افزایش صادرات زعفران نسبت به سال گذشته / قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: با اقدامات موثر دولت و شورای ملی زعفران و تشکل‌ها برای افزایش تقاضای جهانی این محصول افزایش ۶۳ درصد صادرات زعفران نسبت به سال گذشته در ۵ ماهه امسال رقم خورد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محسن احتشام در بیرجند، با اشاره به اقدامات موثر این شورا و تشکل‌های مرتبط برای افزایش تقاضای جهانی زعفران و به تبع آن قیمت منصفانه به نفع کشاورزان اظهار داشت: برنامه‌ها و طرح ریزی‌های راهبردی و علمی این شورای مورد حمایت و تصمیم گیری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

قیمت جدید زعفران اعلام شد

وی گفت: در آستانه فرا رسیدن فصل برداشت زعفران که از نیمه دوم مهر ماه در مناطق سردسیر استان‌های خراسان رضوی و جنوبی آغاز می‌شود چند اقدام خوب با همکاری تشکل‌های زعفران و مسئولان دولت انجام شد. 

رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: به منظور تسهیل فرایند صادرات زعفران و افزایش انگیزه صادرات موثر توسط صنعت زعفران و کم شدن صادرات قاچاق زعفران که لطمه بزرگی به زعفران ایران در بازارهای جهانی می‌زند برنامه‌های موثری اجرایی شد.

احتشام به نخستین اقدام صورت گرفته اشاره کرد و افزود: قیمت‌های پایه صادراتی که تعهد صادرکننده برای برگشت ارز حاصل از صادرات زعفران با قیمت‌های واقعی فروش زعفران در بازارهای جهانی واقعی شد و صادرکنندگان زعفران متعهد به برگشت با نرخ واقعی فروش خود هستند و تعهد کاذب که گاهی تا کیلویی۵۰۰ دلار صورت می‌گرفت برداشته شد.

وی اظهار داشت: با برگزاری سمینار برندسازی در اتاق مشهد به زودی برند جمعی و ملی زعفران ثبت جهانی خواهد شد که زعفران ایران با هویت خود صادر شود و جایگاه واقعی و تمایز خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند.

رئیس شورای ملی زعفران ایران تصریح کرد: قطعا اقدامات موثری که انجام گرفت سبب افزایش تقاضای جهانی زعفران و به تبع آن قیمت منصفانه به نفع کشاورزان  زعفرانکار خواهد شد.

احتشام گفت: از مسئولان انتظار داریم برنامه‌ها و طرح‌ریزی‌های راهبردی و علمی شورای ملی زعفران را مورد حمایت و تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهند تا بتوانیم به اهدافی که در چشم انداز زعفران ایران تبیین شده با هم‌افزایی بین بخش خصوصی و دولتی به آن دست یابیم. 

وی با بیان اینکه تنها ایجاد زنجیره ارزش می‌تواند در دراز مدت حافظ منافع ذینفعان  زنجیره این محصول به خصوص کشاورزان و حفظ جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی باشد تصریح کرد: راه‌های برگشت ارز حاصل از صادرات زعفران و محصولات کشاورزی باید اصلاح شود در غیر این صورت سرنوشت تلخ فرش ایران در انتظار زعفران و پسته ایران خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =