دلایل افت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در خرداد ماه

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: در امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۲ شاهد افت محسوس نمرات دانش‌آموزان هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، قاسم احمدی لاشکی درباره افت 2 نمره‌ای نمرات امتحانات نهایی خردادماه 1402 دانش‌آموزان اظهار کرد: ابتدا باید نتایج اعتراضات دانش‌آموزان اعلام و نمرات قطعی مشخص شود تا بتوان با قطعیت نسبت به افت 2 نمره‌ای صحبت کرد اما در این موضوع که در امتحانات نهایی امسال افت محسوس نمرات وجود دارد، شکی نیست.

کمبود معلم در سال ۱۴۰۶ به ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد/ دولت برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش راهکار عملیاتی ندارد

وی درباره دلایل افت نمرات امتحانات نهایی خرداد 1402 دانش‌آموزان افزود: امسال نمرات امتحانات نهایی سهم 40 درصدی در پذیرش دانشگاه‌ها داشت و با توجه به اهمیت موضوع امتحانات نهایی در سال جدید حساسیت‌های لازم از طراحی سوالات تا نحوه تصحیح اوراق وجود داشت؛ به عنوان مثال برگه سوالات دانش‌آموزان استان تهران توسط مصححان سایر استان‌ها تصحیح شد همچنین تصحیح اوراق به صورت الکترونیک بود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین تأکید دارد که شیوه سنجش دانش‌آموزان باید تغییراتی داشته باشد و اکنون با تأثیر 40 درصدی نمرات پایه دوازدهم در پذیرش دانشگاه‌ها، توجه دانش‌آموزان به کتاب درسی بیشتر خواهد بود تا کلاس‌های کنکور.

احمدی لاشکی درباره این موضوع که هم‌اکنون دانش‌آموز درگیر امتحانات نهایی و کنکور شده و این موضوع استرس بیشتری به او تحمیل می‌کند، عنوان کرد: قرار است سهم کنکور به تدریج کم‌رنگ شود و در سال‌های آینده سهم نمرات امتحانات نهایی بیش از 40 درصد خواهد بود، اگر روند امسال موفق ارزیابی شود سال آینده سهم نمرات امتحانات نهایی به 50 درصد و پس از آن به 60 درصد خواهد رسید و این روند باعث می‌شود، دانش‌آموزان نیز از حالت دوگانگی خارج شوند طی این فرآیند کار دشواری است و رعایت عدالت و کنترل بیش از 5 هزار حوزه امتحانات دشوار است اما در مجموع به نفع آموزش و پرورش خواهد بود.

همچنین به گفته محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در امتحانات نهایی خرداد 1402 نمرات دانش‌آموزان رشته‌های معارف و علوم انسانی با افت مواجه بوده است.

قابل ذکر است در کنکور 1402، نمرات امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها سهم 40 درصدی قطعی داشت. در کنکور 1403، سهم سوابق تحصیلی به 50 درصد می‌رسد. در سال 1404 سهم سوابق تحصیلی به 60 درصد می‌رسد که مربوط به امتحانات نهایی پایه‌های یازدهم و دوازدهم است. در سال 1405 شاهد سهم 60 درصدی امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در پذیرش دانشگاه‌ها هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =