روسیه یا اوکراین! / چه کسی سد نوا کاخوفکا را منفجر کرد؟

پس از انفجار سد نوا کاخوفکا و نیروگاه برق آبی در جنوب اوکراین که موجب راه افتادن سیل سنگین در مناطق و روستاهای اطراف آن شد، روسیه و اوکراین هر یک دیگری را مسئول این انفجار و تبعات آن می‌دانند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز سه‌شنبه بخش‌های بزرگی از سد «نوا کاخوفکا» و نیروگاه برق آبی در جنوب اوکراین در اثر یک انفجار تخریب و موجب راه افتادن سیل در روستاهای اطراف شد. پس از این حادثه روسیه و اوکراین هر یک دیگری را مسئول این انفجار و تبعات آن می‌دانند.

ولودیمیر زلنسکی -رئیس‌جمهور اوکراین با طرح اتهام علیه روسیه، نیروهای این کشور را به منفجر کردن سد متهم کرده و رسانه‌ها و مقامات آمریکایی نیز همین خط خبری را دنبال کردند و در تلاش هستند تا با نسبت دادن این مسئله به روسیه افکار عمومی جهان را علیه این کشور بسیج کنند. در مقابل، مقامات روس نیروهای اوکراینی را مقصر این انفجار معرفی‌کنند. لازم به ذکر است که منطقه اطراف این سد در حال حاضر در اختیار روسیه قرار دارد.

تقابل روسیه و ناتو سال‌ها به طول خواهد انجامید

این سد از سال 1956 در مسیر رودخانه دنیپر احداث شده بود که یک مخزن عظیم برای زاپوریژیا و مجموعه‌ای از شهرها و روستاها در امتداد رودخانه خرسون به خرسون ختم محسوب می‌شد که همه آنها اکنون به زیر سیل رفته‌اند.

با توجه به تبعات و تاثیرات زیست محیطی این حادثه کارشناسان مختلف به ابراز نظر در مورد آن پرداخته‌اند. «کریستینا هوک» از کارشناسان مرکز اوراسیا شورای آتلانتیک معتقد است: ممنوعیت حمله به چنین تاسیساتی در کنوانسیون ژنو درج شده و این امر می‌تواند پیامدهای قانونی زیادی داشته باشد. از نظر وی، گام‌های مشخصی برای پاسخگویی به این جنایات جنگی باید برداشته شود و کمک‌های بشردوستانه جهانی باید افزایش یابد.

هر چند که این کارشناس در ادامه تلاش می‌کند تا با اشاره به هشدارهای قبلی اوکراین در مورد حمله احتمالی روسیه به این سد، اقداماتی فراتر از محکومیت جهانی را علیه روسیه خواستار شود. از نظر وی، در صورتی که پاسخ جدی به کرملین داده نشود، روسیه تشویق خواهد شد تا اهداف بیشتری را در اوکراین مورد هدف قرار دهد.

البته این احتمال نیز وجود دارد که اوکراین با راه اندازی این نمایش به دنبال دریافت کمک‌ها و سلاح‌های بیشتر از کشورهای غربی باشد. همانطور که گفته شد، این سد در مناطق تحت کنترل روسیه قرار دارد و بر خلاف ادعای غربی‌ها اصلا منطقی نیست که روسیه دست به چنین اقدامی بزند.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1184502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =