مالیات نقل و انتقال خودرو به ایجاد تعادل در بازار کمک می‌کند/ لزوم ایجاد ساز و کاری برای کنترل فرار مالیاتی

کارشناس اقتصادی گفت: اخذ مالیات بر نقل و انتقال خودرو به ایجاد تعادل در بازار کمک کند،‌ البته استفاده نادرست از ابزار مالیاتی می‌تواند سبب کسادی بازار و پنهان شدن برخی از معاملات شود.

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره طرح مالیات بر خرید و فروش خودروهای صفر و کارکرده اظهار کرد: مالیات رسانی به صورت قطعی بر عرضه، تقاضا و کشش بازار تاثیر گذار است اما مهم این است که این سیاست چگونه اعمال شود و اهداف آن مشخص باشد.

نحوه اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو اشتباه است / قیمت‌گذاری آزاد بهترین راهکار برای کنترل بازار

وی افزود: خودرو به عنوان یک صنعت راهبردی کارکردهای خودش را دارد، بعضی اوقات هدف از نقل و انتقال خودرو این است که به دلیل چرخه مالی که دارد از منافع آن مالیات گرفته شود و مواقعی هست که درآمدهای سوداگرانه در بازار اتفاق می‌افتد که دولت سعی دارد برای به تعادل رساندن  عرضه و تقاضا از سیاست مالیاتی استفاده کند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اخذ مالیات به ایجاد تعادل در بازار کمک کند،‌ گفت:  ابزار مالیاتی همیشه کنترل کننده نیست، می‌توان به شکل واضح و خوش بینانه این طور نگاه کرد که یک سیاست مالیاتی می‌تواند بازدارندگی داشته و هم می‌تواند منجر به تعادل در عرضه و تقاضا باشد؛ همچنین از سوی دیگر یک سیاست درآمدی تلقی شود.

شاه‌ویسی ادامه داد: در بعضی اوقات استفاده نادرست از ابزار مالیاتی می‌تواند سبب کسادی بازار و پنهان شدن برخی از معاملات شود. بسیاری از افراد امروزه سعی می‌کنند خودشان را از منظر دستگاه و سازمان‌ مالیاتی دور کنند به دلیل اینکه تمایل ندارند این مالیات را پرداخت کنند بنابراین باید ساز و کاری برای کنترل این فرارهای مالیاتی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای مخالف طرح مالیات بر معاملات خودرو هستند،‌ گفت: عده زیادی در اعتراض با این طرح مدعی هستند که سیاست مالیات بر خودروهای صفر می‌تواند منجر به تورم بازار شود، اما این گونه نخواهد بود تا زمانی که بازار و این چرخه‌ها وجود دارد در کنار سیاست های مالی و تولیدی ضرورتا باید سیاست‌های مالیاتی نیز اعمال شود.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ از دیدگاه اقتصادی علاوه بر این که مالیات یک منبع درآمدی برای دولت‌ها است، می‌تواند به عنوان یک ابزار موثری باشد که به اهداف توزیع درآمد و تخصیص منابع به شکل بهینه کمک کند.

شاه‌ویسی با اشاره به تجربه بسیاری از کشورها چون انگلستان، ایتالیا و آلمان در اخذ مالیات گفت: این کشورها برای خودروهای خودشان در اخذ مالیات تعاریفی را صورت می‌دهند به طور مثال در این کشورها مالیات بر مالکیت خودرو، مالیات سالانه بر خودرو تعاریفی جداگانه دارد. همچنین مالیات ها در مسیر خدمات عمومی قرار می‌گیرد حتی خودروهای برقی بر اساس مصرفی که دارند مالیات می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه سیستم مالیاتی باید در مسیر خدمات عمومی قرار گیرد،‌ بیان کرد: اگر معیارمان در راستای منافع ملی باشد معادله را هر طور که بنویسیم درست خواهد شد و طرف مالیات رسانی و مالیات دهنده مسیر خودشان را پیدا می‌کنند، اما اگر بخواهیم نگاه بخشی بر تولید کننده یا مصرف کننده داشته باشیم، در مالیات ستانی دچار نقص خواهیم شد و این سیستم سبب ایجاد تورم در بازار می‌شود.

کد خبر: 1185082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =