عراق دنبال روابط مبتنی بر منافع مشترک با همه کشورها از جمله ایران و آمریکا

رئیس‌جمهور عراق گفت که این کشور تلاش دارد با همه کشورها از جمله ایران و آمریکا روابط گرم مبتنی بر منافع مشترک برقرار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «عبداللطیف الرشید» رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه‌ای به تشریح سیاست خارجی این کشور و همچنین مسائل داخلی پرداخت.

دستور استرداد و محاکمه عامل هتاکی به قرآن از سوی عراق صادر شد

الرشید شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه بی بی سی گفت که عراق تلاش دارد روابطی متوازن و محترمانه همراه با احترام به استقلال و حاکمیت خود و بر اساس منافع مشترک با همه کشورها برقرار سازد.

رئیس‌جمهور عراق در این باره افزود: « روابط خوب و قوی با ایالات متحده آمریکا و همزمان روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داریم، همچنین روابط خوبی با همه کشورهای منطقه و اروپایی برقرار کرده‌ایم».

الرشید البته چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه روداو گفته بود تا زمانی که ترکیه به خاک عراق حمله می‌کند، روابط بغداد و آنکارا طبیعی نخواهد شد.

او در ادامه مصاحبه خود به شبکه بی بی سی گفت: «معتقدیم که توسعه روابط میان دولت منطقه‌ و جهان برای همه کشورها سودمند است، همچنان که بحران‌ها و تنش‌ها فایده‌ای ندارد، می‌توان با گفت‌وگو و مشورت و تفاهمات مشترک، همه مشکل‌ها را حل کرد».

عبداللطیف جمال الرشید در این راستا به توافق ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط خود اشاره کرد و تلاش‌های میانجی‌گری عراق در این راستا را یادآور شد.

رئیس‌جمهور عراق تاکید کرد که این کشور از امنیت، صلح و ثبات برخوردار است و این به نوبه خود فرصت‌هایی را برای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این کشور فراهم می‌کند و دولت عراق در انجام اقدامات مشخصی که سرمایه گذاری خارجی و داخلی را تشویق می‌کند، جدی است.

او افزود: «فرصت‌های امیدوارکننده‌ای برای سرمایه‌گذاران در عراق به‌ ویژه از نظر امنیت و ثبات وجود دارد؛ البته قابل انکار نیست که برخی قوانین و مقررات پولی و سیاست‌های مالی باید بهبود یابد و برخی قوانین و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری و بخش بانکی تغییر کند».

پنجمین رئیس‌جمهور عراق پس از سقوط صدام، در مورد خشکسالی و تغییرات اقلیمی که طی سال‌های اخیر به دغدغه مهمی در این کشور تبدیل شده است، گفت که دولت عراق این موضوع را جدی می گیرد و اقدامات جدی برای بهبود وضعیت آب انجام شده است.

او افزود: «با همسایه‌های ساحلی با عراق برای کاهش خسارات ناشی از کمبود آب، اتخاذ تصمیمات و اقدامات برای بهبود سیستم مدیریت آب در عراق و مبارزه با مشکلات خشکسالی و سایر عوامل مرتبط با خشکسالی در حال گفت‌وگو هستیم».

عبداللطیف الرشید در خصوص موضوع فساد اداری در عراق نیز گفت که اقدامات مهم و سختگیرانه دولتی برای مهار فساد انجام شده و در تمامی نهادهای دولتی اعم از وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی و سازمان‌های مختلف، اقدامات قاطعانه‌ای علیه مفسدان اعمال شده است.

او تأکید کرد که این اقدامات موجب کاهش موارد فساد در عراق در یکی دو سال گذشته شده است.

رئیس‌جمهور عراق در پاسخ به سوالی در مورد جنگ روسیه و اوکراین، بر موضع عراق مبنی بر توقف جنگ بین دو کشور و آغاز گفت‌وگو برای حل اختلافات تأکید کرد و گفت: «این جنگ باید متوقف شود و گفت‌وگو باید مسیر خود را طی کند تا اختلاف بین این دو کشور حل شود، پیامدهای جنگ همه کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه ما و همینطور اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

پایان پیام /

کد خبر: 1187556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =