اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی از مهرماه/ ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی ۲۰ درصد افزایش یافت

«اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی از مهرماه، اعتراض دستیاران پزشکی به سوالات آزمون ارتقا و افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی از مهرماه، اعتراض دستیاران پزشکی به سوالات آزمون ارتقا و افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

صدور کارنامه مهارتی در اولویت برنامه‌های وزارت علوم

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «تاکید خسروپناه بر تجمیع دانشگاه‌ها، ارائه تسهیلات احداث خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان و مسکن دانشگاهیان و انتشار کلید اولیه سوالات سه آزمون علوم پزشکی» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

تاکید خسروپناه بر تجمیع دانشگاه‌ها برای حل بخشی از مشکلات آموزش عالی

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: راه حل بخشی از مشکلات آموزش عالی تجمیع دانشگاه‌ها است که متأسفانه برخی بخش‌های غیر تخصصی در این موضوع مداخله می‌کنند و در صورت پیگیری وزیر این مهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۶۸ مراکز آموزش عالی در سطح کشور وجود دارد اظهار کرد: برخی دانشگاه‌ها از امکانات مختصر برخوردار هستند در حالیکه می‌توانند از امکانات دانشگاه‌های همجوار با تجهیزات بیشتری بهره‌مند شوند و دانشجویان از امتیازات مورد نیاز استفاده کنند.

آموزش در نظام آموزش عالی جهان فراموش شده است

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است. چرا که در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است. ما فراموش کردیم که خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است. اگر این‌گونه شد در آن‌صورت خروجی‌های آن حکمت خواهد بود. علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد و این مطلب مهمی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.

وی گفت: اشکال نظام آموزشی غربی خلآ اخلاق محوری و تربیت است اما ایرانیان این تجربه را دارند و در اولین دانشگاه جهان که در ایران تاسیس شد این موضوع سرآمد بوده است.

ارائه تسهیلات احداث خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان و مسکن دانشگاهیان

علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امضا تفاهم‌نامه همکاری این وزارتخانه با یکی از بانک ها در راستای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

وی در خصوص این تفاهم‌نامه همکاری گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی دولت در راستای جهش تولید مسکن و اجرای طرح ملی نهضت مسکن و از آنجائیکه کمک به تأمین مسکن دانشگاهیان همواره یکی از دغدغه‌های مهم وزیر علوم در دولت سیزدهم بوده است، با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته، این تفاهم‌نامه همکاری بین یکی از بانک ها و وزارت علوم منعقد شد.

اعلام جزئیات اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی از مهرماه

رضا نقی زاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی از مهرماه سال جاری را تشریح کرد و گفت: طرح استاد راهنمای آموزشی در مقررات آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی قید شده که براساس آن تمام دانش آموزان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند در مقطع کاردانی و کارشناسی یک استاد راهنمای آموزشی خواهند داشت که مسئولیت این دانشجویان را در کل دوران تحصیل بر عهده می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طرح استاد راهنمای آموزشی از مهرماه امسال اجرایی می‌شود، افزود: برای استاد راهنمای آموزشی در آئین نامه جدید کسری موظفی پیش بینی شده و همچنین در زمینه ارتقا و ترفیع آنها نیز پیش‌بینی‌هایی در حال انجام است.

افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی

ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی خبر داد و گفت: برای آموزش دستیاری و تربیت پزشک متخصص در کشور باید حتما زیرساخت لازم را داشته باشیم. این گروه اگر ظرفیت و شرایط کافی را نداشته باشند نمی توانند آموزش درست را ببینند.

وی با اشاره به ظرفیت اعلامی درباره پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی خاطرنشان کرد: با افزایش ۴ هزار نفری در مرحله اول و افزایش یک هزار نفری در مرحله دوم، در مجموع ۲۰ درصد افزایش در پذیرش دستیار تخصصی پزشکی اعمال شده است.

معرفی بهترین شهرهای دانشجویی جهان

نظام رتبه بندی کیواس QS بهترین شهرهای دانشجویی در سال ۲۰۲۴ را معرفی کرده است. این رتبه بندی نسخه یازدهم بهترین شهرهای دانشجویی است که این نظام رتبه بندی منتشر می کند. در سال ۲۰۲۴ تعداد ۱۶۰ شهر رتبه بندی شده اند. سال گذشته ۱۴۰ شهر مورد بررسی بودند.

لندن بار دیگر جایگاه اول را به خود اختصاص داده، در واقع این شهر به عنوان یک مقصد پیشرو برای تحصیل در جهان معرفی شده است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

انتشار کلید اولیه سوالات سه آزمون علوم پزشکی

کلید اولیه سوالات آزمون های ارتقاء دستیاری دندانپزشکی، دستیاری دندانپزشکی، دکتری تخصصی داروسازی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد. این آزمون‌ها پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ به صورت همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده است.

آزمون دکتری تخصصی رشته‌های داروسازی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ برای نخستین بار از آزمون‌های دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی جدا شد و یک هزار و ۲۰ نفر در آن شرکت کردند.

پس از برگزاری آزمون کتبی، کلید اولیه آزمون در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و داوطلبان تا آخر هفته فرصت دارند با ورود به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی نسبت به ثبت اینترنتی اعتراضات خود اقدام کنند.

اعتراض دستیاران پزشکی به سوالات آزمون ارتقا و پاسخ وزارت بهداشت

آزمون ارتقای دستیاران و گواهینامه دستیاران پزشکی روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. پس از برگزاری آزمون کلید اولیه در اختیار داوطلبان قرار گرفت و مقرر شد که در صورت اعتراض یا سوال، دستیاران پزشکی موارد مورد اعتراض خود را به صورت اینترنتی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درج کنند.

گروهی شامل بر ۲ هزار و ۷۰۰ دستیار تخصصی پزشکی در نامه ای نسبت به این سوالات اعتراض کردند و یادآور شدند که این سوالات دچار مشکلات علمی و مفهومی بوده است.

آغاز مهلت دوباره انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی 

مهلت انتخاب رشته محل و ویرایش برای کلیه داوطلبان مجاز در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ تمدید شده است و با توجه به تغییرات در کارنامه داوطلبان می توانند فرم خود را ویرایش کنند. کلیه داوطلبان مجاز در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ و متقاضیان سهمیه‌های استعداد درخشان می‌توانند از صبح امروز دوشنبه دوم مرداد تا ساعت ۱۴ روز سه شنبه سوم مرداد ۱۴۰۲ نسبت به ثبت جدید یا ویرایش انتخاب‌های خود اقدام کنند.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی این تمدید آخرین مهلت بوده و با توجه به لزوم انجام مراحل استخراج نتایج نهایی، به هیچ عنوان قابل تمدید نیست. تاکید می‌شود داوطلبان در انتخاب رشته محل تحصیل و ترتیب انتخاب دقت لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1191368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =