همکاری ۳۰۰ قاضی برای صدور آرای تخصصی در حوزه دانش‌بنیان با دانشگاه

رییس دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: حدود ۳۰۰ قاضی برای نظارت، رسیدگی و صدور آرای تخصصی در حوزه دانش‌بنیان با دانشگاه همکاری می‌کنند. ماهانه حدود ۷۰ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان تهران تشکیل می‌شود که معادل یک چهارم پرونده‌های تشکیل شده در کل کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالله معتمدی در آیین افتتاح شورای حل اختلاف ویژه کسب و کارهای دانش‌بنیان تهران مستقر در پارک علم وفناوری دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی در ایران و غرب آسیا و جزو دانشگاه‌های برتر کشور است که در حال حاضر ۱۴ هزار دانشجو و ۵۵۰ عضو هیئت علمی دارد.

بیشتر بخوانید:

مجوز انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه علامه طباطبایی لغو شد

وی با بیان اینکه ظرفیت تخصصی دانشگاه در سطح عالی است، ادامه داد: یکی از جدی‌ترین برنامه‌هایی که در دانشگاه علامه‌طباطبائی مطرح شده، موضوع تحول در علوم انسانی است که به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گرفته است. در راستای تحقق این برنامه، یکی از ایده‌های اساسی دانشگاه برای نشان دادن اثربخشی علوم انسانی به جامعه، راه‌اندازی واحدهای فناور و کارآفرین در دانشگاه علامه طباطبائی است تا فرزندان ما هنگام انتخاب رشته، رشته‌های علوم انسانی جزو اولویت‌های نخست‌شان باشد.

معتمدی افزود: در بیشتر دانشکده‌ها، مراکزی را ایجاد کرده‌ایم که دانشجویان و دانش‌آموختگان دارای ایده می‌توانند در آنجا مستقر شوند و به آنها خدمات ارائه می‌دهیم تا بتوانند به بلوغ برسند و از ایده خود درآمد کسب کنند و در مراکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه مستقر شوند.

وی گفت:‌ یکی دیگر از اهداف برنامه راهبردی دانشگاه علامه‌طباطبائی، موضوع توسعه ارتباط با جامعه و صنعت است. نقشی که دانشگاه با راه‌اندازی این شعبه ایفا می‌کند، ارائه قضاوت‌های تخصصی در کسب و کارهای دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت تخصصی و حقوقی دانشگاه علامه‌طباطبائی است.

وی با بیان اینکه حدود ۴ هزار نفر از فرهیختگان جامعه به صورت افتخاری با شوراهای حل اختلاف استان تهران همکاری می‌کنند، افزود: حدود ۳۰۰ قاضی نیز برای نظارت، رسیدگی و صدور آرا با ما همکاری می‌کنند. ماهانه حدود ۷۰ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان تهران تشکیل می‌شود که معادل یک چهارم پرونده‌های تشکیل شده در کل کشور است.

ایجاد ۱۳ شعبه تخصصی ویژه حل اختلاف در شهرک‌های صنعتی

در ادامه مهدوی، رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: بر اساس رسالت شوراهای حل اختلاف، همواره تلاش ما پر رنگ کردن بعد سازشی در شوراها بوده است. در حال حاضر ۱۵۰ شعبه ویژه صلح و سازش در کنار محاکم و دادسراها مستقر شده‌اند و ۶۴ شعبه تخصصی نیز در اتحادیه‌ها و اصناف و شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را اقتصادی تعیین می‌کنند، ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ۱۳ شعبه تخصصی ویژه حل اختلاف در شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده‌ایم که بسیار موفق بوده‌اند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، اظهار کرد: ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قوه قضاییه را مکلف کرده است که جواز تخصصی، چه در دادگاه‌ها و چه در شورای حل اختلاف، برای همه واحدهای دانش‌بنیان ایجاد کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه‌طباطبائی، وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی داریم، گفت: این شعبه شورای حل اختلاف که امروز افتتاح شد، قرار است هر گونه اختلافی که در شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه رخ می‌دهد را به صلح و سازش برساند. در این شعبه تخصصی نباید مانند سایر مراجع قضایی حکم صادر شود، هر چند که ارزش تصمیمات شعبه مانند حکم است، یعنی ارزش حکم قضایی را دارد.

مهدوی گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم تا از واحدهای دانش‌بنیان و علمی حمایت کنیم و شعبه‌ای که امروز افتتاح شد، رابطی بین شوراهای حل اختلاف و دانشگاه علامه‌طباطبائی است. این شعبه تخصصی از امروز فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌کند.

انتهای پیام

کد خبر: 1191992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =