درخواست رئیس دانشگاه تربیت مدرس از دولت/ اختیارات هیئت امنا به صورت کامل به دانشگاه‌ها بازگردانده شود

 رئیس دانشگاه تربیت مدرس از دولت خواست اختیارات هیئت امنا به صورت کامل به دانشگاه‌ها بازگردانده شود.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کمبود بودجه دانشگاه‌ها اظهار کرد: بودجه‌ها در اغلب دانشگاه‌های برتر به اندازه نیاز آن‌ها نیست؛ اما دولت در شرایط کنونی با مشکل اقتصادی مواجه است. به همین دلیل، باید متناسب با امکانات توقع داشته باشیم. ما کمبودها و مشکلاتی که دولت با آن مواجه است را درک می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

رشد ۵۰ درصدی بودجه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در دولت سیزدهم

وی افزود: درخواست‌هایی که من به عنوان رئیس دانشگاه تربیت مدرس، از دولت مطرح می‌کنم با درک محدودیت‌های دولت است. رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزرای علوم و بهداشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور استخدامی از جمله اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه تربیت مدرس هستند. این دانشگاه تنها دانشگاهی است که حدود یک چهارم دولت عضو هیئت امنای آن هستند.

دانشجو خاطرنشان کرد: اعضای هیئت امنا علاوه بر وظایف اصلاح آیین‌نامه‌ها و نظارت بر تخلفات دانشگاه، موظف‌اند از دانشگاه حمایت کنند. وقتی دانشگاه تربیت مدرس با اعضایی که ذکر کردم تاسیس شد، حتما یکی از اهداف آن حمایت همه جانبه از دانشگاه بوده است. من از دولتمردانی که عضو هیئت امنای این دانشگاه هستند، می‌خواهم از خودشان بپرسند چه کمکی به این دانشگاه کرده‌اند؟! یا چه بودجه فوق‌العاده‌ای را به این دانشگاه تخصیص داده‌اند؟! چه پروژه‌های کلانی را به این دانشگاه واگذار کرده‌اند؟!

دانشگاه نیازمند کمک دولت هستند

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: من فکر می‌کنم دولت می‌تواند به دانشگاهی که قانون آن را مستثنی کرده، کمک کند. به این معنا که تربیت مدرس تنها دانشگاهی است که رئیس هیئت امنای آن رئیس جمهور است، در حالیکه رئیس هیئت امنا در سایر دانشگاه‌ها وزیر علوم است.

وی تاکید کرد: کمک دولت به دانشگاه، از سه جنبه می‌تواند اتفاق بیفتد. نخست جنبه بودجه‌ای، انتظار داریم بودجه دانشگاه‌های برتر مستثنی شده از بودجه سایر دانشگاه‌ها باشد. چرا که دانشگاه تربیت مدرس، مختص تحصیلات تکمیلی است و نیازمند امکانات و تجهیزات است. دانشجویان این دانشگاه باید مورد حمایت قرار بگیرند، چرا که در مقطع تحصیلات تکمیلی درس می‌خوانند و معمولا متاهل هستند.

دانشجو گفت: دانشجویان دکتری در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس از حقوق یکسانی با سایر دانشجویان پزشکی برخوردار نیستند. ما از وزیر بهداشت انتظار داریم که برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده پزشکی تسهیلات درنظر بگیرد.

 رئیس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: دومین مورد در زمینه واگذاری پروژه‌های کلان ملی به دانشگاه است. مشکلات کشور نیازمند راه‌حل ساختاری هستند. ساختارها باید در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرند و اصلاح شوند. دانشجویان وقتی احساس امید دارند که بتوانند در حل مشکلات کشور موثر باشند.

وی افزود: ساختار بروکراسی دانشگاه‌ها هم باید اصلاح شود. تفویض اختیار به هیئت‌های امنا یکی دیگر از اقداماتی است که ضرورت دارد انجام شود. هیئت‌های امنا در دانشگاه‌ها کار خود را شروع کردند تا دیگر نیازی به گذراندن مراحل معمول سازمان امور استخدامی نباشد و مصوبات هیئت امنا کفایت کند. این اقدام در راستای تسهیل بروکراسی در داخل دانشگاه‌ها انجام شد؛ اما به تدریج این اختیارات در عمل کم شد. هیئت امنا که قرار بود تسهیل کننده باشد، هم‌اکنون به بروکراسی مازاد تبدیل شده است. درخواست من این است که اختیارات هیئت امنا به صورت کامل به دانشگاه‌ها بازگردانده شود. دانشگاه‌ها بتوانند با این اختیارات اموال منقول و غیرمنقول خود را در راستای دانش‌بنیان کردن فعالیت‌ها و توسعه کارهای علمی خود استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =