آمریکا؛ مقصد جویندگان علم

آمریکا سال‌هاست که محبوب‌ترین مقصد برای دانشجویان جهان است و به قول معروف بهشت جویندگان علم به شمار می‌رود. اما به نظر شما کدام کشورها بیشترین دانشجو را به آمریکا می‌فرستند یا چه رشته‌هایی آنها را جذب می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ در دهه‌های گذشته، دانشگاه‌های آمریکا به عنوان برترین دانشگاه‌های جهان خود را معرفی کرده‌اند. دانشگاه‌های آمریکا به دلیل حفظ بالاترین استانداردهای آکادمیک بر دانشگاه‌های بریتانیا، کانادا، استرالیا و هند برتری پیدا کرده‌اند و به دلیل همین برتری، سالانه بهترین استعدادها از نظر دانشگاهی به آمریکا سرازیر می‌شوند. دانشگاه‌هایی مانند موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه نیویورک و دانشگاه استنفورد از مطرح‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند. در یک روز عادی، می‌توان دانشجویانی از حداقل ۱۰ تا ۱۵ کشور مختلف را در محوطه دانشگاه‌های آمریکا دید.

راهکار دانشگاه‌های آمریکا برای ارائه غذای سالم به دانشجویان

چرا دانشگاه‌های آمریکا؟

دلیل محبوبیت دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان خارجی در چیست؟ در کنار تنوع دانشجویان، دانشگاه‌های آمریکا برنامه‌ها و دوره‌های عالی متنوعی را ارائه می‌دهند؛ چه در سطح کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری.

در واقع، دانشگاه‌های آمریکا تمام رشته‌ها و علوم جدید را در برمی‌گیرد؛ از باستان‌شناسی مدیترانه تا هوا-فضا، بیوفیزیک، اقتصاد، کشاورزی تا محاسبات و علم داده. پس با این اوصاف هر دانشجویی که بخواهد تحصیلاتش را در رشته خاصی ادامه دهد، آمریکا با وجود تنوع رشته‌هایش بهترین مقصد به شمار می‌آید.

تنوع موسسات آموزشی

دانشگاه‌های آمریکا در هر مقطعی رشته‌های خاص ارائه می‌دهد. در کنار تنوع دانش‌آموزان و طیف گسترده برنامه‌ها، سطح دیگری از تنوع وجود دارد که دانش‌آموزان در طول دوره تحصیلی خود کسب می‌کنند: تنوع موسسات. دانشجویان می‌توانند دو سال اول مقطع لیسانس خود را در یک کالج محلی به پایان برسانند و پس از اتمام دو سال مدارک خود را به دانشگاه منتقل کنند. مزیت تحصیل در یک کالج محلی این است که چنین کالج‌هایی هزینه‌های تحصیلی کمتر، کلاس‌های شخصی‌تر و درک بهتر فرهنگ آمریکایی را ارائه می‌دهند.

امکانات و فناوری

مزیت دیگر رفتن دانشجوهای خارجی به آمریکا، این است که این کشور در حوزه فناوری پیشرفته پیشتاز دنیاست. فناوری پیشرفته به معنای بهترین تجهیزات ممکن برای تحقیق است. برای بهره‌مندی از فناوری، نیازی به گذراندن دوره علوم یا مهندسی نیست. تمام دانشجویان از آنهایی که در علوم اجتماعی یا هنر تحصیل می‌کنند تا آنهایی که در برخی از حوزه‌های فناوری تحقیق می‌کنند، بهترین تجهیزات و منابع فناوری می‌تواند به دانشجویان در انجام تحقیقات و پردازش اطلاعات کمک کند.

بودجه‌های تحقیقاتی نامحدود

دانشگاه‌های آمریکا بیشترین تعداد مقالات تحقیقاتی را در سال تولید می‌کنند. این تعداد بالا فقط به دلیل استانداردهای بالای علمی و کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های آمریکا نیست، بلکه دلیل عمده آن منابع زیادی است که آمریکا در طرح‌های تحقیقاتی مختلف در آموزش عالی سرریز می‌کند. بودجه‌های تحقیقاتی بدون در نظر گرفتن جنسیت، ملیت، مذهب و تفاوت‌های دیگر در اختیار هر کسی که می‌خواهد و می‌تواند تحقیق کند، قرار می‌گیرد. علاوه بر بودجه‌، فضا، زمان، زیرساخت و امکانات نیز زمینه بسیار زیادی را برای تحقیقات پیشگامانه ایجاد می‌کند.

شغل موفق بعد از دانشگاه

هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که پردرآمدترین مشاغل در آمریکا هستند. تعداد زیادی از داوطلبان با استعداد پس از اتمام تحصیلات خود به آمریکا مهاجرت می‌کنند، زیرا می‌خواهند حقوق بهتری دریافت کنند. اما دانشجویانی که در خود آمریکا تحصیل کرده‌اند، در یادگیری مهارت‌های مرتبط با اشتغال در دانشگاه‌های آمریکا و دسترسی به فرصت‌های شغلی منحصربه‌فرد موفق‌ترند. زیرا برخلاف بسیاری از دانشگاه‌های جهان، دانشگاه‌های آمریکا دوره‌های مهارت‌محور برگزار می‌کنند و آموزش عملی اختیاری ارائه می‌دهند. دومین دلیل، وجود شبکه عظیمی از افرادی است که دانشجویان در دوران دانشگاه ایجاد می‌کنند که بعدا فرصت‌های شغلی مختلفی را برای آنها باز می‌کند.

آموزش زیر نظر بهترین‌ها

دانشجویان در آمریکا زیر نظر اساتیدی درس می‌خوانند که بهترین دانشمندان جهان به شمار می‌آیند. دانشجویان در طول دوره تحصیلی خود با این افسانه‌های زنده کار می‌کنند و از آنها یاد می‌گیرند.

حمایت از دانشجویان بین‌المللی

دانشگاه‌های آمریکا برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از دانشجویانی دارند که از کشورهای دیگر می‌آیند. دانشجویان خارجی می‌توانند در دانشگاه و خارج از دانشگاه مشغول به کار شوند و حتی پیشنهادهای کارآموزی، تحقیق، کمک هزینه تحصیلی و فرص‌ های دیگر از این قبیل را دریافت کنند. به غیر از دانشگاه‌ها، اساتید نیز با تعامل درست با دانشجویان خود از آنها حمایت می‌کنند.

مهارت‌های عملی برای داشتن زندگی بهتر

در دانشگاه‌های آمریکا برخلاف بسیاری از دانشگاه‌های جهان مهارت‌های عملی برای زندگی بهتر به دانشجویان تدریس می‌شود. این امر برای دانشجویان خارجی که با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم آمریکا آشنایی ندارند، بسیار کمک‌کننده است.

آمار دانشجویان خارجی در آمریکا

در طول سال تحصیلی ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی در آمریکا تحصیل کردند. می‌توان این آمار را با سال تحصیلی ۱۹۴۹ مقایسه کرد که فقط ۲۶ هزار و ۴۰۰ نفر از کشورهای دنیا به این کشور مهاجرت کردند تا تحصیل کنند.

وب‌سایت «Prosperity For All» آمار و ارقام جالبی را در مورد روند مهاجرت دانشجویان کشورهای جهان به آمریکا برای تحصیل ارائه داده است که در زیر می‌خوانید:

آمار عمومی از دانشجویان بین‌المللی در آمریکا

آمریکا؛ مقصد جویندگان علم

۱- گزارش‌ها حاکی است که تعداد دانشجویان بین‌المللی در آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ حدود ۹۴۸ هزار و ۵۱۹ نفر بوده است.

۲- به طور مشابه، تعداد کل دانشجویان آمرکیا در سال ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۷۵ هزار و ۴۹۶ نفر بوده است.

۳- طبق داده‌های سال ۲۰۲۲، ۵۴ درصد از دانشجویان بین‌المللی در آمریکا در رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) تحصیل کردند.

۴- هر سال بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا ثبت نام می‌کنند.

۵- تقریبا یک میلیون و ۷۵ هزار و ۴۹۶ نفر دانشجوی بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کردند که این تعداد ۴/۶ درصد از کل دانشجویان این کشور را تشکیل می‌دهند.

۶- اکثر دانشجویان خارجی که در آمریکا تحصیل می‌کنند، دانشجویان هندی و چینی هستند که ۵۰ درصد از کل دانشجویان بین‌المللی در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

۷- حدود ۲۰۰ کشور در جهان دانشجویان خود را برای تحصیل به آمریکا می‌فرستند.

۸- اکثر دانشجویان بین‌المللی که ویزای دانشجویی مانند ویزای F و M دارند در کالج‌ها، دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس ابتدایی پذیرفته می‌شوند.

۹- برای آن دسته از دانشجویان که می‌خواهند بعد از فارغ‌التحصیلی در آمریکا بمانند،‌ با ویزای دانشجویی نمی‌توانند اقامت بگیرند و از این رو، اقامت چالش‌های مهمی برایشان ایجاد می‌کند.

۱۰- دانشجویان بین‌المللی در حین تحصیل در آمریکا به طور قابل توجهی به کشورهای خود کمک می‌کنند، اقتصاد محلی را تقویت و مشاغل آمریکایی را حفظ می‌کنند.

۱۱- در مجموع ۳۹ میلیارد کمک اقتصادی دانشجویان بین‌المللی (شهریه) در طول سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ هزار شغل در آمریکا را پشتیبانی کرد.

۱۲- بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی در نیویورک، کالیفرنیا و همچنین تگزاس اقامت می‌کنند.

۱۳- دانشجویان بین‌المللی با پرداخت منظم شهریه‌، بودجه قابل توجهی تولید می‌کنند که هزینه حضور دانشجویان داخل را کاهش می‌دهد.

۱۴- دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ حدود ۹ میلیارد دلار یا ۲۸ درصد از کل درآمد خود را به دانشگاه‌های دولتی دادند.

۱۵- فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بین‌المللی در بخش STEM و صنایع آینده با هم رقابت می‌کنند.

۱۶- حدود نیمی از دانشجویان خارجی که در آمریکا تحصیل می‌کنند، رشته‌های STEM را انتخاب می‌کنند.

۱۷- دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ علیرغم اینکه تنها ۵ درصد از کل دانشجویان آمریکا را تشکیل دادند، توانستند ۱۱۷ هزار مدرک کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های STEM را دریافت کنند که این میزان نزدیک به نیمی از تمام مدارک اعصا شده در این سال تحصیلی به شمار می‌رود.

۱۸- تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که پس از شیوع کرونا، ثبت‌نام دانشجوهای بین‌المللی در آمریکا با کاهش گسترده‌ای روبرو شد.

۱۹- در مجموع ۹۱۴ هزار و ۹۵ دانشجوی بین‌المللی در سال ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ در آمریکا ثبت‌نام کردند که این میزان در سال ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۷۵ هزار و ۴۹۶ نفر بود. این آمار کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

۲۰- در زمان شیوع کرونا، تعداد ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی جدید در دانشگاه‌های آمریکا ۴۵/۶ درصد کاهش یافت.

۲۱- حتی چین و هند که بیشترین دانشجو را به آمریکا می‌فرستند، در زمان شیوع کرونا به ترتیب ۱۴/۸ درصد و ۱۳/۲ درصد کمتر دانشجو راهی دانشگاه‌های آمریکا کردند.

تعداد دانشجویان بینالمللی

آمریکا؛ مقصد جویندگان علم

۲۲- در سال تحصیلی ۲۰۲۱- ۲۰۲۲ حدود ۷۶۳ هزار و ۷۶۰ دانشجوی بین‌المللی در آموزش عالی آمریکا ثبت‌نام کردند.

۲۳- در سال تحصیلی ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ دانشجویان بین‌المللی حدود ۴/۶ درصد از ۲۰ میلیون دانشجوی کالج در آمریکا را تشکیل دادند.

در جدول زیر می‌توانید تعداد دقیق دانشجویان بین‌المللی در آمریکا را مشاهده کنید:

آمریکا؛ مقصد جویندگان علم

آمار ثبت‌نام

آمریکا؛ مقصد جویندگان علم

۲۴- بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی در پنج سال قبل از شیوع کرونا در دانشگاه‌های آمریکا ثبت‌نام کردند.

۲۵- بیشترین تعداد دانشجوی بین‌المللی در تاریخ آمریکا مربوط به سال ۲۰۱۸ است که در آن یک میلیون و ۹۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

۲۶- با توجه به قدیمی‌ترین داده‌ها که مربوط به سال ۱۹۵۰ می‌شود، تعداد دانشجویان بین‌المللی به آمریکا به طور پیوسته افزایش یافته است؛ فقط کاهش نسبتا کوتاهی در اوائل دهه ۱۹۷۰، اواسط دهه ۲۰۰۰ و در سال ۲۰۲۰ دیده می‌شود.

کدام کشورها بیشترین دانشجو را به آمریکا می‌فرستند؟

۲۷- چین بیشترین دانشجو را به آمریکا فرستاده است. در سال تحصیلی ۲۰۲۱- ۲۰۲۲ آمریکا میزبان ۳۷۲ هزار و ۵۳۲ دانشجوی چینی بود.

۲۸- هند با ۱۹۳ هزار و ۱۲۴ دانشجو رتبه دوم را در این زمینه دارد. اما جالب اینجاست که چین و هند با هم بیش از نیمی از دانشجویان بین‌المللی آمریکا را تشکیل می‌دهند.

در جدول زیر می‌توانید تعداد دانشجویان بین‌المللی آمریکا را در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ را مشاهده کنید:

آمریکا؛ مقصد جویندگان علم

همانطور که در جدول می‌بینید، ایران با ۹ هزار و ۶۱۴ نفر، سیزدهمین کشور جهان است که دانشجو به آمریکا می‌فرستد.

آمار ثبت‌نام برحسب کشورهای دنیا

۲۹- تعداد دانشجویانی که از آسیا به آمریکا برای تحصیل رفته‌اند، از ۳۰ درصد کل دانشجویان بین‌المللی در سال ۱۹۸۰ به ۷۰ درصد از کل دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ رسیده است. در واقع، نسبت دانشجویان آسیایی به کل دانشجویان بین‌المللی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

۳۰- افزایش تعداد دانشجویان آسیایی در آمریکا با آمارهای جمعیت جهانی مطابقت بیشتری دارد. زیرا آسیا محل زندگی حدود ۶۰ درصد از جمعیت جهان است.

۳۱- دو کشور آسیایی چین و هند بیشترین دانشجو را در آمریکا به خود اختصاص داده است. تعداد دانشجویان چینی که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند در ۱۰ سال بین ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

۳۲- در سال ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ حدود ۴۳ درصد از دانشجویان بین‌المللی آمریکا از شرق آسیا بودند؛ یعنی حدود ۴۰ هزار دانشجو.

۳۳- حدود ۲۷ درصد از دانشجویان بین‌المللی آمریکا از جنوب، جنوب شرق و آسیای مرکزی بودند؛ یعنی ۲۵ هزار دانشجو.

۳۴- کمتر از ۸ درصد از دانشجویان بین‌المللی آمریکا از آمریکای مرکزی و جنوبی، ۷ درصد از اروپا، ۶ درصد از خاورمیانه و شمال آفریقا و ۴ درصد از کشورهای جنوب صحرای آفریقا آمده‌اند.

کدام دانشگاه‌های آمریکا بیشترین دانشجوی بین‌المللی را دارد؟

۳۵- دانشگاه نیویورک با ۱۹۵ هزار و ۴۳۱ دانشجوی بین‌المللی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱ بیشترین جمعیت دانشجویان بین‌المللی را داشته است.

۳۶- دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با ۱۸۶ هزار و ۸۷۳ نفر دانشجوی خارجی دومین رتبه را از این نظر دارد.

۳۷- دانشگاه کلمبیا با ۱۷۲ هزار و ۲۲۷ دانشجوی خارجی در رده سوم قرار می‌گیرد.

۳۸- دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپاین دارای ۱۶۳ هزار و ۷۸ دانشجوی بین‌المللی بوده است.

۳۹- بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱، دانشگاه پردو مجموعا ۱۴۰ هزار دانشجوی خارجی ثبت‌نام کرده است.

۴۰- دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با ۱۰۷ هزار و ۷۶۷ نفر دانشجوی خارجی، کمترین اقبال را در میان دانشگاه‌های آمریکا از نظر دانشجویان بین‌المللی دارد.

کدام ایالت‌ها بیشترین دانشجوی خارجی را جا داده‌اند؟

۴۱- کالیفرنیا با مجموع یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۳۵۳ دانشجوی خارجی، بیشترین دانشجوی بین‌المللی را در خود سکنی داده است.

۴۲- نیویورک با ۹۷۱ هزار و ۴۴۸ دانشجوی بین‌المللی دومین ایالت مقصد دانشجویان خارجی به شمار می‌رود.

دانشجویان خارجی در آمریکا به دنبال چه رشته‌هایی هستند؟

۴۳- بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تنها دو رشته تحصیلی شاهد افزایش تعداد دانشجوهای خارجی بود: ریاضیات و علوم کامپیوتری و هنرهای زیبا و کاربردی با افزایش ۲ درصدی.

۴۴- رشته‌های باقیمانده یا با کاهش در تعداد دانشجویان بین‌المللی مواجه بودند یا سطح خود را حفظ کردند. با این حال بیشترین کاهش در تعداد دانشجوی بین‌المللی مربوط به رشته آموزش با ۶ درصد کاهش بود.

۴۵- در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ حدود ۸۰ درصد از دانشجویان ایرانی، ۷۸ درصد از دانشجویان هندی و ۷۰ درصد از دانشجویان نپالی که به آمریکا برای تحصیل مهاجرت کرده بودند، در رشته‌های STEM شروع به تحصیل کردند. این مورد در مورد دانشجویان ژاپنی فقط ۱۸ درصد، بریتانیایی و آلمانی ۲۳ درصد بود.

در جدول زیر رشته‌های محبوب دانشجویان خارجی در آمریکا را در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ مشاهده می‌کنید:

آمریکا؛ مقصد جویندگان علم

تعداد دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلی مختلف

۴۶- با توجه به انواع مختلف مدارک تحصیلی، دسته‌های محتلفی از دانشجویان بین‌المللی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱ در آمریکا تحصیل کرده‌اند. به طور مثال، ۴ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۲۷۷ دانشجوی خارجی در مقطع دکتری در آمریکا ثبت‌نام کردند.

۴۷- آمار نشان می‌دهد که مقطع دکتری، محبوب‌ترین مقطع تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در آمریکاست.

۴۸- ۹۴۲ هزار و ۶۰۲ نفر دانشجوی خارجی در این بازه زمانی در مقطع کارشناسی ارشد ثبت‌نام کردند.

۴۹- ۸۴۳ هزار و ۱۰۲ دانشجوی خارجی در این بازه زمانی در مقطع کاردانی ثبت‌نام کردند.

۵۰- ۳۸۰ هزار و ۷۹۲ دانشجوی خارجی در تحصیلات ویژه ثبت‌نام کردند. تحصیلات ویژه مربوط به دانشجویانی است که با موفقیت دروس مشخص و تحقیقاتی خود را گذرانده و دانش عمیقی در زمینه خود پیدا کرده‌اند.

۵۱- ۲۲۲ هزار و ۳۲۲ دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ثبت‌نام کردند که در مقایسه با سایر دسته‌ها، این مقطع کمترین تعداد دانشجوی خارجی را دارد.

۵۲- بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی در تعداد ثبت‌نام در دوره‌های دکتری به چشم می‌خورد و این امر نشان می‌دهد که این مدرک در آمریکا با بالاترین نرخ ثبت‌نام برای دانشجویان بین‌المللی همراه بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =