سند ملی هوش مصنوعی به شیوه حکمرانی شبکه‌ای تدوین می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین سند ملی هوش مصنوعی کشور، با توجه به اسناد مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور و با نگاه حکمرانی شبکه ای تدوین می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی اولویت ها و تقسیم کار ملی در حکمرانی هوش مصنوعی، که به میزبانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: تدوین سند ملی هوش مصنوعی کشور، با توجه به اسناد مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور و با نگاه حکمرانی شبکه ای تدوین می‌شود. تردیدی در ضرورت و گسترش ابعاد هوش مصنوعی نیست، اما از حیث حکمرانی هوش مصنوعی عقب هستیم که این موضوع باید با سرعت جبران شود.

بیشتر بخوانید: 

دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد قم در رشته‌های علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد/ راه‌اندازی رشته فلسفه هوش مصنوعی


وی با تاکید بر حکمرانی شبکه ای در تدوین سند هوش مصنوعی گفت: در تدوین این سند، باید دیدگاه همه دستگاه های مرتبط و ذی نفعان مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با یک اجماع ملی، این سند تنظبم و تدوین شود تا این سند با اتقان بیشتری تدوین شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در موضوع هوش مصنوعی، چهار ساحت باید مورد توجه قرار گیرد، ساحت اول فلسفه هوش مصنوعی با توجه به حکمت و هوش مصنوعی و مبانی و ارزش های مرتبط با آن است، ساحت دوم سیاستگذاری در این زمینه است که در این موضوع، شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور همه دستگاه های ذی نفع و به عنوان یک نهاد فرا قوه ای، تدوین "سند سیاستی" هوش مصنوعی با توجه یه دو سند  نقشه جامع علمی کشور و نقشه مهندسی فرهنگی ،  در دستور کار قرار گرفته است،در ساحت سوم تنظیم گری هوشمندی در ۴ مقوله مقررات، ساختار،  باز تولید و تسهیل گری و ساحت چهارم با موضوع تصدی گری با مدیریت مراکز اموزش عالی و دانشگاه ها، مراکز فناوری، پلتفرم ها و دیگر مشابه خواهد بود. 

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت هوش مصنوعی در ابعاد مختلف حکمرانی و شهروندی گفت: برگزاری جلسات استماع برای بیان دیدگاه های تخصصی متولیان و فرهیختگان در این زمینه می تواند در تنظیم نهایی قوانین و ضوابط تاثیر داشته باشد.
وی افزود: هوش مصنوعی یک زیست بوم بزرگ با محورهای کلان در محورهای توسعه دهندگی، تنظیم گری، سیاستگذاری، ناظران و کاربران است که لازم است اولویت ها و تقسیم کار ملی در حکمرانی هوش مصنوعی مورد توجه جدی قرار گرفته و سند ملی مرتبط با این موضوع با اولویت تعیبن نهاد هماهنگ کننده، تدوین و نهایی شود. تاکنون نیز ۶۰ کشور سند ملی هوشمند مصنوعی متناسب با سیاست های کشور خود را تدوین کرده اند و با تمامی تلاش های صورت گرفته، این سند در ایران، تنظیم و نهایی نشده که این تاخیر باید جبران شود.

 نگاهداری با اشاره به با تاکیدات ریاست مجلس در موضوع هوش مصنوعی گفت: در برنامه هفتم توسعه، موادی مرتبط با هوش مصنوعی قرار گرفته است و تکالیفی را مشخص کرده است و این جلسات استماع، با دو محور، تعیین نهاد محوری مرتبط با تدوین سند ملی هوش مصنوعی و تعیبن اولویت ها و تقسیم کار ملی در هوش مصنوعی تشکیل می شود تا انشالله تدوین سند نهایی سرعت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =