اولیانوف: وضعیت مبهم توافق هسته‌ای با ایران به دلیل مواضع مخرب واشنگتن است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین معتقد است، وضعیت مبهم توافق هسته‌ای با ایران به دلیل مواضع مخرب واشنگتن، لندن، برلین و پاریس است و امکان انحلال پیمان استارت از سوی روسیه یا آمریکا بعید است.

​​​​​به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "میخائیل اولیانوف"، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو که صبح امروز، جمعه منتشر شده، ابراز عقیده کرد که چشم انداز احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در حال حاضر بسیار مبهم است.

اظهارات مهم وزیر امور خارجه درباره برجام

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «چشم انداز این مسئله بسیار مبهم و پیچیده است. یادآوری می‌کنم که مذاکرات بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران از آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ در وین برگزار شد. تصمیمات مفصلی در این زمینه تهیه شد که شامل لغو مرحله‌ای تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت همزمان تهران به پارامترهای مشخص شده در چارچوب برجام در زمینه برنامه هسته‌ای‌ این کشور بود. اما لحظه مطلوب و مناسب دیگر از دست رفته و مطلقاً در طول یک سال و نیم گذشته هیچ اتفاقی رخ نداده است.»

این دیپلمات روس یادآور شد، مشکل اصلی در موضع گیری غیرسازنده برلین، لندن و پاریس و همچنین واشنگتن است که در سال ۲۰۱۸ از اجرای تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه سر باز زدند. به گفته اولیانوف، آنها ظاهراً علاقه خود را به برجام از دست داده‌اند.

نماینده دائم روسیه هشدار داد: به نظر من آنها مرتکب یک اشتباه استراتژیک جدی می شوند، زیرا موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تنش‌ها هر لحظه ممکن است با پیامدهای بسیار ناخوشایندی تشدید شود و باید مانع از چنین روندی شد.

اولیانوف انحلال پیمان استارت-۳ توسط روسیه یا ایالات متحده را رد کرد

نماینده دائم روسیه در وین در پاسخ به سئوال دیگری در این مصاحبه، یادآور شد که در حال حاضر کوچکترین دلیلی برای فسخ توافقنامه ادامه اقدامات برای کاهش بیشتر و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت-۳) از سوی ایالات متحده یا فدراسیون روسیه وجود ندارد.

اولیانوف گفت: «زندگی ما پر از شگفتی‌ها و مسائل غیرمنتظره است، به خصوص در سال های اخیر. شما هرگز نمی تواند چیزی را انکار کنید، اما من این نکته را می گویم که در حال حاضر کوچکترین دلیلی برای انحلال پیمان استارت-۳  چه از سوی واشنگتن یا از طرف مسکو وجود ندارد.»

همانطور که دیپلمات روسی یادآور شد، توان بالقوه توافقنامه مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی در زمینه تضمین ثبات و امنیت بین المللی هنوز به پایان نرسیده است. با این حال، برای اجرای آن لازم است که ایالات متحده سیاست خود در قبال مسکو را به شدت تغییر داده و اصلاح کند.

اولیانوف افزود: «ما پیمان استارت را با توجه به شرایطی که اساساً تغییر کرده است، به حالت تعلیق درآورده‌ایم. در شرایطی که ایالات متحده رسما وظیفه تحمیل شکست استراتژیک به روسیه را هدف خود قرار داده است و به همین دلیل دعوت از بازرسان آمریکایی برای بازدید از زرادخانه‌های هسته‌ای ما کار بسیار عجیبی خواهد بود.»

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) شب گذشته، پنج شنبه، اعلام کرد که ایالات متحده هیچ گونه اقدامی در زمینه آماده سازی مشخصی از سوی روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود مشاهده نکرده است. وی در سخنرانی خود در مجمع امنیت آسپن گفت: «تا به امروز هیچ آمادگی مشخصی برای استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای توسط روسیه دیده نشده است.»

برنز اشاره کرد که او به طور خاص با سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه ملاقات کرده تا در مورد عواقب استفاده از سلاح های هسته‌ای در درگیری نظامی در اوکراین به وی هشدار دهد. به گفته وی، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز در این مورد صحبت کرده و برای روسیه "در حال حاضر نادیده گرفتن این صدا بسیار دشوار است."

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اواسط ماه جولای اذعان کرد که امکان استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در ارتباط با بحران پیرامون اوکراین وجود ندارد.

چند روز قبل سرگئی ناریشکین فاش کرد که در ماه ژوئن در خصوص مسائل پیرامون اوضاع اوکراین با ویلیام برنز مذاکراتی داشت. به گفته وی، این گفتگو حدود یک ساعت به طول انجامید و در جریان آن، موضوع ملاقات شخصی احتمالی دو مقام اطلاعاتی روسیه و آمریکا مطرح نشد. با این حال، ناریشکین یادآور شد که تماس‌های بیشتر با رئیس سازمان سیا امکان پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =