قیمت طلا و سکه در ماه محرم ارزان می‌شود؟

قیمت سکه روز دوشنبه با بازگشایی بازارها رو به افزایش گذاشت؛ اما در ادامه روز انتشار اخبار سیاسی و سیگنال کاهشی به قیمت دلار موجب عقب نشینی قیمت سکه و طلا در بازار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت سکه و طلا در حالی با افزایش و کاهش قیمت دلار روی موج سینوسی حرکت می‌کند که محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: به دلیل در پیش بودن عید غدیر خم و افزایش مراسمات و مهمانی‌ها شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت سکه در بازار هستیم.

قیمت سکه، طلا و دلار سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲

قیمت سکه روز دوشنبه با بازگشایی بازارها رو به افزایش گذاشت؛ اما در ادامه روز انتشار اخبار سیاسی و سیگنال کاهشی به قیمت دلار موجب عقب نشینی قیمت سکه و طلا در بازار شد.

آخرین قیمت انواع سکه در بازار

قیمت سکه امامی که روز یکشنبه در کانال ۲۹ میلیونی در حال پیشروی بود، روز دوشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲ در مرز ۲۹ میلیونی قرار گرفت و به ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.

سایر قطعات سکه، اما کاهشی ثبت نکردند و حتی ربع سکه با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی خود را به مرز ۱۱ میلیون تومان رساند.

قیمت طلای ۱۸ عیار، اما برعکس قیمت سکه از ابتدای هفته به دلیل کاهش قیمت اونس جهانی، درجا می‌زند و روز یکشنبه به هر گرم ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان رسیده است.

موج سینوسی در بازار طلا و سکه تا کی ادامه دارد؟

«نوسان قیمت سکه ادامه دار است؟» محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این مورد گفت: چند وقتی است که قیمت سکه و طلا سینوسی شده، به این معنا که بالا می‌رود، کاهش می‌یابد و دوباره به نقطه اول می‌رسد.

وی با اشاره به هیجانات بازار سکه و طلا ادامه داد: یکی از هیجانات جالب این بازار در تمام دنیا نوسان قیمت طلاست. همین اتفاق هم در کشور ما رخ می‌دهد، اما نوسان قیمت طلا و سکه در کشور ما به دو عامل بستگی دارد؛ در حالی که در دنیا تنها قیمت اونس جهانی است که بر قیمت طلا موثر است، زیرا قیمت ارز در دنیا معمولا ثابت است.

نگاه سکه بازان به قیمت دلار

به گفته نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، در کشور ما دو عامل قیمت اونس و قیمت دلار و ارز بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار است، زیرا قیمت دلار و ارز تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی نوسان قابل ملاحظه‌ای دارد.

کشتی آرای ادامه داد: دلار و ارز به دلیل نوسان قیمتی و افزایش تقاضا گاهی دستخوش نوساناتی می‌شود که به شدت بر قیمت سکه و طلا موثر خواهد بود؛ در حالی که در سایر کشورها این عامل کمتر دیده می‌شود.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا قیمت سکه در دو روز گذشته به سرعت کانال عوض کرد و آیا این یک شوک قیمتی بود؟ گفت: در شرایط فعلی این نوسانات، جزئی است و نمی‌توان از آن به عنوان «شوک قیمتی» نام برد.

کشتی آرای ادامه داد: قیمت دلار و ارز به یکباره تحت تاثیر تقاضا، اخبار سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. سایه قیمت دلار روی بازار سکه در همین راستا منجر به تغییر کانال سکه شد؛ اما این نوسان تنها دو درصد بود و نمی‌توان تغییر چند هزار تومانی را شوک در نظر گرفت؛ این در حالی است که ما تجربه افزایش چند میلیونی قیمت سکه در یک روز را داشتیم که چنین افزایش قیمتی را می‌توان تعبیر به «شوک قیمتی» کرد.

افزایش تقاضای سکه به دلیل نزدیکی عید غدیر خم

«یکی از دلایل افزایش قیمت سکه امامی، بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه و حتی سکه‌های یک گرمی تقاضایی است که این چند روزه به دلیل در پیش بودن عید غدیر خم وارد بازار شده است.» نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این مطلب به اقتصاد ۲۴ گفت: به دلیل در پیش بودن عید غدیر خم و نزدیکی محرم، تقاضای سکه به دلیل افزایش عروسی ها، مراسمات و مهمانی‌ها افزایش پیدا کرده است.

کشتی آرای ادامه داد: این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر شده است؛ در حالی که قیمت طلا همپای سکه افزایش نیافته و بسیار جزئی بوده است.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا برای خرید سکه و طلا منتظر ماه محرم باشیم یا نه؟ گفت: این یک اشتباه فرهنگی است که مردم تصور می‌کنند قیمت سکه و طلا در ماه‌های محرم، صفر یا رمضان کاهش می‌یابد.

کشتی آرای با بیان اینکه گاهی قیمت طلا به دلیل افزایش قیمت اونس جهانی در روز عاشورا هم گران شده است، ادامه داد: با کاهش تقاضای سکه و طلا در ماه محرم، حباب طلا و سکه کاهش پیدا می‌کند، ولی قیمت سکه و طلا کاهش پیدا نمی‌کند و حتی ممکن است افزایش هم پیدا کند، ولی حباب خیر، بنابراین تنها می‌توانیم منتظر کاهش حباب سکه و طلا باشیم.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد پیش بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده گفت: قیمت سکه و طلا در روزهای آینده با نوسانات جزئی همراه خواهد بود و شوک قیمتی نخواهیم داشت.

منبع:  اقتصاد ۲۴

انتهای پیام/

کد خبر: 1188256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =