کتاب بدون نیازسنجی در کتابفروشی‌ها خاک می‌خورد/ اتلاف سرمایه با اثر بی‌مخاطب

رئیس مرکز نشر دانشگاهی گفت: حتی اگر قیمت کاغذ پایین بیاید یا حمایت مالی از کتاب‌های انجام شود؛ اما نیازسنجی پیش از تولید کتاب انجام نشود، قطعا کتاب‌ها مخاطب نداشته و مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. کتابی که در کتابفروشی‌ها خاک بخورد، باعث اتلاف سرمایه و وقت می‌شود.

حسن سودمند رئیس مرکز نشر دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات ناشران دانشگاهی اظهار کرد: بدون شک مسائل مالی یکی از اصلی‌ترین مشکلات ناشران است. برای مثال اختصاص یارانه‌های دولتی در این زمینه یا خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد برای حمایت از ناشران می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما کافی نیست و لازم است دولت حمایت‌های بیشتری داشته باشد.

وی افزود: مراکز انتشاراتی باید با علم روز نشر آشنا شوند و از فناوری‌های نوین نشر استفاده کنند. برای مثال ناشران باید از ظرفیت‌های نشر الکترونیک شامل دستگاه‌های پیشرفته و فناوری‌های نوین استفاده کنند. لازم است پیش از تالیف و چاپ کتاب، نیازسنجی انجام شود. نوعی بازاریابی طراحی شود و کتاب‌ها بی‌هدف تولید نشوند. به عبارت دیگر، پیش از تولید کتاب باید بازار فروش آن کتاب سنجیده شود.

سودمند خاطرنشان کرد: پیش از تولید کتاب باید مخاطب شناسی انجام شده و روشن شود این اثر تا چه اندازه با ذائقه نسل جدید هماهنگ است. این مشکلات پیش‌تر دامن‌گیر مرکز نشر دانشگاهی بود و ما تلاش کردیم این مسائل را برطرف کنیم. در دوره جدید سعی کردیم روش‌های موجود را اصلاح کنیم. به این معنا که پیش از تولید کتاب، بازارسنجی و بازاریابی انجام شود و بررسی کنیم که آیا کتابی که تولید می‌شود مطابق ذائقه بازار هست یا نه؟! این به معنای سخیف شدن کتاب‌ها نیست.

رئیس مرکز نشر دانشگاهی با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال اگر تولید کتب درسی دانشگاهی بر اساس سرفصل‌های دروس باشد، آن کتاب مخاطب خاص خودش را دارد. در حالی که کتاب‌های غیردرسی اگر جامعه هدف مشخصی نداشته باشند، ناشر را متضرر می‌کنند. مرکز نشر دانشگاهی در مرحله داوری کتاب‌ها پیش از چاپ، جامعه هدف آن اثر را بررسی می‌کند. اگر داور بنویسد که این کتاب جامعه هدف خاصی ندارد، چاپ کتاب تایید نمی‌شود.

وی گفت: توجه به این نکته لازم است که حتی اگر قیمت کاغذ پایین بیاید یا حمایت مالی از کتاب‌های انجام شود؛ اما نیازسنجی پیش از تولید کتاب انجام نشود، قطعا کتاب‌ها مخاطب نداشته و مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. کتابی که در کتابفروشی‌ها خاک بخورد، باعث اتلاف سرمایه و وقت می‌شود.

گفتنی است، سودمند پیش‌تر گفته بود که کتاب‌های مرکز نشر دانشگاهی منابع دانشگاهی هستند و باید با دقت بسیاری بررسی شوند. مرکز نشر دانشگاهی ۶ گروه تخصصی دارد که مدت‌ها غیرفعال بودند و در سال‌های اخیر فعال شده‌اند. این گروه‌ها در زمینه تدوین و داوری کتاب‌ها فعالیت می‌کنند. این مرکز بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب چاپ کرده است. برخی کتاب‌های مرکز ده‌ها نویسنده دارند. برای مثال یک کتاب ۵۰۰ نفر نویسنده دارد و گردهم آوردن این تعداد نویسنده بسیار دشوار است.

وی افزود: برخی رقبا انتقاد می‌کنند که چرا قیمت کتاب‌های شما پایین است. ما همیشه سعی می‌کنیم قیمت کتاب‌ها مناسب باشد، چرا که مخاطب ما دانشجویان و دانشگاهیان هستند. قیمت کتاب‌های مرکز نشر دانشگاهی یارانه پنهان دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1267676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =