آمریکا در تلاش برای میانجی‌گری بین عربستان و اسرائیل / چه سرنوشتی در انتظار روابط تهران و ریاض است؟

گفته می‌شود دولت بایدن قصد میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل را دارد اما در شرایطی که روابط تهران-ریاض به تازگی احیا شده، به نظر می‌رسد چالش‌های جدی در مسیر عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند وقتی است که عربستان زمزمه‌هایی در مورد توسعه برنامه هسته‌ای مطرح و همکاری‌هایی را نیز با کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده کرده است. بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، اولین راکتور تحقیقاتی عربستان ساخته شده اما هنوز عملیاتی نشده است. به نظر می‌رسد که چین همکاری‌هایی را به منظور توسعه برنامه هسته‌ای عربستان انجام داده و ایران نیز اعلام آمادگی کرده که حاضر به همکاری با عربستان است.

چند ماه پس از عادی سازی روابط ایران و عربستان، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که احتمال همکاری در حوزه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای میان ایران و عربستان وجود دارد. این در حالی بود که رژیم صهیونیستی همواره با هسته‌ای شدن عربستان مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه خواست سناتورها/ واشنگتن از ثبات در منطقه استقبال نمی کند

این روزها برخی رسانه‌ها در خصوص شرایطی از سوی عربستان سعودی صحبت می‌کنند که بر اساس آن اجازه عملیاتی شدن برنامه هسته‌ای به عربستان داده خواهد شد. هر چند که فعلا موضع‌گیری رسمی از سوی هیچ یک از طرف‌ها مطرح نشده، اما گفته می‌شود که ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا روابط عربستان را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کند و در مقابل سعودی‌ها خواهان به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته‌ای عربستان هستند.

البته تلاش برای عادی سازی روابط ریاض-تل‌آویو موضوع تازه‌ای نیست و حتی قبل از احیای روابط ایران و عربستان بحث‌های در مورد آن شنیده می‌شد. پی ازسرگیری روابط تهران و ریاض رفته رفته این بحث‌ها کاهش یافت و برخی معتقد بودند که با توجه به احیای روابط ایران و عربستان، شانس برقراری روابط بین ریاض-تل‌آویو کاهش یافته است. با این وجود، در شرایطی که گفته می‌شود دولت بایدن قصد میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل را دارد، صحبت از شرایطی به میان آمده که گفته می‌شود عربستان برای عادی سازی روابط مطرح کرده است.

برخی از شرایط مطرح شده عبارتند از: ارائه تضمین‌های امنیتی به عربستان از سوی آمریکا، موافقت ایالات متحده با فروش تسلیحات مدرن به عربستان و همکاری ایالات متحده و عربستان سعودی در توسعه صنعت هسته‌ای این کشور.

به نظر می‌رسد پذیرش شروط ذکر شده کار چندان ساده‌ای نیست و با توجه به شرایط جدید منطقه خاورمیانه با پیچیدگی‌هایی روبرو خواهد شد. در شرایطی که روابط تهران-ریاض به تازگی عادی سازی شده، به نظر می‌رسد چالش‌های جدی در مسیر عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی وجود دارد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1191675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =