ماجرای قاره کثیف در دل اقیانوس آرام / زباله‌هایی که آدیداس از آن‌ها کفش تولید کرد

بخشی از پلاستیک‌هایی که امروزه به آن‌ها وابسته هستیم و به راحتی آن‌ها را دور می‌اندازیم، سر از اقیانوس‌ها در می‌آورند و جریان‌های آبی آن‌ها را در مناطقی از اقیانوس جمع می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از بزرگ‌ترین تجمعات زباله‌های پلاستیکی در دنیا جایی میان اقیانوس آرام است. جایی که برخی به آن قاره کثیف می‌گویند.

خبرگزاری سی ان ان در گزارشی درباره این پهنه زباله‌ای نوشته که دانشمندان می گویند که لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام آنقدر عظیم و دائمی است که اکوسیستم ساحلی در آن رشد می‌کند.

چطور کیسه‌های پلاستیکی جای زنبیل را گرفتند؟ / سلامتی و محیط زیست قربانیان وابستگی به ظروف یک‌بار مصرف

لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام که ۲ برابر تگزاس است

لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام که ۲ برابر تگزاس است، بزرگترین تجمع پلاستیک اقیانوس در جهان است.

 این لکه بزرگ حدود ۱.۸ تریلیون قطعه پلاستیک دارد که وزن آن ۸۰ هزار تن تخمین زده می‌شود. اکثر پلاستیک‌های یافت شده در این لکه از صنعت ماهیگیری نشات می‌گیرند اما نکته جالب توجه اینجاست که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل حجم را می‌توان به سونامی ژاپن در سال ۲۰۱۱ ارتباط داد.

دانشمندان جوامعی از موجودات ساحلی، از جمله خرچنگ‌های کوچک و شقایق‌ها را یافته‌اند که هزاران مایل دورتر از خانه اصلی خود روی زباله‌های پلاستیکی در لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام روی یک چرخش زباله به مساحت ۶۲۰۰۰۰ مایل مربع در اقیانوس بین کالیفرنیا و هاوایی زندگی می‌کنند.

در مطالعه جدیدی که در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شد، عنوان شده که ده‌ها گونه از موجودات بی‌مهرگان ساحلی توانسته‌اند روی زباله‌های پلاستیکی که سال‌ها در اقیانوس شناور بوده‌اند، زنده بمانند و تکثیر شوند.

ایجاد اکوسیستم‌های شناور جدید

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ممکن است باعث ایجاد اکوسیستم‌های شناور جدیدی از گونه‌هایی شود که به طور معمول قادر به ادامه حیات در اقیانوس‌ها نیستند.

بر خلاف مواد آلی که در عرض چند ماه یا حداکثر چند سال تجزیه و غرق می‌شوند، زباله‌های پلاستیکی می‌توانند برای مدت طولانی‌تری در اقیانوس‌ها شناور باشند و به موجودات فرصت زنده ماندن و تولید مثل را برای سال‌ها در اقیانوس‌ها را بدهند.

لینزی حرام، یکی از محققان موسسه ملی غذا و کشاورزی و نویسنده اصلی این مطالعه، به سی‌ان‌ان گفت: دیدن گونه‌های ساحلی به این تعداد تعجب‌آور بود.  آنها روی ۷۰ قطعه زباله‌هایی بودند که ما پیدا کردیم.

حرام و همکارانش ۱۰۵ قطعه پلاستیکی را که از لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام بین نوامبر ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۹ صید شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنها ۴۸۴ موجود بی مهره دریایی را روی زباله‌ها شناسایی کردند که شامل ۴۶ گونه مختلف بود که ۸۰ گونه از آنها معمولاً در زیستگاه‌های ساحلی یافت می‌شدند. .

حرام گفت: «درصد زیادی از تنوعی که ما پیدا کردیم، گونه‌های ساحلی بودند و نه گونه‌های بومی اقیانوس‌ها که تا حد زیادی انتظار داشتیم آن‌ها را پیدا کنیم.»

این لکه بزرگ زباله باعث شده تا گروه تحت عنوان پاک کنندگان اقیانوس تشکیل شوند و با کشتی‌های بزرگ برای پاکسازی راهی اقیانوس شوند.

محصولات تولید شده از زباله‌های اقیانوس

با فعالیت این گروه برخی شرکت‌های بزرگ دنیا هم اعلام آمادگی کردند تا محصولاتی با بازیافت زباله‌های اقیانوس تولید کنند. از جمله معروف‌ترین این شرکت‌ها آدیداس است. سه مدل جدید از کفش‌های رانینگ پرچمدار با نام‌های «Ultra Boost»، «Ultra Boost Uncaged» و «Ultra Boost X» محصولات تولیدی آدیداس است که رویه آن عمدتاً (۹۵ درصد) از زباله‌های پلاستیکی دریایی تشکیل شده است.

سافیلو شرکت ایتالیایی تولید کننده عینک هم از شرکت‌هایی بود که محصولاتی با استفاده از زباله‌های اقیانوس تولید کرد.

بر اساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، جهان حدود ۴۶۰ میلیون تن پلاستیک در سال تولید می‌کند، این رقم - بدون اقدام فوری - تا سال ۲۰۶۰ سه برابر خواهد شد.

بر اساس گزارش UNEP، تنها حدود ۹ میکرون زباله پلاستیکی در سطح جهان بازیافت می‌شود. از کل زباله‌های پلاستیکی ۲۲ میکرومتر در اثر سومدیریت به زباله تبدیل و در نهایت مقادیر زیادی از آن وارد اقیانوس‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =