بهترین تصاویر ۲۰۲۳ از زاویه دوربین به طبیعت؛ از قارچ مورچه زامبی تا تخم‌ هادروسوروئید

طبیعت همواره مملو از زیبایی‌ها و عجایبی است که معمولا فقط از طریق لنز دوربین برای ما قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ مجله معتبر علمی «نیچر» برای سومین سال پیاپی رقابت عکاسی از طبیعت را تحت عنوان «بوم‌شناسی و تکامل BMC» برگزار کرد. رقابتی که توجه زیادی را از سوی محققان و عموم مردم به خود جلب کرده است. این رقابت فرصتی خارق‌العاده برای نمایش تحقیقات و زیبایی طبیعت برای مخاطبان فراهم می‌کند. گفتنی است که هر فرد وابسته به یک موسسه تحقیقاتی می‌تواند در چهار گروه زیر تصاویر خود را به این مجله ارسال کند:

- تصاویری که تحقیقات زیست‌شناسی یا زیست‌محیطی را به نمایش می‌گذارند یا تجربیات انجام مطالعات و جمع‌آوری داده‌ها را به تصویر می‌کشند.

- عکس‌هایی که تلاش‌ها را برای حمایت و افزایش آگاهی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که خود این گروه شامل حفاظت و بازیابی اکوسیستم‌های مرتبط با آب، حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار، حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی، مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان‌زایی و توقف و معکوس کردن تخریب زمین و از دست دادن تنوع زیستی.

- تصاویری از گیاهان و قارچ‌ها که در آن اهمیت گیاهان و قارچ‌ها در اکوسیستم‌ها، روش فوق‌العاده‌ای که گیاهان و قارچ‌ها برای جذب حشرات برای تولید مثل و تضمین بقا تکامل یافته‌اند و خطر انقراض و تهدید گیاهان و قارچ‌ها را به تصویر می‌کشد.

- پالئواکولوژی یا تصاویری که نگاهی اجمالی به جهان‌های گمشده (مانند مجموعه‌های فسیلی، میکروفسیل‌ها، دیرینه‌هیستولوژی و دیرینه‌شناسی) ارائه می‌کنند.

مجله نیچر به برنده اصلی ۸۰۰ یورو و برنده هر کدام از چهار گروه بالا ۲۰۰ یورو جایزه می‌دهد. همچنین ۵۰ یورو هم به نفر دوم هر گروه تعلق می‌گیرد.

هدف از برگزاری این مسابقه الهام بخشیدن به بوم‌شناسان، زیست‌شناسان تکاملی و دیرینه‌شناسان است تا در حین انجام تحقیقات حیاتی خود خلاقیت پیدا کنند و هنر و علم را ادغام کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین تصاویر ۲۰۲۲ از نگاه دوربین به طبیعت

جنیفر هارمن، مدیر این مسابقه، گفت: قضاوت در مورد بسیاری از تصاویر قابل توجه ارسال شده به مسابقه امسال یک تجربه ارزشمند و چالش‌برانگیز بود. تصاویر برنده توسط اعضای ارشد هیات تحریریه ما به دلیل داستان‌های علمی پشت سر آنها و به دلیل ویژگی‌های هنری آنها انتخاب شده‌اند.

برنده کلی مسابقه

عکس برنده کلی توسط کورنلیا ساتلر، از دانشگاه مک‌کواری استرالیا، ثبت شده است که تصویر او نه تنها زیبایی و انعطاف‌پذیری طبیعت را به تصویر می‌کشد، بلکه گونه‌های مبارزه اکولوژیکی و تکاملی را به نام بقا دارند.

بهترین تصاویر ۲۰۲۳ از زاویه دوربین به طبیعت؛ از قارچ مورچه زامبی تا تخم‌ هادروسوروئید

Favolaschia calocera که معمولاً به عنوان قارچ منافذ نارنجی شناخته می‌شود، گونه‌ای قارچ از خانواده Mycenaceae است. با توجه به شکل آن صدف منافذ نارنجی یا خفاش پینگ‌پنگ نارنجی نیز نامیده می‌شود و در حال حاضر یک گونه مهاجم در نظر گرفته می‌شود. این قارچ می‌تواند در زیستگاه‌های مختل شده توسط فعالیت‌های انسانی غالب شود.

کورنلیا ساتلر گفت: قارچ منافذ نارنجی علیرغم ظاهر معصوم و زیبا، یک گونه مهاجم در استرالیا به شمار می‌آید. این گونه در حال جابجایی قارچ‌های دیگر است و در سراسر جنگل‌های بارانی استرالیا پخش می‌شود. میوه‌های نارنجی روشن معمولاً روی چوب‌های مرده رشد می‌کنند و می‌توانند از طریق‌هاگ‌هایی که اغلب توسط انسان منتقل می‌شوند، پخش شوند.

داواران این مسابقه گفتند: تصویر کورنلیا ساتلر به ما اجازه می‌دهد تا به دنیای قارچ‌ها نگاه کنیم، موجوداتی که جذاب هستند و در عین حال کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و مورد مطالعه قرار نمی گیرند.

برنده بخش گیاهان و قارچ‌ها

بهترین تصاویر ۲۰۲۳ از زاویه دوربین به طبیعت؛ از قارچ مورچه زامبی تا تخم‌ هادروسوروئید

جوائو آرائوجو، از باغ گیاه‌شناسی نیویورک، با عکس دراماتیک خود از قارچی که بدن یک مورچه را انگلی کرده است، در بخش گیاهان و قارچ‌ها برنده جایزه شد. در این عکس، یک قارچ، مورچه‌ای را انگلی و آن را به یک زامبی تبدیل کرده است؛ به این معنا که مورچه را مجبور می‌کند تا شبیه به یک غلام حلقه به گوش به مکان‌هایی که برای تکثیر قارچ‌ها ایده‌آل است، مهاجرت کند و پس از پایان کار از مواد مغذی بدن مورچه استفاده کند. این قارچ یک نوع قارچ مایکوپازیتی است.

این عکاس گفت: قارچ‌های مورچه زامبی در جنگل‌های سراسر جهان یافت می‌شوند. این قارچ‌ها مورچه‌ها را انگلی می‌کنند، از آنها تغذیه و حتی آنها را اخته می‌کنند.

برنده بخش دیرینه اکولوژی

بهترین تصاویر ۲۰۲۳ از زاویه دوربین به طبیعت؛ از قارچ مورچه زامبی تا تخم‌ هادروسوروئید

جردن مالون از موزه طبیعت کانادا برنده بخش دیرینه اکولوژی این مسابقه شد. این تصویر یک تصویر شگفت‌انگیز از بازسازی یک‌ هادروسوروئید جنینی - دایناسور منقار اردک - است که در یک تخم از بسترهای قرمز کرتاسه بالایی چین رشد می‌کند و قدمت آن به ۷۲ تا ۶۶ میلیون سال قبل می‌رسد.

مالون گفت: اندازه نسبتا کوچک تخم و ماهیت غیرتخصصی جنین دایناسور که در آن رشد می‌کند، نشان می‌دهد که اولین ‌هادروسورها نابالغ و درمانده به دنیا آمده اند. با گذشت زمان،‌هادروسارها شروع به گذاشتن تخم‌های بزرگ‌تر کردند که نشان می‌دهد بچه‌های آنها ممکن است در مراحل پیشرفته‌تری از رشد به دنیا آمده باشند و نسبت به‌ هادروسارهای قبلی کمتر به مراقبت والدین نیاز داشته باشند.

برنده بخش حفاظت از سیاره ما

بهترین تصاویر ۲۰۲۳ از زاویه دوربین به طبیعت؛ از قارچ مورچه زامبی تا تخم‌ هادروسوروئید

روبرتو گارسیا روآ از دانشگاه لوند سوئد برنده بخش حفاظت از زمین است بود که تصویری از یک پروژه زنبورداری پایدار در مرکز حفاظت از شامپانزه‌ها در گینه ثبت کرد. این طرح به مردم محلی در مورد جنگل‌زدایی آموزش می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند تا خودشان عسل درست کنند. سپس بخشی از سود آنها برای حفاظت از شامپانزه‌ها صرف می‌شود.

داوران مسابقه در مورد این عکس گفتند: این عکس نشان می‌دهد که چگونه جنبه‌های بسیار متفاوت حفاظت از حیات وحش را می‌توان در موقعیت برد-برد ترکیب کرد که به طور همزمان به محافظت از سیاره ما و توانمندسازی جوامع محلی کمک می‌کند.

برنده بخش تحقیق در عمل

بهترین تصاویر ۲۰۲۳ از زاویه دوربین به طبیعت؛ از قارچ مورچه زامبی تا تخم‌ هادروسوروئید

ویکتور هورتاس از دانشگاه جیمز کوک استرالیا، بخش تحقیق در عمل را با تصویری از یک وسیله نقلیه از راه دور که در پارک دریایی کورال دریا مستقر شده بود، انتخاب کرد. این دستگاه اقیانوس‌ها را در عمقی که انسان نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند بررسی می‌کند و تاکنون توانسته است دانش بسیار ارزشمندی را در مورد محدوده و رفتار ماهی به دانشمندان بدهد و گونه‌های جدیدی را در صخره‌ها کشف کند و محدوده جغرافیایی شناخته شده گونه‌های مختلف ماهی را گسترش دهد.

داوران این مسابقه در مورد این تصویر گفتند: این عکس جوهره مطالعات زیست‌محیطی را به تصویر می‌کشد. این تصویر واضح و داستان سرایی خوب را به نمایش می‌گذارد و ما را به کنجکاوی در مورد دنیای پویای خود دعوت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =