آیا آبشار خون در قطب جنوب ربطی به مریخ دارد؟

آبشار رنگ خون چیزی نیست که کسی در قطب جنوب انتظارش را داشته باشد، اما آبی در این منطقه وجود دارد که به رنگ خون است و روی صخره‌های پوشیده از یخ می‌ریزد. در ابتدا تصور می‌شد که دلیل این رنگ عجیب، وجود جلبک‌های خاص است، اما این فرضیه هیچ وقت ثابت نشد و اکنون دانشمندان فرضیه دیگری را مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ آبشار خون در قطب جنوب اولین بار در سال ۱۹۱۱ کشف شد و گروهی از دانشمندان به رهبری توماس گریفیت تیلور، زمین‌شناس، که برای انجام تحقیقات به این نقطه رفته بودند، متوجه این طبیعت حیرت‌انگیز شدند. تیلور این رنگ عجیب را به جلبک‌های خاصی نسبت داد، اما این فرضیه رد شد.

بعد از نیم قرن محققان اعلام کردند که این رنگ ناشی از مواد معدنی نمک‌های آهن است. جالب است بدانید که این آب ابتدا شفاف و بی‌رنگ است، اما بلافاصله پس از بیرون آمدن از یخ، قرمز می‌شود.

کشف میکروب پلاستیک‌خور در کوه‌های آلپ و قطب شمال

اکنون محققان در مطالعه‌ای جدید، نمونه‌هایی از آب را بررسی کرده‌اند و متوجه شده‌اند که آهن به شکل غیرمنتظره‌ای در فرآیند جریان آب ظاهر می‌شود. این ماده از نظر فنی یک ماده معدنی نیست، بلکه نانوکره‌هایی است که ۱۰۰ برابر از گلبول‌های قرمز خون انسان کوچک‌تر است.

کن لیوی، یکی از این محققان، می‌گوید: به محض اینکه به تصاویر میکروسکوپی نگاه کردم، متوجه این نانوکره‌های کوچک شدم که غنی از آهن هستند، ولی علاوه بر آهن، عناصر مختلفی چون سیلیکون، کلسیم، آلومینیوم و سدیم هم دارد.

او در توضیح اینکه این مواد معدنی نیست، می‌گوید: اتم‌های برای اینکه یک ماده معدنی باشند، باید ساختاری بسیار خاص و کریستالی داشته باشند. اما این نانوکره‌ها کریستالی نیستند، بنابراین، با روش‌هایی که قبلا برای بررسی جامدات استفاده می‌شد، نتوانستیم آنها را شناسایی کنیم.

آیا آبشار خون در قطب جنوب ربطی به مریخ دارد؟

این یافته مفاهیمی فراتر از قطب جنوب و حتی فراتر از زمین دارد! چند سال پیش دانشمندان موفق شدند منبع این آب را ردیابی کنند و یک دریاچه زیر یخبندان بسیار نمکی پیدا کردند که تحت فشار بالا، بدون نور و اکسیژن و یک اکوسیستم میکروبی برای میلیون‌ها سال ایزوله باقی مانده است. از این رو، دانشمندان معتقدند که این اکوسیستم می‌تواند در سیارات دیگر هم وجود داشته باشد، ولی به دلیل نبود تجهیزات مناسب تاکنون موفق به شناسایی آنها نشده‌ایم.

لیوی می‌افزاید: کار ما نشان داد که تجزیه و تحلیل خودروهای مریخ‌نورد در تعیین ماهین واقعی مواد محیطی در سطوح سیاره ناقص است. این امر در مورد سیارات سردتری مانند مریخ بیشتر صدق می‌کند، زیرا در آنجا مواد تشکیل شده ممکن است در اندازه نانو و غیرکریستالی باشند. در نتیجه، روش‌های ما برای شناسایی این مواد ناکافی است. برای درک واقعی ماهیت سطوح سیارات سنگی، یک میکروسکوپ الکترونی عبوری ضروری است، اما در حال حاضر امکان قرار دادن آن در مریخ وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =