آخرین تحولات اوکراین| بسته جدید کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به کی‌یف

عدم حمایت واشنگتن از حمله به خاک روسیه، تاکید برزیل بر تلاش جمعی برای حل بحران اوکراین، اذعان به برتری روسیه در جنگ الکترونیک، اعتراف به عدم پیشرفت در ضدحمله و هشدار زلنسکی درباره تمدید منع واردات غلات به اروپا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

 به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ترکیه آماده ادامه تلاش‌های پیگیرانه خویش برای حل و فصل مناقشه نظامی در اوکراین است و پیشنهادهایی نیز در این رابطه به رئیس جمهوری اوکراین، ولادیمیر زلنسکی ارائه شده است. این مطلب را شب گذشته، دوشنبه، "رجب طیب اردوغان"، رهبر ترکیه در پیامی ویدئویی خطاب به مردم کشورش  پس از نشست دولت که به ریاست وی برگزار شد، اعلام کرد.

آخرین تحولات اوکراین| کاهش سه برابری درخواست روادید روسیه توسط آمریکایی‌ها 

اردوغان یادآور شد که در اوایل ماه جولای با همتای اوکراینی خود در استانبول دیدار کرده و با وی در این خصوص صحبت‌های مقدماتی انجام داده است.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «ما با زلنسکی درباره موضوعاتی که در دستور کار روابط دوجانبه بود گفتگو کردیم، به ویژه پیشنهادات خود را برای پایان دادن به جنگی که بیش از ۵۰۰ روز است که همچنان ادامه داشته و خسارات و تلفات سنگینی برجای گذاشته را به اشتراک گذاشتیم و بر آمادگی دولت ترکیه به منظور انجام هر کاری در این راستا که در توان دارد، تاکید کردیم.»

اردوغان همچنین هفته گذشته با زلنسکی مذاکراتی تلفنی داشت که در جریان آن درباره چشم انداز حل و فصل بحران اوکراین تبادل نظر کرد. جزئیات پیشنهادات آنکارا برای دست یابی به صلح هنوز علنی نشده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هفدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بسته جدید کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد امروز سه شنبه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که ایالات متحده کمک نظامی مضاعفی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد که شامل مهمات مورد نیاز برای سیستم های موشکی HIMARS و سایر تسلیحات نظامی از قبل ارسال شده به این کشور  خواهد بود.

طبق این اطلاعات، این بسته شامل انواع مهمات، از جمله برای سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا (HIMARS) و سامانه موشکی دفاع هوایی پیشرفته (NASAMS) گرفته تا موشک های استینگر و جاولین (Stinger & Javelin) است. علاوه بر این، انتقال چندین فروند هواپیمای بدون سرنشین هورنت (Hornet) برنامه ریزی شده است - اینها نانوپهپادهایی هستند که توسط نیروهای نظامی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود.

این آژانس یادآور شد: «ایالات متحده همچنین گلوله های توپخانه هویتزر و ۳۲ نفربر زرهی استرایکر و همچنین تجهیزات تخریب، خمپاره، موشک هایدرا-۷۰ و ۲۸ میلیون گلوله برای سلاح های سبک را به اوکراین ارسال خواهد کرد.»

به گفته منابع ناشناس آسوشیتدپرس، پنتاگون ممکن است به سرعت تسلیحات را از انبارهای تسلیحاتی خود خارج کرده و ظرف چند روز به اوکراین تحویل دهد تا بتواند از آنها در عملیات ضد حمله خود استفاده کند.

کاخ سفید: آمریکا از حملات اوکراین در داخل روسیه حمایت نمی‌کند

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته، دوشنبه، در یک نشست خبری تاکید کرد که ایالات متحده بارها علیه حملات طرف اوکراینی به  داخل خاک روسیه صحبت کرده است. او گفت: «در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین به شهر مسکو، ما به وضوح گفته‌ایم که معمولاً از حملات به داخل خاک روسیه حمایت نمی‌کنیم.»

ژان پیر دریغ نکرد که یادآور شود، با این وجود، ایالات متحده به ارائه کمک های نظامی به اوکراین مطابق با تعهدات تعیین شده بین دو کشور ادامه خواهد داد. علاوه بر این، نه تنها واشنگتن، بلکه متحدان آمریکایی ناتو نیز به حمایت‌های خود از کی‌یف ادامه خواهند داد.

طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، صبح روز گذشته ۲۴ جولای، حمله پهپادهای اوکراینی به تأسیساتی در مسکو خنثی شد. دو پهپاد مهاجم اوکراینی توسط ابزار جنگ الکترونیکی در آسمان پایتخت روسیه منحرف و ساقط شدند. 

تاکید واشنگتن بر لزوم بازگشت روسیه به اجرای توافق غلات 

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شب گذشته خود تاکید کرد که ایالات متحده خواستار احیای توافقنامه صادرات غلات از کریدور دریای سیاه است، حتی اگر روسیه آماده جایگزینی عرضه مواد غذایی اوکراینی به بازارهای جهانی را داشته باشد.

او در توضیح مقاله روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با عنوان «روسیه و آفریقا: پیوستن به نیروها برای صلح، پیشرفت و آینده موفق» گفت: ما کاملاً واضح گفته‌ایم که روسیه باید به توافقاتی که وجود داشت، یعنی به توافق غلات بازگردد. تنها این اقدام راه حل و پاسخ به مشکلات است. این چیزی است که ما به آن اصرار خواهیم داشت.» 

پوتین در این مقاله که صبح روز دوشنبه و در آستانه اجلاس روسیه و آفریقا در وب سایت کرملین منتشر شد، اعلام کرد که روسیه انتظار برداشت محصولات کشاورزی رکورداری در سال جاری را دارد و آماده جایگزینی غلات اوکراینی است که طبق توافقات استانبول عرضه میشد و حاضر است هم به صورت قراردادی و هم به صورت مجانی غلات خود را در اختیار کشورهای آفریقایی قرار دهد.

وزیر خارجه برزیل: وضعیت اوکراین تنها با تلاش جمعی قابل حل است

مائورو ویرا، وزیر امور خارجه جمهوری برزیل بامداد امروز، سه شنبه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که این کشور آمریکای جنوبی مدعی میانجیگری در روند مذاکرات صلح درباره اوکراین نیست، ولی آمادگی دارد تا از هرگونه تلاش جمعی برای دست یابی به راه حلی  در خصوص وضعیت این کشور حمایت کند.

وی یادآور شد: لولا [داسیلوا] رئیس‌ جمهوری برزیل بارها تکرار کرده است که ما باید فوراً صحبت در مورد صلح را آغاز کنیم و نباید به اقداماتی در جهت تشدید وخامت اوضاع و ادامه جنگ ادامه دهیم. به گفته این دیپلمات، برازیلیا در حال حاضر شاهد تحولات مثبتی در این راستا است.

او توضیح داد: «هدف ما که شروع مذاکرات در مورد صلح است، به تدریج محقق خواهد شد. کافی است به تلاش های کشورهای آفریقایی نگاه کنیم که هیئتی بلندپایه به کی‌یف و مسکو برای گفتگو با هر دو طرف اعزام کردند. سایر رهبران جهان نیز به همین ترتیب عمل می کنند و امید است که این تلاشها تقویت شود.»

وزیر خارجه برزیل با یادآوری اینکه روند صلح در اوکراین در جریان تماس های اخیر لولا داسیلوا و پاپ فرانسیس در واتیکان مورد بحث قرار گرفت. ویرا در عین حال تاکید کرد که پویایی مثبت در این موضوع "در وهله نخست به طرف های درگیر و موضع آنها در مورد مذاکرات بستگی دارد."

در مورد احتمال ملاقات لولا داسیلوا و همتای اوکراینی وی ولادیمیر زلنسکی، به گفته وی، ممکن است "در حاشیه رویدادهای بین المللی" انجام شود. این دیپلمات یادآور شد:«رئیس جمهوری برزیل قبلاً با زلنسکی و پوتین تلفنی صحبت کرده است، سلسو آموریم [مشاور ویژه رئیس جمهور  در امور بین الملل] قبلاً به عنوان در کی‌یف و مسکو حضور یافته و من نیز قبلاً با وزرای امور خارجه هر دو کشور دیدار کرده‌ام.»

کارشناسان آژانس مین‌هایی را در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا کشف کردند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد امروز، سه شنبه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) مین‌های ضد نفری را در نزدیکی منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا کشف کرده‌اند که البته وجود آنها تهدیدی برای ایمنی هسته‌ای این تاسیسات بشمار نمی رود.

در این بیانیه آمده است: تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بازرسی خود در تاریخ ۲۳ جولای، چندین مین را در منطقه حائل بین حصارهای داخلی و خارجی در امتداد محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مشاهده کرد. کارشناسان گزارش دادند که آنها در یک منطقه ممنوعه قرار داشتند که کارکنان ایستگاه نمی توانند به آنجا دسترسی داشته باشند و در مسیر تردد افراد قرار نداشتند. تیم بازرسی در جریان تور خود متوجه کسی در داخل محیط داخلی تأسیسات نشد.

به گفته گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گذشته نیز از وجود مین‌های در خارج از محدوده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مطلع شده است. تیم آژانس این موضوع را با مسئولان نیروگاه مورد بحث قرار داد. در عین حال، کارشناسان آژانس به این نتیجه رسیدند که این مین‌ها در صورت انفجار هم سیستم های نیروگاه  زاپروژیا را به خطر نخواهند انداخت.

در بیانیه آژانس یادآوری شده است که حتی یک مین هم در محیط داخلی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پیدا نشده است.

اذعان نیروی هوایی اوکراین به مزیت روسیه در جنگ الکترونیک 

 یوری ایگنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی ارتش اوکراین  به برتری نیروهای مسلح روسیه در زمینه جنگ الکترونیک اعتراف کرد.

ایگنات در مصاحبه با نشریه اوکراینی "استرانا"، گفت: «آنها در این زمینه (جنگ الکترونیک) بسیار  جلوتر از ما هستند. نیازی نیست که هواپیمای بدون سرنشین با موشک‌های ضد هوایی یا سیستم دفاع هوایی سرنگون شود. شما می توانید با استفاده از ابزار تخصصی جنگ الکترونیک به سادگی پهپاد را رهگیری، منحرف و سپس مجبور به فرود کنید.»

به گفته وی، اوکراین باید توسعه تجهیزات جنگ الکترونیک را زودتر آغاز می کرد. ایگنات این مشکل را یکی از دلایل عدم پیشرفت در عملیات ضد حمله کی‌یف دانست.

مقامات اوکراینی اخیرا تلاش زیادی می کنند تا به دلایل مختلفی برای توضیح عدم پیشرفت ضد حمله اشاره کنند.

واکنش زاخارووا به درخواست سازمان ملل برای جلوگیری از تشدید تنش پس از حمله پهپادی به مسکو 

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که هشدار درباره اجتناب از تشدید وخامت اوضاع در اوکراین، باید خطاب به کسانی باشد که به مقامات کی‌یف تسلیحات نظامی پیشرفته می رسانند. 

زاخارووا این مسئله را در کانال تلگرامی خود و در پاسخ به درخواست سازمان ملل متحد برای اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تشدید تنش در اوکراین مطرح کرد و نوشت: «این فراخوانی باید خطاب به کسانی باشد که با وجود اعلام عدم دخالت خود در درگیری، سلاح‌هایی از جمله مهمات خوشه‌ای و گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را به رژیم تروریستی کی‌یف می‌رسانند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که دبیرخانه سازمان ملل از نام بردن از تامین کنندگان تسلیحات نظامی به اوکراین خجالت می‌کشد و خود این کشورها را نام برد. زاخارووا گفت: آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کل محور شرارت ناتو در صدد تشدید وخامت اوضاع در اوکراین هستند.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در واکنش به حمله پهپادی به مسکو، به گفتن این مسئله اکتفا کرد که طرف‌های درگیر در  اوکراین باید از اقداماتی که منجر به تشدید وخامت اوضاع شود اجتناب کنند و اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از افزایش تنش کنونی اتخاذ کنند.

وزیر دفاع اوکراین اعتراف کرد که ضد حمله کی‌یف از برنامه عقب مانده است

آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اعتراف کرد که عملیات ضد حمله برنامه ریزی شده کی‌یف از برنامه ریزی انجام شده عقب مانده است.

وزیر دفاع در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان  گفت که ضد حمله کندتر از حد انتظار مقامات کی‌یف پیش می رود. با این حال، او اطمینان داد که از این بابت "نگرانی ندارد" و این مسئله در میدان نبرد و با توجه به شرایط طبیعی است. از جمله دلایل کندی این روند، به کمبود مهمات و سامانه های پدافند هوایی اشاره کرد. 

به گفته وی، این تصور که هر ضد حمله باید سریع باشد، اشتباه است. رزنیکوف افزود که مبارزه "یک بازی کامپیوتری" نیست که همه چیز طبق برنامه پیش برود.

پیش از این، گروهی از نظامیان اوکراینی در گفتگو با روزنامه "کی‌یف پست" فاش کردند که ارتش در جریان ضد حمله متحمل تلفات سنگینی شده و روحیه نیروهای نظامی به دلیل عدم هر نوع پیشرفتی در ضد حمله در حال سقوط است.

خودداری وزارت خارجه آمریکا از تفسیر سخنان پوتین درباره شکست ضد حمله کی‌یف 

وزارت امور خارجه از اظهار نظر در رابطه با اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد شکست ضد حمله اوکراین خودداری کرد، اما مجدداً تأکید کرد که مقامات فعلی کی‌یف هر آنچه را که برای انجام چنین عملیاتی از غرب نیاز دارند دریافت کرده و در اختیار دارند.

متیو میلر، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه ایالات متحده، شب گذشته، دوشنبه در یک نشست خبری برای خبرنگاران، ارزیابی از روند آهسته و عدم پیشرفت در عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین ارائه نکرد. این دیپلمات گفت: "در مورد ضد حمله، من قصد ندارم از این تریبون در مورد آن اظهار نظر کنم. همانطور که قبلاً اعلام کردیم، این مسئله را به مقامات نظامی اوکراین واگذار می‌کنیم."

میلر تاکید کرد: "از دیدگاه ما، اوکراین همه امکانات لازمی که برای انجام این ضدحمله نیاز دارد، را در اختیار دارد. ما نیز مانند متحدان و شرکای خود در اروپا و سایر نقاط جهان، تجهیزات نظامی زیادی در اختیار آن قرار داده‌ایم."

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تأیید کرد که چنین تحویل‌هایی از جمله در روزهای آینده ادامه خواهد داشت. وی گفت: "و ما به این کار ادامه خواهیم داد. شما می توانید منتظر اعلام کمک‌های نظامی بیشتر طی یکی دو روز آینده باشید."

زلنسکی تصمیم اتحادیه اروپا درباره  منع ورود غلات اوکراین را "غیر اروپایی" خواند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تصمیم گیری در خصوص تمدید احتمالی محدودیت های مقرر برای صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به برخی از کشورهای اتحادیه اروپا پس از تاریخ ۱۵ سپتامبر را اقدامی غیرقابل قبول و غیر اروپایی خواند.

زلنسکی شب گذشته ویدئویی را ضبط کرد که در آن با اشاره به آمادگی خود برای هرگونه تحولی در اروپا، نسبت به راه حلی منطقی برای این مسئله ابراز امیدواری کرد. وی یادآور شد: «ما توافقنامه‌ای با کمیسیون اروپا در ۱۵ سپتامبر به عنوان آخرین مهلت برای محدودیت های صادرات غلات خود داریم و امیدواریم طرف اروپایی به تعهدات خود عمل کند. زیرا هرگونه اقدام در جهت ادامه محدودیت ها کاملا غیرقابل قبول و صراحتاً بگویم، غیر اروپایی است. اروپا یک فرصت نهادی برای عمل عقلانی تر از بستن مرزها برای این یا آن محصول دارد. ما تلاش خواهیم کرد راه حلی پیدا کنیم که با روحیه اروپای ما مطابقت داشته باشد»

به گفته رئیس جمهور اوکراین، کی‌یف به طور فعال برای یافتن راه حلی منطقی برای این موضوع تلاش می کند. زلنسکی از کشورهای اروپایی انتظار دارد به تعهدات خود عمل کنند و محدودیت ها از بین بروند.

هفته گذشته آژانس خبری بلومبرگ به نقل از وزیر سیاست ارضی و غذایی اوکراین، میکولا سولسکی، گزارش داد که حجم صادرات مواد غذایی از اوکراین پس از فسخ توافق غلات حداقل ۳۰ درصد کاهش یافته است. وزیر افزود که بسیاری از تامین کنندگان به تحویل با کامیون یا راه آهن روی آورده‌اند.

در اواخر ماه مه، گزارش شد که مجارستان از اتحادیه اروپا خواسته است تا محدودیت‌های واردات غلات اوکراینی را برای پنج کشور اروپای شرقی حداقل تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کند. در اوایل این ماه، کمیسیون اروپا صادرات غلات اوکراینی را به پنج کشور اروپای شرقی در همسایگی اوکراین ممنوع کرد. اقدامات محدودکننده اتخاذ شده مربوط به صادرات چهار محصول کشاورزی - گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان با منشاء اوکراینی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =