تکذیب جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور/  فراخوان جذب اعضای هیات علمی آغاز شد

«۵۰ سفر استانی وزارت علوم طی ۲ سال، تکذیب جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور، اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «۵۰ سفر استانی وزارت علوم طی ۲ سال،تکذیب جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور، اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

سهم ۸ درصدی دانشگاه‌های کشور از درآمدهای ارتباط با صنعت

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در گذشته می‌توان به «آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی، درخواست وزارت علوم برای انتقال فناوری‌های برتر ایرانی به خارج و پایان مهلت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

وزیر علوم خبر داد؛ ۵۰ سفر استانی وزارت علوم طی ۲ سال

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم یکی از ویژگی‌های رئیس جمهور و هیئت دولت را سفر به مناطق مختلف دانست و گفت: دولت سیزدهم، دولت نشسته نیست و شخص رئیس جمهور و سایر اعضای هیئت دولت دائم در سفر استانی به اقصی نقاط ایران هستند و از نزدیک در جریان موفقیت‌ها، مشکلات و معضلات قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: وقتی مدیران از نزدیک در جریان مشکلات قرار می‌گیرند، بر مبنای توانمندی‌های هر منطقه با تصمیم‌های خود موجب رشد منطقه می‌شوند و در توزیع امکانات و اعتبارات عادلانه برخورد می‌کنند. در وزارت علوم در ۲ سال گذشته ۵۰ سفر استانی داشته‌ایم و در حوزه کاری خود مؤسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اکثر استان‌ها را بازدید کرده‌ایم.

جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور کذب است

جلیل کوهپایه زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: خبر جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور کذب و شایعه است و صحت ندارد. دانشجویان چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور بدون آزمون سنجش و بدون کنکور نمی‌توانند در رشته‌های وابسته به وزارت بهداشت، ادامه تحصیل دهند و باید توجه داشت تبلیغ و درج مطالبی برای جذب دانشجو بدون کنکور، شایعه و نادرست است. در نتیجه ارگان‌های ذیربط باید با نظارت بیشتر جلوی سوء استفاده این شرکت‌ها را بگیرند و اجازه فعالیت به آنها داده نشود.

وی تصریح کرد: راه ورود به دانشگاه های علوم پزشکی شرکت در کنکور سراسری برای پذیرش سهمیه دولتی و یا استفاده از سهمیه خودگردان یا شهریه پرداز ( پردیس) است. برای دانشگاه آزاد هم ، دانشجویان از طریق کنکور سراسری و با مدیریت شورای گسترش در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرفته می شوند و امکان جذب دانشجو برای سایر رشته های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد به وسیله مرکز سنجش این دانشگاه وجود دارد.

ساماندهی پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری در موسسات پژوهشی

رضا نقی زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از ساماندهی پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری در موسسات پژوهشی خبر داد و گفت: در جلسه نهصد و شصت و چهار شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، مصوبه‌ای برای ساماندهی پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری توسط مؤسسات پژوهشی ارائه شد.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه مقرر شد در دوره‌های دکتری تخصصی دانشجویان صرفاً براساس سامانه نان در مؤسسات پژوهشی جذب شوند و این پذیرش با شیوه‌های مختلفی صورت گیرد.

تعیین فوق‌العاده جهش علمی مبتنی بر عملکرد استادان

علی خطیبی معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: فوق العاده جهش علمی مبتنی بر عملکرد در راستای رفاه اعضای هیات علمی برقرار بود. هر استادی که پایه سالانه را دریافت کند ۱۰ درصد به میانگین پایه حقوق او اضافه می‌شود و اگر از میانگین امتیاز دانشکده بیشتر باشد ۱۵ درصد به پایه حقوق اضافه می‌شود.

واکنش‌ها به برکناری برخی استادان دانشگاه

عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به شایعه تعلیق برخی دیگر از اساتید دانشکده ادبیات در فضای مجازی اشاره کرد و با انتقاد از دروغ پراکنی در برخی کانال های رسانه ای گفت: شایعه تعلیق وحید عیدگاه استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، لیلی ورهرام استاد گروه فرهنگ و ‌زبان‌های باستانی، جواد بشری استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، قاسم عزیزی استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، میلاد عظیمی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی و داریوش رحمانیان استاد تاریخ دانشگاه کذب محض است و همکاران ما در سال تحصیلی جدید با دانشجویان مثل گذشته کلاس خواهند داشت.

محمد رضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این زمینه گفت: لغو قرارداد تعدادی از اساتید دانشگاه ها که تعدادشان نیز بسیار اندک است، در راستای رشد علمی کشور و حقوق اساتید فرهیخته و در واقع رعایت حقوق دانشجویان است چراکه وقتی استادی در زمینه علمی نمی تواند حداقل رشد و رتبه خویش را کسب نماید در واقع حقوق سایر اساتید زحمتکش و دانشجویانی را ضایع نموده و ظلم مضاعفی به دانشجویانی است که در کلاس درس یا پژوهش و تدوین پایان نامه با آن استاد کار می‌کنند.

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، خبر اخراج یکی از اساتید این واحد را تکذیب کرد و گفت: پیرو خبر درج شده در خصوص اخراج دکتر رضا صالحی امیری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و جهت تنویر افکارعمومی به آگاهی می‌رساند؛ ایشان بازنشسته یکی از سازمان‌های دولتی بوده که پس از بازنشستگی در واحد علوم و تحقیقات تدریس داشته‌اند، اما به دلیل مشغله متعدد، امکان تدریس پاره وقت ایشان نیز میسر نبوده است. لذا خبر اخراج نامبرده از این واحد دانشگاهی، کذب محض است.

درخواست وزارت علوم برای انتقال فناوری‌های برتر ایرانی به خارج

وحید حدادی اصل قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، ضمن بیان اولویت‌های وزارت عتف در ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مسئولان وزارت امور خارجه درخواست دارد برای معرفی نخبگان و اندیشمندان ایرانی مقیم خارج و نیز معرفی نخبگان و متخصصان خارجی برنامه‌ریزی کند.

وی همچنین بر معرفی فناوری‌های برتر دنیا به منظور انتقال فناوری و نیز کمک وزارت امور خارجه برای انتقال فناوری‌های برتر ایرانی به خارج از کشور تاکید کرد.

آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی 

اولین فراخوان جذب اعضای هیأت علمی در سال ۱۴۰۲ از شنبه ۴ شهریورماه آغاز و تا پنجشنبه ۱۶ شهریورماه ادامه دارد که این فراخوان دارای دو ویژگی خاص نسبت به فراخوان‌های قبلی است.

در این فراخوان برای اولین بار این فرصت فراهم شده است تا دانش آموختگان دکتری که فاقد کارت پایان خدمت هستند و یا در حال طی دوره خدمت نظام وظیفه هستند به شرط نداشتن غیبت، در فراخوان جذب شرکت و وارد رقابت جذب شوند.ز

خبرهای آزمونی هفته گذشته

پایان مهلت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

مهلت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ به پایان رسید. یک میلیون و ۶۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۲ بودند که از این تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر اقدام به انتخاب رشته کردند.انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۳۱ مرداد ماه آغاز شده بود و پس از تمدید ۷ شهریور ماه به پایان رسید.

یک میلیون و ۶۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در ۵ گروه آزمایشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دوره‌های مختلف روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس‌های بین المللی و دانشگاه فرهنگیان شده اند. با پایان مهلت انتخاب رشته بیش از ۶۰۰ هزار نفر نسبت به انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اقدام کرده اند. البته آمار انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی شامل این آمار نمی‌شود.

اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲

سازمان سنجش آموزش کشور اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد.

آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ با حضور حدود ۱۷۰ هزار داوطلب برگزار شد که از این تعداد بیش از ۱۲۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و اسامی پذیرفته‌شدگان پس از طی مرحله دوم آزمون در دانشگاه‌ها شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی اعلام شده است.

تمدید مهلت ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی ۱۴۰۲

مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرد داوطلبانی که تاکنون در آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی ۱۴۰۲ ثبت‌نام نکرده‌اند، در روزهای ۱۸ تا ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲ فرصت دارند فقط به صورت اینترنتی و از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در این آزمون ثبت نام کنند.

آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) یا دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور (Oriented-Technology/Research by Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی ۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

این دوره از آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) یا دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی برای اولین بار از پذیرش رشته‌های تخصصی داروسازی جدا شده است.

اعلام نتایج اولیه آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس

شانزدهمین دوره آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. نتایج آزمون کتبی شانزدهمین دوره آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در سامانه دانشگاه علوم پزشکی تهران به نشانی https://exam.tums.ac.ir/ قرار گرفت.

داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه مذکور و با وارد کردن کدملی به عنوان کد کاربری و کدملی به عنوان رمز عبور و زدن دکمه ورود به پنل کاربری از نتیجه آزمون خود مطلع شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =