مشکلات متعدد هنرمندان صنایع دستی چیست؟ / تسهیل صادرات؛ هویت سرزمین کهن را احیا می‌کند

با توجه به نقش پررنگ صنایع دستی در رونق و توسعه بخش اقتصادی و نیز با توجه به ضرورت توسعه اقتصاد غیرنفتی حمایت‌ها از این بخش باید سرعت بیشتری به خود بگیرد و برای معضلات هنرمندان این صنعت از جمله جولان واسطه‌ها، گرانی تامین مواد اولیه، موانع صادرات، مشکل پرداخت بیمه و مالیات، عدالت در برگزاری نمایشگاه‌ها و توزیع امکانات و تسهیلات چاره‌اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صنایع دستی به عنوان نمادی از هویت ملی و فرهنگی ملت‌ها علاوه بر اینکه نقش مهمی در توسعه فرهنگی جوامع دارند و گنجینه‌هایی از تمدن و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی را در دل خود جای داده‌اند؛ امروزه جایگاه ویژه‌ای نیز در توسعه اقتصادی کشورها پیدا کرده‌اند و این صنایع، به عنوان یک منبع درآمدزایی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و شهری، نقش مهمی در کاهش بیکاری و فقر دارند.

ردپای واسطه‌ها در بازار صنایع دستی/ از هنرمندان سیستان و بلوچستان در نمایشگاه‌های ملی دعوت نمی‌شود

صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و پولسازترین صنایع جهان نیز امروزه به نوعی با صنایع دستی و آثار سنتی گره خورده است و توسعه صنایع دستی، توسعه گردشگری را هم به دنبال دارد. صنایع دستی در سراسر جهان جذابیت زیادی برای گردشگران خارجی دارد و حمایت از صنایع دستی و ترویج آنها می‌تواند علاوه بر رشد صنعت گردشگری، اشتغالزایی در این حوزه را نیز افزایش دهد.

به بهانه روز جهانی صنایع دستی نمایشگاه «صنایع دستی و اقتصاد خلاق» با هدف احیای هنرهای رو به‌ فراموشی به ویژه در مناطق محروم از ۲۰ تا ۲۲ خردادماه در دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد.  

نظام استاد-شاگردی ضامن بقا و حفظ هنرهای اصیل

سجاد محمدیارزاده؛ رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان در حاشیه این نمایشگاه و در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دانشگاه استاد فرشچیان هرساله به مناسبت ۲۰ خردادماه و روز جهانی صنایع دستی نمایشگاه هنرهای سنتی و کارگاه های پیرامون آن را برگزار می‌کند و در این راستا از برخی هنرمندان صنایع دستی هم تجلیل به عمل می‌آید.  

وی ادامه داد: این دوره را در راستای سند آمایش سرزمینی هنرهای سنتی به هنرهای استان سیستان و بلوچستان و نیز هنرهای در حال فراموشی اختصاص دادیم که یکی از رسالت های مهم دانشگاه استاد فرشچیان است.

وی با اشاره به اجرای نظام استاد- شاگردی در دانشگاه استاد فرشچیان، افزود: بررسی ها نشان داده هنرهایی که از این نظام پیروی کرده‌اند از گذشته سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده اند و این نظام باعث شده که هنرهای اصیل حفظ شوند.  

یارزاده با بیان اینکه ملاک اصلی ما در این نمایشگاه اقتصاد خلاق هویت ایرانی- اسلامی است، خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان هنرمندان بسیار فاخری دارد که شاید مرکز و پایتخت باعث شده باشد که اینها دیده نشوند و ما بستری فراهم کردیم که این هنرمندان آثار خود را به نمایش بگذارند و دیده شوند.  

وی اضافه کرد: هر کدام از این هنرها اگر نگوییم چاه نفت، منبع درآمد بسیار خوبی محسوب می‌شوند که صرفا باید ظرفیت‌ها، مسیر اقتصادی و بازارهای جهانی شناسایی شود و در واقع ما باید اینها را حمایت و به بازارهای جهانی برسانیم.  

غفلت از مقوله مهم «آمایش سرزمینی»

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان با بیان اینکه یکی از کارگاه هایی که ما در این دوره و نمایشگاه برگزار کردیم مخاطب شناسی هنرمندان و بازار هدف بود، افزود: در کشور ما مقوله آمایش سرزمینی یعنی شناخت ظرفیت‌های توسعه ای یک کشور و سرمایه گذاری بر آن ظرفیت‌ها مغفول واقع شده است.

وی بیان کرد: تربیت هنرمند در تراز استانداردهای جهانی و آموزش بر اساس دستیابی به بازارهای جهانی از اهداف اصلی این نمایشگاه است.  

راه‌اندازی دبیرخانه احیای نهضت امضا و حقوق هنری در دانشگاه استاد فرشچیان

وی با تاکید بر اینکه هنرهای سنتی ظرفیت عظیمی برای توسعه کشور محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات هم کار دانشگاه این است که شناسنامه‌دار کردن، امضای اثر و اصالت سنجی را راه اندازی کند که در همین راستا هم دبیرخانه احیای نهضت امضا و حقوق هنری در دانشگاه استاد فرشچیان راه اندازی شد.  

یارزاده در خصوص نقش حمایتی دولت نیز گفت: وظیفه دولت فراهم کردن زیرساخت‌هاست و ما باید بسترسازی ها را فراهم کنیم بنابراین اگر بحث بیمه حل شود و یا موضوع مالیات حل شود و بخشودگی مالیاتی صورت بگیرد؛  دغدغه هنرمند نیز صرفا کیفیت آثاری است که تولید می‌کند.

وی در پایان از اصحاب رسانه درخواست کرد تا در معرفی دستاوردهای دانشگاه فرشچیان پویشی را راه اندازی کنند و اضافه کرد: نظام استاد-شاگردی یکی از این دستاوردهاست و قطعا جامعه هنری مدیون این حمایت رسانه‌ای خواهد بود.

سیستان و بلوچستان مظلوم واقع شده است/هیچ ارگانی از ما حمایت نمی‌کند

مریم شاهنی؛ راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی(ره) و کارآفرین بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست که از استان سیستان و بلوچستان در این نمایشگاه شرکت کرده بود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: ۱۳ سال است که در حوزه سوزن‌دوزی، خامه دوزی و سیاه دوزی استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارم و بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست را تحت حمایت قرار داده‌ام.

این بانوی کارآفرین، استان سیستان و بلوچستان را در حوزه حمایتی بسیار ضعیف دانست و گفت: در طول ۱۳ سال سابقه فعالیتم در حوزه صنایع دستی تا کنون از سوی هیچ ارگانی تحت حمایت قرار نگرفته ام و این استان بسیار مظلوم واقع شده است.

وی خواستار حمایت مسوولان از هنرمندان استان سیستان و بلوچستان شد و گفت: امیدواریم تسهیلاتی چون وام های بلاعوض برای هنرمندان ما نیز درنظرگرفته شود ضمن اینکه اگر نمایشگاه های رایگان برگزار می‌شود صرفا از عده ای خاص دعوت نشود و شرایطی مهیا شود که امکان حضور سایر هنرمندان نیز فراهم شود.

وی در خصوص صادرات صنایع دستی هم گفت: صادرات از طریق واسطه‌ها صورت میگیرد و تولیدات ما به کشورهایی چون اتریش و ترکیه و ... صادر می‌شود اما در نهایت سود چندانی عاید ما نمی‌شود.   

«صادرات» راهکار حل مشکلات حوزه صنایع دستی است

حکیمه قنبری هنرمند اهل کشور افغانستان نیز که ۷ سال است در زمینه هنر زیبای ملیله کاغذ فعالیت می‌کند در حاشیه این نمایشگاه و در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در طول ۷ سالی که وارد این حرفه شده ام بسیار تلاش کردم که شاید بتوانم حمایتی برای توسعه کسب و کارم دریافت کنم اما متاسفانه تا امروز این اتفاق نیفتاده است و البته یکی از دلایل آن هم این است که ما کد ملی نداریم و امکان ثبت مجوز وجود نداشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی در کل دنیا چندان مناسب نیست اگر در حیطه صادرات گام هایی برداشته شود قطعا اتفاقات بهتری در حوزه صنایع دستی رخ خواهد داد چرا که صادرات با هزینه شخصی انرژی و هزینه بسیاری را دربر میگیرد اما اگر حمایت شویم صرفا به تولید فکر می‌کنیم و دغدغه دیگری نخواهیم داشت.  

در توزیع امکانات و تسهیلات بین هنرمند و هنرمندنما تفاوت قائل شوند

ژاله صالحی؛ تولیدکننده مینا و فیروزه که از استان اصفهان در این نمایشگاه  شرکت کرده بود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در طول سالها فعالیت هنری و از طریق تجربه ای که در نمایشگاه های مختلف کسب کردم متوجه شدم ما با سه دسته از مخاطبان مواجه هستیم یک دسته افرادی هستند که صنایع دستی را میشناسند و خریداری می‌کنند که تعدادشان محدود است یک دسته هم کم و بیش شناخت دارند و در واقع از روند تولید آن شناخت کاملی ندارند و دسته سوم هم به طور کلی هیچ اطلاعی ندارند.  

وی ادامه داد: با تحقیقاتم متوجه شدم صنایع دستی ۵ هزار سال پیش ما به همان سبک و سیاق در حال تولید است که با زندگی مدرن امروزی همخوانی ندارد و به همین دلیل هم طرفداران آن کاهش پیدا کرده است بنابراین تصمیم گرفتم با تجربه هنری که داشتم این به‌روزرسانی را انجام دهم که حاصل آن تولید تابلوهایی شد که بر اساس آیین کهن ایرانی است و با هنر نگارگری به نوعی قصه گویی انجام دادم و در نتیجه این تلفیق مشاهده کردم که این آثار بین نسل جوان بسیار پرطرفدار است.  

وی در مورد چالش ها و مشکلات پیش روی خود نیز گفت: ما هنرمندان به نوعی تنها هستیم و هر کدام خودمان تلاش می‌کنیم و کار تهیه متریال، تولید و فروش را انجام می‌دهیم اما کسانی هستند که از «امکانات» به نام صنعتگر و هنرمند استفاده می‌کنند در صورتی که هیچ آشنایی با صنایع دستی و هنر ایرانی ندارند.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای رونق و رشد صنایع دستی ابتدا باید زیرساخت های آن تغییر کند چون زندگی های امروز مدرن شده و سلیقه ها تغییر کرده است که باید متناسب با آن تولیدات هم به روز شود.  

ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف برای هدایای خود از صنایع دستی کشورمان استفاده کنند

مینا نصیری؛ هنرمند اهل اصفهان که استاد آموزش ۱۷۰ نوع سوزن دوزی یا رودوزی رایج ایران است، اولین آموزشگاه صنایع دستی اصفهان را راه اندازی کرده و کتابی هم در زمینه سوزن دوزی به چاپ رسانده است، گفت: بازارهای فروش بسیار حائز اهمیت است و تقاضای ما این است که سازمان ها، ارگان ها و شرکت های مختلف در داخل کشور برای هدایایی که درنظر می‌گیرند از صنایع دستی کشورمان استفاده کنند تا هم صنایع دستی و هم هنرمند تقویت شود و هنر اصیل ایرانی هم معرفی و حفظ شود.  

وی با قدردانی از تلاش های مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار امیدواری کرد تا وعده ها در خصوص حل مشکل بیمه و مالیات هنرمندان به نتیجه برسد. 

معضل گرانی مواد اولیه و نبود اتحادیه و صنف تولیدکنندگان

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری هاتف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: هدف ما از برگزاری نمایشگاه این است که بتوانیم آن حلقه مفقوده بین هنرمند صنایع دستی با بازار را  شناسایی کنیم و در جهت رفع موانع تلاش کنیم.

زینب اخ الصنایع با اشاره به اجرای نظام آموزشی استاد- شاگردی در دانشگاه فرشچیان، این شیوه آموزشی را ستودنی دانست و گفت: این شیوه به فضای کاری خانه خلاق هاتف نیز بسیار می‌تواند کمک کند چرا که ما با اساتید و هنرمندان برگزیده و دارای رتبه‌ای مواجه هستیم که شاید به دلیل نداشتن گواهینامه های معتبر آثار آنان کمتر دیده شود و آن جایگاهی که به ویژه در حوزه فروش و تجاری سازی باید داشته باشند برای آنان مهیا نباشد.  

وی با انتقاد از نبود اتحادیه و صنف صنایع دستی نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه صنایع دستی، هنرمندان ما با چالش های فراوانی روبه‌رو شده اند از جمله اینکه از یک طرف باید دستمزد پرداخت کنند و از طرف دیگر متریال و مواد را با قیمت بالا تهیه کنند.   

در پایان امیدواریم با توجه به نقش پررنگ صنایع دستی در رونق و توسعه بخش اقتصادی و نیز با توجه به ضرورت توسعه اقتصاد غیرنفتی حمایت‌ها از این بخش سرعت بیشتری به خود بگیرد و برای معضلات هنرمندان این صنعت از جمله جولان واسطه‌ها، گرانی تامین مواد اولیه، موانع صادرات، مشکل پرداخت بیمه و مالیات، عدالت در برگزاری نمایشگاه‌ها و توزیع امکانات و تسهیلات چاره‌اندیشی شود.

اقداماتی چون اجرای نظام استاد-شاگردی، راه‌اندازی دبیرخانه احیای نهضت امضا و حقوق هنری و برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های هنری در راستای احیا، حفظ و معرفی هنرهای اصیل در دانشگاه استاد فرشچیان ستودنی است و امیدواریم این حمایت‌ها در کل کشور با توجه به سند آمایش سرزمینی و درنظر گرفتن ظرفیت‌های توسعه‌ای هر منطقه تداوم یابد. 

انتهای پیام/ 

 

کد خبر: 1185254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =