وجود ۲۳ نوع مدرسه در کشور خلاف عدالت آموزشی است / تکلیف استعدادهایی که در مدارس دولتی و بدون امکانات هستند چیست؟

معاون اسبق آموزش و پرورش گفت: متاسفانه یکی از مباحثی که باعث ناعدالتی شده، گسترش بی‌اندازه انواع مدارس در کشور است. امروز در کشور ۲۳ نوع مدرسه داریم که هر مدرسه به جز دولتی‌ها برای خود یک متولی دارند.

اسفندیار نظری مدرس دانشگاه و معاون اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درباره عواقب افزایش تنوع در مدارس گفت: متاسفانه یکی از مباحثی که باعث ناعدالتی شده، گسترش بی‌اندازه انواع مدارس در کشور است. امروز در کشور ۲۳ نوع مدرسه داریم که هر مدرسه به جز دولتی‌ها برای خود یک متولی دارند.

مدارس غیرانتفاعی برای چه کسانی سود دارد؟ / آموزش و پرورش قربانی تجارت آموزشی

وی افزود: ضرر این تنوع را مدارس دولتی متحمل می‌شوند. مدارس خاص بهترین نیروها و امکانات را دارند و تنها چیزی که به دانش‌آموز می‌دهند، تلاش برای بهتر شدن است. عملا چیزی به نام تغییر نگرش، مهارت‌آموزی و کسب دانش در این مدارس اتفاق نمی‌افتد. در این مدارس بچه‌ها از لحاظ روحیه و انگیزه دچار نوسانات خاصی می‌شوند.

نظری با بیان اینکه ناعدالتی به وجود آمده باعث شده تا مدارس دولتی فراموش شوند، گفت: فقط ساعت کلاس مدارس دولتی پر می‌شود و هیچ یک از وزرایی که تاکنون روی کار آمدند، به این موضوع اهمیت نداده‌اند. آنچه در آموزش و پرورش مهم شده، سیستم بخوان، حفظ کن و امتحان بده است.

مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه افزایش تنوع راه را برای ورود هرچه بیشتر موسسات آموزشی به فضای مدارس باز می‌کند، عنوان کرد: ورود بی‌حد و اندازه موسسات به این فضا هم ابتکار و خلاقیت را از دانش‌آموزان گرفته است. نکته‌ای که رهبری درباره خصوصی‌سازی گفتند درست است؛ درواقع باید در ایران ۲ نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم. تنوع مدارس منجر به ناعدالتی می‌شود.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل باید راه چاره‌ای برای این موضوع پیدا کنند. متاسفانه در یک دولت مدارس غیردولتی به وفور افزایش پیدا می‌کنند و فقط نامشان غیردولتی است و هیچ ابتکار آموزشی ندارند. در مقابل مدارس دولتی را به خاطر اینکه خالی هستند، به بخش خصوصی اجاره می‌دهند، بدون درنظر گرفتن اینکه تراکم کلاسی ما گاهی از ۴۰ نفر هم عبور می‌کند.

نظری با بیان اینکه تنوع بی‌اندازه مدارس باعث رکود آموزشی و از بین رفتن انگیزه در مدارس دولتی خواهد شد، توضیح داد: در چنین شرایطی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که فرزندانشان را به مدارس غیردولتی بفرستند اما تکلیف استعدادهایی که در مدارس دولتی هستند و امکاناتی ندارند، چه می‌شود؟ آیا این عدالت آموزشی است؟

وی ادامه داد: این مسئله درحد شعار مانده و هیچ کدام از وزرا توانایی کاهش تنوع مدارس و افزایش عدالت آموزشی را نداشتند. اگر وزیر فعلی این موضوع را در دستور کار قرار ندهد، در آینده مدارس دولتی ما فاقد هنر، خلاقیت و دانش خواهند بود. متاسفانه دغدغه مدیران کل به ویژه در شهرستان‌ها تنها رسیدگی به  مدارس شاهد، استعداد درخشان و نمونه دولتی است.

استاد دانشگاه تاکید کرد: از طرفی به دلیل مشکلات مالی فراوان آموزش و پرورش انعطاف‌پذیری خاصی نسبت به مدارس غیردولتی دارد. این موضوع باعث می‌شود که مدارس غیردولتی قوانین را رعایت نکنند. اگر امروز مدارس دولتی تقویت نشوند در آینده دانش‌آموز باسواد نخواهیم داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1184349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اوسط موسوی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      با سلام گفتگوی بسیار جالب و تامل برانگیزی بود ایجاد تغییر در آموزش و پرورش نیازمند تغییر نگرش مسئولین و مردم هست و مسلم با دیدگاه‌های حاکم بر جامعه امکان عملی آن مهیا نیست