مشارکت ۴۰۰ نفر از دانشگاهیان اصفهان و چهارمحال و بختیاری با هدف تحول در نقش‌آفرینی اجتماعی

نشست ۲ روزه «طرح ملی اعتلا» با مشارکت قریب به ۴۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی و دیگر پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی از استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، با هدف تحول در نقش‌آفرینی اجتماعی و فرهنگی دانشگاهیان، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، در پایان دومین روز از برگزاری «دوره تعالی‌بخشی معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای» در دانشگاه آزاد اسلامی -موسوم به طرح ملی اعتلا- در سطح منطقه‌ای به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، محمد باقری خولنجانی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی این دانشگاه در رابطه با برگزاری این دوره گفت: در چهارچوب سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی و برنامه‌های مربوط به «تعالی بخشی» در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، سال گذشته بخشنامه‌ای با عنوان طرح ملی اعتلا به استان‌های کشور ابلاغ شد آموزش‌های تخصصی فرهنگی و معرفتی به‌صورت تخصصی در اختیار مسئولان، کارکنان و استادان دانشگاه قرار گیرد.

دانشگاه آزاد، دستاورد تنومند انقلاب اسلامی‌ست

باقری در ادامه افزود: دانشگاه آزاد استان اصفهان همواره در طرح‌های فرهنگی از استان‌های پیش‌رو در کشور بوده و در مسأله جهاد تبیین نیز از آن منظر که دانشگاه آزاد، خود از دستاوردهای تنومند انقلاب است، کمک به تقویت و تعالی مرجعیت فکری و اجتماعیِ دانشگاهیانِ دانشگاه آزاد اسلامی را با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی نظام، بر خود فرض دانستیم.

مشارکت ۴۰۰ نفر از دانشگاهیان اصفهان و چهارمحال و بختیاری با هدف تحول در نقش‌آفرینی اجتماعی

وی خاطرنشان کرد: افتتاحیه «طرح تعالی‌بخشی معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای» در دانشگاه آزاد اصفهان با حضور دکتر طهرانچی ریاست عالیه دانشگاه صورت گرفت که نشان از اهمیت ویژه راهبرد تعالی‌بخشی معرفتی در دانشگاه دارد. در ادامه نیز این رویداد با حضور مدرسان و مهمانان برجسته‌ای از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و عقیدتی تراز اول کشور برگزار شد که این موضوع حاکی از کیفیت مطلوب برگزاری دوره است.

پاسخ به نیاز دانشگاهیان برای نقش‌آفرینی اجتماعی

دبیر ستاد استان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اهدافی که ما ضمن برگزاری این دوره دنبال کردیم، پاسخ به نیازِ بدنه فرهیخته دانشگاه به ظرفیتی بود که امکان نقش‌آفرینی هرچه بیش‌ترِ آنان را در سطح شهری، شهرستانی، استانی و ملی فراهم کند. از این رو، با برگزاری «طرح تعالی‌بخشی» علاوه بر تقویت اتحاد و وحدت قلوب بین دانشگاهیان، ارتقای توان حل مسأله در موضوعات فرهنگی و اجتماعی را دنبال کردیم.

به دنبال آموزش‌های کاربردی وفق نیازهای روز فرهنگی بودیم

محمد باقری در رابطه با انتقادات وارده نسبت به نگاه فرمایشی و دستوری در اجرای بخشی از برنامه‌های فرهنگی در کشور اظهار کرد: با توجه به اتفاقات سال گذشته و برنامه‌ریزی دشمنان برای تضعیف موقعیت کشورمان، نگاه ما در دانشگاه آزاد اصفهان به فرصت آموزشیِ «طرح تعالی‌بخشی»، تقویتِ بُعد کاربردی دوره‌ها بود. به همین دلیل علاوه بر طراحی سرفصل‌ها بر اساس نیازهای روز فرهنگی، گروه‌هایی تخصصی با حضور ده‌ها نفر از اعضای هیأت علمی تشکیل دادیم تا پیشنهادها و اظهارنظر بدنه علمی دانشگاه را دریافت کرده و به کار ببندیم. از سویی، مقرر شد تا زین‌پس بولتن خبری ویژه‌ای نیز در اختیار پرسنل و اعضای هیأت علمی قرار دهیم. امیدواریم از دل این دوره، با کمک تشکل‌ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی، بتوانیم «تربیت مربی» در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز محقق کرده و از این ظرفیت در دانشگاه و حتی مدارس استفاده کنیم.

مشارکت ۴۰۰ نفر از دانشگاهیان اصفهان و چهارمحال و بختیاری با هدف تحول در نقش‌آفرینی اجتماعی

در ادامه، محسن شریعتی در رابطه با اهداف برگزاری «طرح تعالی‌بخشی معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: دانشگاه به عنوان قطب فکری و اندیشه‌ورزی جامعه، مهم‌ترین نقش را در تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی نسل امروز و فردا برعهده دارد. از این منظر، با توجه به تحولات رخ داده در بطن جامعه و تغییراتی که در فرهنگ حاکم بر نسل‌های جدید شاهدیم، بر آن شدیم تا در قالب «طرح تعالی‌بخشی»، هم‌پای این تغییرات اجتماعی، دانشگاه را در زمینه اقدامات فرهنگی و تربیتی به‌روز نگه داریم.

برگزاری ۳۲ ساعت دوره طی ۸ عنوان تخصصی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: در اولین گام از اجرای طرح تعالی‌بخشی در استان اصفهان ظرف ۱۶ ساعت، دوره‌های آموزشی گوناگوی از جمله «روش تحلیل سیاسی و اجتماعی»، «جریان‌شناسی سیاسی ایران معاصر»، «غرب‌شناسی» و «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» برای سه گروه مخاطب شامل مسئولان، کارمندان و استادان دانشگاه برگزار شد. طی دو روز اخیر نیز به صورت منطقه‌ای ظرف ۱۶ ساعتِ دیگر، برگزاری دوره‌های آموزشی «جریان‌شناسی روشن‌فکری ایران معاصر»، «حکمرانی اسلامی»، «جنگ ترکیبی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» و «دانشگاه؛ چیستی، چرایی و چگونگی» را در دستور کار داشتیم.

اعتقاد دانشگاه بر گفتگوی دوسویه و ارتباطِ تعاملی‌ست

وی ادامه داد: ویژگی بارز اجرای «طرح تعالی‌بخشی» در استان اصفهان، ارتباط دوسویه میان مدرسان دوره‌ها و شرکت‌کنندگان بود. دانشگاه جدی‌ترین محل گفتگوی عالمانه و گهواره اندیشه‌ورزی‌ست؛ با وجود این نگاه، اعتقاد ما بر این است که تمامی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی به میزبانی دانشگاه باید به‌صورت «تعاملی» برگزار شود و سخنرانی به صورت «متکلم وحده» هیچ دستاورد ملموسی نخواهد داشت. با رویکرد تعاملی، اولاً آموزش‌ها با اقناع همراه خواهد بود و ابهامات و شبهات مرتفع می‌شود، و ثانیاً از دل گفت و شنود میان مدرسان دوره و استادان دانشگاه، محتوای دوره غنای بیش‌تری می‌یابد.

فرصت تحول‌آفرینی جدی‌تری برای دانشگاه فراهم می‌شود

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: مرحله منطقه‌ای «طرح تعالی‌بخشی» با مشارکت قریب به ۴۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی آموزشی و اجرایی و هم‌چنین کارمندان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و استان شهرکرد طی ۲ روز برگزار شد. استقبال کم‌نظیر نخبگان دانشگاهی از این رویداد فرهنگی و تربیتی، ما را نسبت به تحقق «تعالی اجتماعی و تحول فرهنگی در سازمانِ دانشگاه آزاد اسلامی» به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه آموزش عالی در کشور و منطقه با قریب به یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت امیدوار کرده و با تحول‌یافتگی درونی، فرصت تحول‌آفرینی بیرونی را بیش از پیش برای فراهم خواهد کرد.

خبرنگار: محمدرضا زاهد

عکاس: محمود بدیعی

انتهای پیام./

کد خبر: 1195397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =