خروج روسیه از توافق غلات دریای سیاه چه آثاری خواهد داشت؟ / افزایش احتمال ناامنی غذایی در جهان

در شرایطی که تغییرات آب و هوایی، درگیری‌ها و عوامل دیگر باعث افزایش سطح ناامنی غذایی شده در جهان شده، خروج روسیه از توافق غلات دریای سیاه می‌تواند عواقب فاجعه باری برای کشورهای وابسته به غلات اوکراین داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هفته گذشته مسکو اعلام کرد که از این پس به همکاری خود با توافق غلات دریای سیاه پایان خواهد داد؛ توافقی که بر اساس آن روسیه با هدف تسهیل صادرات غلات، دانه‌های روغنی و کود اوکراین، محاصره نظامی بنادر دریای سیاه اوکراین را کاهش داده بود. برخی تحلیلگران بر این باورند که خروج مسکو از این قرارداد که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شده بود،  باعث ایجاد زنگ خطری جدی به ویژه در بین برخی کشورهای کم درآمد و پرجمعیت وابسته به غلات اوکراین شده است.

روسیه یا اوکراین! / چه کسی سد نوا کاخوفکا را منفجر کرد؟

«کالی رابینسون» -کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی امریکا- با اشاره به اینکه از زمان امضای این قرارداد در یک سال گذشته بیش از 30 میلیون تن غلات از اوکراین خارج شده، اظهار می‌کند: در شرایطی که تغییرات آب و هوایی، درگیری‌ها و عوامل دیگر باعث افزایش سطح ناامنی غذایی شده، فروپاشی این توافق می‌تواند عواقب فاجعه باری برای کشورهای وابسته به غلات اوکراین داشته باشد. جدول زیر میزان صادرات گندم اوکراین به برخی کشورها را نشان می‌دهد:

اوکراین

به اعتقاد این کارشناس آمریکایی، دلیل خروج روسیه از این توافق ناشی از تحریم‌های غرب مرتبط با جنگ بوده که به گفته مقامات مسکو مانع از صادرات مواد غذایی و کود این کشور شده‌اند. هرچند که بر اساس گزارش‌ها مذاکرات برای بازگرداندن توافق به مسیر اصلی ادامه دارد، اما بعید به نظر می‌رسد که این امر به زودی محق شود و همین امر موجب بروز نگرانی‌هایی در حوزه امنیت غذایی در سطح جهان شده است.

این تحلیلگر آمریکایی در گزارش خود بیان می‌کند: اوکراین حدود 10 درصد گندم و 15 درصد ذرت جهان را تولید می‌کند و کشورهای متعددی در آفریقا و خاورمیانه در میان خریداران اصلی این کشور هستند. بسیاری از مقاصد غلات اوکراین کشورهای کم درآمدی هستند که در حال حاضر با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. به گفته وی، برخی از این کشورها مانند لبنان و پاکستان نیز دچار بحران سیاسی و اقتصادی هستند و دیگران نیز مانند اندونزی و نیجریه، جمعیت زیادی برای تغذیه دارند.

رابینسون در انتها تاکید می‌کند: علاوه بر افزایش قیمت مواد غذایی، از بین رفتن قرارداد غلات می‌تواند به این معنی باشد که کشورها مدت بیشتری برای واردات منتظر بمانند؛ زیرا اوکراین مجبور است از مسیرهای زمینی با ظرفیت کمتر برای ارسال محصولات خود استفاده کند. همچنین می‌تواند باعث کاهش تولید توسط کشاورزان اوکراینی برای سال آینده شود و بدین ترتیب، ناامنی غذایی برای صدها میلیون نفر حتی در صورت موافقت روسیه با پیوستن مجدد به این توافق، همچنان یک نگرانی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1190889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =