رشد ۱۷۵ درصدی موقوفات دانشگاهی جهان در ۲۸ سال گذشته/ وقف در تامین مالی دانشگاه‌های مالزی چه نقشی دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد موقوفات دانشگاهی جهان در ۲۸ سال گذشته، رشدی ۱۷۵ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، استفاده از ظرفیت وقف، یکی از راهکارهای برون‌رفت از کمبودهای سرمایه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش عالی است. وضعیت مالی ضعیف، توانایی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها را برای ارائه خدمات آکادمیک تضعیف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌ آزاد الگوی خوبی برای تامین منابع مالی است

برای مثال موسسه هنرهای لیبرال انتیوج (College Antioch) با قدمتی ۱۵۰ در سال ۲۰۰۷ اعلام ورشکستگی کرد. این دانشگاه به دلیل مشکلات مالی ناچار به تعطیلی شد، در حالی که موسسات مشابهی مانند کالج رید (Reed College)، کالج اوبرلین (Oberlin College) و کالج کینون (Kenyon College) بیش از ۱۰۰ میلیون دلار موقوفه داشتند. در این راستا، اغلب کشورهای جهان در این زمینه صندوق‌های وقف دانشگاهی را تاسیس کرده‌اند.

انطاکیه یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که موقوفات ۳۶ میلیون دلاری آن باعث کاهش ناامنی مالی، افزایش امکانات و پایگاه‌های دانشجویی شده است.

پژوهشی که روند منابع صندوق‌های وقف در حوزه آموزش عالی در ۲۸ سال گذشته (۲۰۲۱-۱۹۹۳) از حدود ۳۹۵ موسسه دولتی و خصوصی در جهان را بررسی کرده، نشان می‌دهد که حجم صندوق‌های وقف از حدود ۹.۱ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۳ به ۲۵.۱ میلیارد دلار (۱۷۵ درصد) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

 ایسکانیوز قصد دارد انواع وقف را در دانشگاه‌های کشورهای جهان بررسی کند، در ادامه نقش خیرین در تامین مالی دانشگاه‌های مالزی بررسی شده است.

نقش وقف در تامین مالی دانشگاه‌های کشور مالزی

وقف یکی از منابع مالی اصلی برای تامین مالی فعالیت‌های آموزشی در مالزی است. این کشور از صندوق وقف برای تامین مالی فعالیت‌های آموزشی در آموزش عالی استفاده می‌کند.

دانشگاه بین‌المللی مالزی از محل اعتبارات وقف، ساختمان تجاری در داخل دانشگاه می‌سازد تا به مستاجرین اجاره داده شود. این دانشگاه از طریق اجاره ساختمان‌ها، سالانه ۵۰۰ میلیون رینگیت درآمد دارد. همچنین دانشگاه پوترا مالزی از محل وقف ۲۰۰ هزار رینگیت سود از محل سرمایه‌گذاری مضاربه در بانک‌های اسلامی به دست می‌آورد. این وجوه حاصل از سرمایه‌گذاری وقف برای کمک به فعالیت‌های آموزشی دانشجویان نیازمند استفاده می‌شود.

 دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی هم وجوه وقفی را از طریق دولت مالزی جمع‌آوری کرد که در سال ۱۹۹۹ به ۳.۵ میلیون رینگیت رسید. این دانشگاه همچنین از موقوفه‌های شخصی دولت مالزی، سرمایه‌داران مالزیایی و چندین بنیاد از کشورهای خارجی وقف دریافت می‌کند.

دانشگاه بین‌المللی مالزی سالانه به چهار هزار دانشجو کمک می‌کند تا از صندوق‌های وقف کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. این دانشگاه می‌تواند هر سال ۶ میلیون رینگیت درآمد وقف داشته باشد و از آن برای کمک به دانشجویان نیازمند و فعالیت‌های آموزشی استفاده کند.

دانشگاه فناوری مالزی، دانشگاه دیگری است که با معرفی برنامه «موقوفه تبیونگ» برنامه بودجه وقف را از کارمندان دانشگاه دریافت کرد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۳، ۵۳ میلیون رینگیت از این برنامه به دست آورد که در آن ۲۶۰ دانشجوی نیازمند و عملیات آموزشی را تامین مالی می‌کرد. این دانشگاه همچنین برنامه‌ای برای ارائه کمک‌های مالی به دانشجویان مقطع کارشناسی برای پرداخت شهریه در دانشگاه دارد.

دانشگاه مالزی صباح برنامه «تابونگ آمانه بیاسیسوا» را معرفی می‌کند که منابع مالی را از سطح جامعه برای کمک به بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان نیازمند جمع‌اوری می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =