ویژه در حوزه اقتصادی همراه خواهد داشت؟

ایران و مصر با پیشینه تاریخی و تمدنی طولانی، دو کشور مهم در حوزه کشورهای اسلامی محسوب می‌شوند. برقراری روابط دو کشور با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف باعث شکوفایی اقتصادی مصر خواهد شد و مصر می‌تواند از این توانمندی‌های بهرمند شود.

- پیش بینی شما در خصوص زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات موجود چیست و چه موانعی بر سر راه احیای روابط با قاهره وجود دارد؟

در کنار تبعیت سیاست خارجی مصر از دو کشور امارات و عربستان نباید نقش و اولویت آمریکا در چارچوب سیاست خارجی مصر را نادیده گرفت و شاید یکی از علل تاخیرها در کنار نگاه واگرایانه امنیتی این اولویت باشد که با توجه به تضعیف نقش آمریکا در منطقه آنها نیز مجبور به پذیرش و موافقت با برقراری این رابطه خواهد بود. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که مصر در طول سال‌ها که امارات ادعای مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی را مطرح کرده، همیشه از امارات در مجامع منطقه‌ای و بین المللی حمایت کرده است و با توجه به وابستگی به این کشور همین روند ادامه خواهد یافت.

یکی از کارکردهای سیاست خارجی فعال و هوشمند تلاش برای دگرگون کردن و تغییر دادن اظهارات و موضوع‌گیری‌های کلیشه‌ای و تثبیت شده‌ای است که ریشه غلطی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =