کشف میکروب پلاستیک‌خور در کوه‌های آلپ و قطب شمال

دانشمندان سوئیسی میکروب‌هایی را در کوه‌های آلپ و قطب شمال یافته‌اند که می‌توانند در دمای پایین پلاستیک را هضم کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ یافتن، پرورش یا مهندسی زیستی موجوداتی که بتوانند پلاستیک را هضم کنند، نه تنها کمک شایانی به حذف آلودگی روی کره زمین است، بلکه هم‌اکنون به تجارت بزرگی تبدیل شده است. تاکنون چندین میکروارگانیسم یافت شده که می‌توانند این کار را انجام دهند،‌ اما زمانی که خواسته‌اند از آنزیم‌های آنها در مقیاس صنعتی استفاده شود، فقط در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد کار کرده‌اند. این گرمایش بدان معناست که این صنعت نه تنها پرهزینه است، بلکه کربن خنثی (انتشار صفر دی‌اکسید کربن) هم نیست.

میکروب‌های معده گاو پلاستیک را تجزیه می‌کنند

دانشمندان موسسه فدرال سوئیس با مطالعه روی این موضوع متوجه شدند که کجا به دنبال چنین میکروارگانیسم‌هایی بگردند: در ارتفاعات بالای کوه‌های آلپ کشورشان یا در مناطق قطبی.

آنها در تحقیقات‌شان نشان دادند که گونه‌های میکروبی جدید به دست آمده از «پلاستیسفر» خاک‌های آلپ و قطب شمال می‌توانند پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر را در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد تجزیه کنند و با این کار به کاهش هزینه‌ها و بار زیست محیطی فرآیند بازیافت آنزیمی پلاستیک کنند.

محققان از ۱۹ سویه باکتری و ۱۵ قارچ در گرینلند، سوالبارد و سوئیس نمونه‌برداری کردند که روی پلاستیک آزادانه یا عمدا مدفون شده بودند. آنها بیشتر از زباله‌های پلاستیکی سوالبارد استفاه کردند که در سال ۲۰۱۸ دانشجویان برای مطالعه و کار میدانی روی اثرات تغییرات آب و هوا جمع‌آوری شده بود. سپس میکروب‌ها را به صورت جداگانه در آزمایشگاه در تاریکی و در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد رشد دادند.

نتایج شگفت‌انگیز

محققان انواع پلاستیک‌ها را روی سویه‌های میکروبی آزمایش کردند از نمونه‌های استریل پلی‌اتیلن غیرقابل تجزیه (PE) و پلی‌استر-پلی‌اورتان زیست تخریب‌پذیر (PUR) تا دو مخلوط زیست تخریب‌پذیر تجاری موجود از پلی‌بوتیلن آدیپات ترفتالات (PBAT) و پلی‌لاکتیک اسید (PLA).

هیچ یک از سویه‌ها قادر به هضم پلی‌اتیلن نبودند، حتی پس از 126 روز انکوباسیون روی این پلاستیک‌ها. اما ۵۶ درصد از سویه‌ها شامل ۱۱ قارچ و هشت باکتری، قادر به هضم PUR در 15 درجه سانتی‌گراد بودند، در حالی که 14 قارچ و سه باکتری قادر به هضم مخلوط پلاستیکی PBAT و PLA بودند.

محققان می‌گویند: برای ما بسیار شگفت‌انگیز بود که متوجه شدیم بخش بزرگی از سویه‌های آزمایش‌شده می‌توانند حداقل یکی از پلاستیک‌های آزمایش‌شده را تخریب کنند.

بهترین عملکردها دو گونه قارچی نامشخص در جنس‌های Neodevriesia و Lachnellula بودند: آنها قادر به هضم همه پلاستیک‌های آزمایش‌شده به جز پلی‌اتیلن بودند. نتایج همچنین نشان داد که توانایی هضم پلاستیک برای اکثر سویه‌ها به محیط کشت بستگی دارد و هر سویه به هر یک از چهار محیط آزمایش شده واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =