مافیای واردات گندم فعال شده است؟ / عملکرد ضد تولید ملی دولت در ۱۴۰۲

گندمکاران از قیمت تعیین شده گندم، همچنان معترض‌اند. اتفاقات اخیر برای این بازار نتیجه‌ای جز افزایش واردات ندارد، در حالیکه رهبر انقلاب سال ۱۴۰۲ را سال رشد تولید نامگذاری کرده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، قیمت نهایی تعیین شده برای گندم، مدت زمان زیادی که سبب اعتراض گندمکاران شده است. اما این اعتراضات و گلایه‌ها تا به امروز نتیجه‌ای برای کشاورزان نداشته است و آنان معتقدند که هر روز بیش از گذشته به دلیل سود کم و تاخیر در پرداخت پول گندم متضرر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

چرا قیمت گندم تغییر نمی‌کند؟/ دلایل تاخیر در پرداخت پول کشاورزان

دولت قیمت نهایی گندم را برای سال جاری بدون تغییر همان ۱۵ هزار تومان اعلام کرد. نپرداختن کامل قیمت تعیین شده و تاخیر چند ماهه در پرداخت اصل وجه و تفاوت آن نسبت به پرداخت ۱۱۵۰۰ تومان موجب نارضایتی و اعتراض شدید کشاورزان شده است. در این بین هم کشاورز ضرر می‌کند و هم دولت، زیرا باید گندمی که امسال با قیمت ۱۵ هزار تومان خریده است را سال آینده با قیمتی بالای ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و حتی بیشتر خریداری کند که از یک سو بیش از ۲ برابر قیمت دارد و از سوی دیگر موجب خروج ارز از کشور می‌شود.

علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره وضعیت بازار گندم و تداوم بلاتکلیفی در تعیین نرخ تضمینی این کالا اظهار کرد: قیمت فعلی گندم هنوز ۱۵ هزارتومان است،‌ اما عملا ۱۱ هزار و ۵۰۰ به دست کشاورز می‌رسد. این قیمت از قیمت تمام شده برای کشاورز خیلی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه گندم کاران از نرخ فعلی گندم گله‌مند هستند، افزود: باید قیمت نهایی خرید تضمینی گندم از قیمت کشاورز باید بالاتر باشد نه اینکه کمتر باشد. با این قیمت کشاورز هیچ سودی نمی‌کند. در حال حاضر نرخ تضمینی خرید گندم در کشور عراق چند برابر ایران است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم،‌ بیان کرد: پیش از این نرخ ۱۷ هزار تومان برای گندم تعیین شدو حتی ۱۹ هزار تومان نیز مطرح شد، اما در حال حاضر هیچکدام از این نرخ‌ها عملیاتی نشد و تنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دست کشاورز را می‌گیرد.

رضایی درباره تاخیر در پرداخت پول کشاورزان گفت: نه تنها میزان مبلغ تعیین شده برای کشاورزان سودی ندارد، بلکه همین میزان تعیین شده را نیز با تاخیر  پرداخت می‌کنند و کشاورز از همین موضوع نیز بسیار متضرر می‌شود و آن‌ها می‌گویند پول گندم زمانی به دست ما می‌رسد که دیگر برای ما فایده‌ای ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که کشاورز ناراحت و معترض نباشد و اگر برنامه‌ای دارد به صورت شفاف باید به کشاورزان اعلام کند تا کشاورز برای سال آینده برنامه ریزی کند.

این چرخه ایجاده شده فقط به نفع وارد کننده گندم است و این فرضیه را مطرح می کند که شاید دست مافیای واردات گندم در کار است که به هر طریقی کشاورزان را ناراضی از کشت گندم کنند تا سود بیشتری ببرند یا شاید نفوذی‌ها در تلاش هستند که سیستم اقتصادی کشور از این ناحیه ضربه بخورد.

اتفاقات اخیر در بازار گندم، آینده خوشی را برای این محصول استراتژیک رقم نخواهد زد. کشاورزانی که معتقدند به دلیل سود کم از کاشت گندم سال آینده به سراغ کاشت یک محصول دیگری خواهند رفت و گندمکارانی که تصمیم دارند گندم را به صورت آزاد و به خارج از کشور بفروشند. این درحالی است که رهبر انقلاب اسلامی سال جاری را به سال رشد تولید نامید و کاهش تولید گندم نتیجه‌ای جز افزایش واردات ندارد در نتیجه مانع رشد تولید خواهد شد.

گندم کاران ناراضی در اردیبهشت ماه سال جاری طی ارسال نامه‌ای سرگشاده به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری خواهان رسیدگی به قیمت تعیین شده گندم شدند. بعد از این اتفاقات رئیس‌جمهور از وزارت جهاد کشاورزی خواست به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که گندم‌کاران با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به دریافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحویل مراکز تعیین‌شده بدهند. همچنین رئیس جمهور در جلسه هئیت دولت روز گذشته نیز بر پیگیری پرداخت مطالبات گندمکاران تاکید کرد؛ اما گویا این تاکیدات هنوز راه به جایی نبرده است و مافیا واردات گندم برای رسیدن به خواسته‌های خود و منفعت طلبی مانع تغییر قیمت گندم می‌شوند، به نوعی که چندین جلسه از شورای رقابت برای تعیین و تکلیف قیمت نهایی گندم بدون نتیجه می‌گذرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =