جذب ۵ درصدی دانشجویان در حوزه کارآفرینی

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: انتظار داریم که در حوزه کارآفرینی حدود  ۵ درصد دانشجویان را به سمت کارآفرینی جذب کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امید رضایی فر سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در نشست خبری طرح ملی کارآفرینی که شنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: طرح ملی ترویج کارآفرینی یکی از برنامه اصلی وزارت علوم است که نگارش آیین‌نامه آن از سال گذشته آغاز شد. این طرح مورد حمایت وزارت علوم و معاونت فناوری و نوآوری قرار دارد.

دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی ۱۳ درصد آموزش مهارتی را تامین می‌کنند

وی افزود: حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار نفر در تست‌های روانشناسی و خودشناسی شرکت خواهند کرد. همچنین توانمندی‌های این افراد مورد سنجش قرار خواهد گرفت. در ادامه دوره‌هایی شامل تیم‌سازی و هدایت شغلی برای این افراد برگزار خواهد شد.

رضایی فر در پایان تصریح کرد: پس از این دوره‌ها وارد فرایند تیم سازی می‌شوند. به صورت محلی یا منطقه‌ای یکی از مسائلی که در جامعه وجود دارد را مورد توجه قرار می‌دهند و به یک نقطه اجرایی می‌رسانند.

سرپرست معاونت علم و فناوری وزرات علوم در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم که در حوزه کارآفرینی حدود  ۵ درصد دانشجویان را به سمت کارآفرینی جذب کنیم. هدف از این طرح، هدایت شغلی تخصصی نیست. هدف، ترویج کسب و کارهای مبتنی بر دانش است. در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به ترویج کارآفرینی داریم.

دانشجویان کارشناسی مخاطب طرح ترویج کارآفرینی 

همچنین سید فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که یکی از نقاط ضعف فارغ‌التحصیلان در زمینه ایجاد کسب و کار است، اظهار کرد: در حالیکه فضای دانشگاهی مستعد این است که فارغ‌التحصیلان بتوانند نسبت به ایجاد کسب و کار اقدام کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان انتظار دارند که از سوی فرد یا سازمانی به کار گرفته شود. انتظار دانشجویان برای اینکه از سوی دیگری به خدمت گرفته شوند به نداشتن توانایی در زمینه راه‌اندازی و کسب و کار برمی‌گردد.

فصیحی با اشاره به این که مخاطب طرح ترویج کارآفرینی دانشجویان کارشناسی سال‌های آخر هستند، گفت: شرکت‌کنندگان در ابتدا در تست‌های روانشناسی شرکت خواهند کرد، سپس دوره‌هایی در کنار برگزیدگان کارآفرینی کشور می‌گذرانند و نهایتا مجموعه مفصلی از دوره‌های آموزشی برای این افراد برگزار خواهد شد.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: ۷۰ تا ۸۰ ساعت محتوای آموزشی در این دوره‌ها ارائه خواهد شد. برنامه وزارت علوم برای ۳۰ هزار نفر است که فعلا در فاز اول ۱۵ هزار نفر در این طرح شرکت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: سامانه نان وزارت علوم که مرجع تعریف مسائل کشور شده است، همراه اصلی و متصل به این طرح است. حدود ۱۰۰ نفر منتور در این طرح همکاری دارند. شبیه سازی مشکلات کشور و سعی در حل آن‌ها مرحله بعدی این طرح است. در نهایتا تیم برتر در یک رویداد ملی مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

فصیحی در پایان اظهار کرد: دانشگاه‌های دولتی مخاطب این طرح هستند. البته شرکت در طرح برای سایر دانشگاه‌ها باز است‌.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187660

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =