تغییرات مورد نیاز کرسی‌های آزاد اندیشی در قالب و محتوا/ بعضی دانشجویان بالاجبار در رقابت‌ شرکت می‌کنند

مدیر اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد قزوین گفت: به نظر می رسید تعدادی از افراد شرکت کننده در این رویداد، الزام به حضور در این مناظرات داشتند که این باعث می‌شود به قدر کافی مناظرات چالش برانگیز نباشد و آن شور و هیجان لازم را نداشته باشند.

علیرضا گلدوزها مدیر اجرایی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌های رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی اظهار کرد: به نظر می رسید تعدادی از افراد شرکت کننده در این رویداد، الزام به حضور در این مناظرات داشتند ولی درمورد گفت‌وگو و مناظره مهم‌ترین نکته، مدل ذهنی است. فرد باید در مورد موضوعی که صحبت می‌کند اعتقاد کافی داشته و برای آن ارزش قائل باشد؛ در نتیجه می‌تواند استدلال‌های خود را ارائه دهد. دانشجویانی که تنها به دلیل سرگرمی  یا اجبار وارد این رقابت شوند نمی‌توانند تسلط کافی برای مناظره داشته باشند و ممکن است موضوعات را به شکل صحیحی، انتخاب نکنند و این باعث می‌شود به قدر کافی مناظرات چالش برانگیز نباشد و آن شور و هیجان لازم را نداشته باشد.

کرسی آزاداندیشی یکی از ضرورت‌های مراکز تولید اندیشه است

وی بیان کرد: چالشی‌شدن کرسی‌های آزاد اندیشی باعث مخدوش شدن حقیقت نمی‌شود. برخی گروه‌ها به جای تلاش در چهار چوب فکری خود، دغدغه به چالش کشیدن گروه مقابل را دارند. در جلسات آمادگی قبل از مناظره به افراد گفته می‌شد حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد انرژی باید صرف ترسیم کردن دیدگاه خودتان باشد و بخشی از آن برای نقد کردن دیدگاه مقابل در پرسش و پاسخ و جواب دادن به سوالات گروه مقابل است.

گلدوزها در ارتباط با تغییرات لازم در کرسی‌های آزاد اندیشی تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله انتخاب موضوعات چالش بر انگیزتر است. موضوعات اعتقادی و مسائل مرتبط به دین باید وارد موضوعات این مناظره ها شوند. همچنین هم اکنون نحوه ارزیابی شرکت کنندگان و چگونگی مشخص شدن برنده در این مسابقه مانند مسابقات ورزشی، شکل حذفی دارد درحالی که می تواند مانند رقابت های دوره ای، افراد در چندین دوره رقابت کنند و نهایتا جمع امتیازات آن‌ها در نظر گرفته می‌شد. اکنون مسابقات به صورت حذفی است، شرکت کنندگان بازنده در یک مسابقه، از گردونه رقابت‌ها خارج می شوند.


مدیر اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد قزوین تاکید کرد: همچنین بنظر می‌رسد بهتر است یک کانون دانشجویی تشکیل و در ابتدا به صورت غیر رقابتی اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی کند تا همه دانشجویان به کرسی‌ها آگاه شوند. این تشکل دانشجویی در نهایت متولی برگزاری رقابت‌ها شود تا به این ترتیب کرسی‌های آزاد اندیشی از حالت دستوری و روتین خارج شود. مورد بعدی مسئله داوری‌ها است. داورهای این مسابقات باید به اندازه کافی در رابطه با چگونگی ارزیابی افراد آگاه باشند که در این رابطه نیازمند دوره‌هایی هستند تا در آن نحوه ارزیابی دانشجویان شرح داده شود که داوران تحت تأثیر جو قرار نگیرند.

وی خاطرنشان کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی نیازمند انجام مجموعه‌ای از تغییرات است. یک مسئله‌ای که همیشه روی آن تاکید شده است، برگزاری میز گرد است. مثلا دو نفر مقابل هم گفت و گو خواهند کرد که نفر اول نظر مخالفی با گزاره مورد نظر دارد اما نفر دوم اگرچه با گزاره مخالف نیست اما نقدهایی به آن دارد. افراد در میزگرد می‌توانند در ارتباط با یک موضوع ۴ موضع بگیرند. ممکن است یک نفر کاملا موافق و یک نفر کاملا مخالف و دیگری موافق با یک تعدادی اصلاحات باشد. این مسئله می‌تواند مناظره‌ها را به بهترین نحو ممکن تشکیل دهد تا افراد بتوانند دیدگاه خود را بیان کنند.

خبرنگار: نیلوفر معصومی

انتهای پیام/

کد خبر: 1183977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =