ورود غیرقانونی ۱۲۰ هزار گوشی آیفون ۱۴ به کشور

انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از سال گذشته، گفته که تخمین زده شده تاکنون ۱۲۰ هزار آیفون ۱۴ به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیون دلار به طور غیرقانونی وارد کشور شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در نامه انجمن واردکنندگان موبایل به جلسه مشترک ۲۷ اردیبهشت‌ماه با کمیسیون اقتصادی معاون اول ریاست‌جمهوری اشاره شده که هدف آن بررسی چالش‌های اساسی زنجیره تأمین و توزیع موبایل بود و راهکارهای پیشنهادی درباره چالش‌های کلیدی زنجیره تأمین و توزیع موبایل ارائه شده است. در بخش اول نامه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و سوء‌استفاده از رویه مسافری اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

خریداران موبایل بخوانند/ تفاوتی بین قیمت گوشی‌های ساخت هند و ویتنام وجود ندارد

بر این اساس انجمن با اشاره به اینکه در حال حاضر همه موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، به جز آیفون ۱۴ فقط با منشا ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند، گفته که موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه با قیمت‌های غیرواقعی به دست مصرف کننده می‌رسد.

از طرف دیگر در نامه تاکید شده که آیفون ۱۴ همچون بسیاری از کالاهای موبایل، در چین توسط شرکت فاکسکان تولید می‌شود و هیچ قابلیت متفاوتی اعم از ارتباط ماهواره‌ای یا مواردی از این قبیل ندارد و عملاً نسخه تکمیل‌شده آیفون ۱۳ است، اما در ردیف کالاهای ممنوع‌الورود قرار گرفته است. بنابراین این مدل تا یک اسفند با سوءاستفاده از رویه مسافری وارد می‌شده و ارز آن عموماً به‌طور قاچاق از کشور خارج شده و با روش‌های غیرشفاف در سامانه‌های گمرک ثبت شده است.

انجمن واردکنندگان موبایل همچنین تخمین زده که حجم واردات این کالا بیش از ۱۲۰ هزار گوشی بوده، هر چند به‌علت جلوگیری از ثبت رسمی آمار آن، تعداد دقیق وجود ندارد. مجموع ارزش دلاری آن نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

در این میان انجمن هشدار داده که با توجه به رشد تکنولوژی، روش‌های گوناگونی برای دورزدن سیستم رجیستری وجود دارد که عملاً آنتن را به آیفون‌ها ۱۴ بازمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات صرفاً آسیب به دولت از منظر عدم تحقق درآمدی و آسیب اقتصادی به واردکنندگان که از فرصت واردات این کالا محروم شده‌اند، به‌همراه داشته است. از طرف دیگر ورود حجم زیاد آیفون ۱۳ که عموماً کارکرده، رفرش یا غیراصلی هستند، باعث متضررشدن بخشی از مصرف‌کنندگان شده است.

همچنین انجمن موبایل هشدار داده که اگر استفاده از این روش‌های جدید به صرفه اقتصادی برای همه گوشی های پرمصرف و ارزان قیمت برسد، عملا طرح رجیستری کارایی خود را از دست خواهد داد و قاچاق مسافری بازار را خواهد گرفت.

در نتیجه این شرایط انجمن از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته که برای کلیه مدل‌های برند آیفون و سامسونگ، مجوز ایجاد شناسه کالا صادر شود تا جلوی سوء‌استفاده از رویه واردات مسافری گرفته شود. در واقع آن‌ها خواهان رفع ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ شده‌اند.

در بخش دیگر نامه به بحث ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار پرداخته و پیشنهاد شده «صدور مجوز ثبت سفارش و تخصیص ارز از منشأ ارز خود یا دیگران یا منشأ ارز صادرات خود یا دیگران، برای واردات کلیه کالاهای با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار، صرفاً برای شرکت‌های واردکننده موبایل با سابقه بیش از ۲ سال و سابقه رفع تعهد ارزی بیش از ۸۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و امتیاز خدمات پس از فروش بالاتر از ۷۵ در سامانه جامع گارانتی کشور باشد. همچنین از ایجاد سابقه مجاز برای واردات از منشا ارز حاصل از صادرات خود یا غیر در سال بعد از واردات و همین طور امکان واردات زیر ۶۰۰ دلار به میزان واردات سال گذشته با منشا ترز حاصل از صادرات خود جلوگیری شود».

گفتنی است مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌گو با ایسنا، تاکید کرد که این نامه ارتباطی با اتاق بازرگانی ایران ندارد و از سوی انجمن ارسال شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =