گسترش مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها بر اساس برنامه هفتم توسعه/ شیوه‌نامه ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها تصویب شد

«گسترش مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب شیوه‌نامه ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «گسترش مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب شیوه‌نامه ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها » مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

تصویب دستورالعمل‌های تشویقی برای اساتید دانشگاه‌ها

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در هفته گذشته می‌توان به «تبدیل وضعیت ۲۸۷۱ استاد جذب شده در دولت سابق، تایید انتخاب ۱۲ رئیس دانشگاه‌ و پژوهشگاه‌ کشور و اعلام نتایج نهایی پذیرش در کاردانی به کارشناسی سال ۱۴۰۲» اشاره کرد.

در ادامه مهم‌ترین عناوین هفته گذشته آموزش عالی اورده شده است:

گسترش مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها بر اساس برنامه هفتم توسعه

 محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر مهارت‌محور شدن دانشگاه‌ها، گفت: مهارت‌محور شدن دانشگاه‌ها و آموزش نیازمحور براساس آمایش یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم است که اتفاقا در قالب برنامه توسعه هفتم کشور در مجلس نیز در حال تصویب و بررسی است.

وی در این باره توضیح داد: در یکی از بندهای برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است که با گذشت 6 ماه از تصویب این برنامه، دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم یا دانشگاه‌های علوم پزشکی مسیر خود را در راستای آموزش نیازمحور و مهارت محور مدیریت کنند.

تصویب شیوه‌نامه ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها

قاسم عموعابدینی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر همه اعضای مجموعه آموزش عالی با هم هماهنگ نباشند اتفاق خاصی در زمینه آمایش آموزش عالی رخ نمی‌دهد. بر این اساس مدل آمایش به‌گونه‌ای در حال شکل گیری است تا بتواند برنامه‌ریزی وزارت علوم را محقق کند. همچنین همه دانشگاه‌ها باید در مسیر ماموریت گرایی قرار گیرند و چارچوب آن‌ها در تربیت دانشجو مشخص شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: باید در کنار یکدیگر برای حل مسائل فکر کنیم و هم اکنون وضعیت خوبی در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نداریم در این مسیر لازم است که وضعیت دانشگاه‌ها نسبت به رشته های غیر پویا یا رشته هایی که اشتغال مناسبی ندارند، مشخص شود.

وی ادامه داد: بر مبنای آمایش آموزش عالی، ماموریت استان ها و شهرستانها مشخص شده است و شیوه نامه ماموریت گرایی دانشگاه ها در شورای گسترش آموزش عالی مصوب شده است که با تایید نهایی وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

تبدیل وضعیت ۲۸۷۱ استاد جذب شده در دولت سابق

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم تحقیقت و فناوری در توئیتی اعلام کرد: ظاهرا دروغ‌پراکنی رسانه‌ای در مورد اخراج اساتید انتها ندارد.

وی افزود: اما وزارت علوم حق و عدالت را در پیش گرفته است. جالب است که در دو سال گذشته ۲۸۷۱ استاد جذب شده در دولت‌ سابق، در دولت ۱۳ از پیمانی به رسمی آزمایشی تبدیل وضع شده‌اند. گرنت جدید پژوهشی نیز برای اساتید جدیدالاستخدام در راه است.

تایید انتخاب ۱۲ رئیس دانشگاه‌ و پژوهشگاه‌ کشور

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌های کشور، در خصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: در جلسه امروز کمیته، ۱۲ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه کشور انتخاب شدند.

وی ادامه داد: بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر امیررضا شاهانی برای ریاست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر حسین مرادی برای ریاست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دکتر عبدالرسول زارعی برای ریاست دانشگاه فسا، دکتر امیر رجایی برای ریاست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، دکتر سجاد پاکزاد برای ریاست دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دکتر حجت الله جعفریان برای ریاست دانشگاه گنبد کاووس، دکتر جواد شاهین‌فر برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد، انتخاب شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: همچنین در این جلسه دکتر زهرا سلمان برای ریاست پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر بابک نصرتی برای ریاست پژوهشگاه زابل، دکتر محمدباقر سعیدی روشن برای ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر عبدالکریم افروزه برای ریاست مرکز آموزش عالی لار برگزیده شدند.

اعلام آخرین مهلت دانشگاه‌ها برای تعیین تکلیف پرونده‌های متقاضیان جذب

محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم درباره تعیین تکلیف پرونده متقاضیان هیأت علمی دانشگاه‌ها گفت: به دانشگاه‌ها اعلام شده تا آخر مهرماه، پرونده متقاضیان جذب سال ۱۳۹۹ را تعیین تکلیف کرده و به مرکز جذب وزارت علوم ارسال کنند.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه‌ها باید پرونده‌های متقاضیان جذب آبان ۱۴۰۰ را تا آخر آذرماه و پرونده متقاضیان اردیبهشت ۱۴۰۱ را تا آخر بهمن ماه تعیین تکلیف کرده و تمام کنند.

افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی تایمز

سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: ۷۳ دانشگاه از دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۴ حضور دارند.

فاضل زاده اظهار کرد: در سال ۲۰۲۳ تعداد ۶۵ دانشگاه در رتبه بندی تایمز حضور داشتند. این تعداد در سال ۲۰۲۴ به ۷۳ دانشگاه رسیده است. همچنین، مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان و دانشگاه صنعت نفت نیز در فهرست Reporter آورده شده است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام نتایج نهایی پذیرش در کاردانی به کارشناسی سال ۱۴۰۲

اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی پذیرش با آزمون و همچنین رشته‌های تحصیلی پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی دوره های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش اعلام شد.

همچنین اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته تحصیلی نیمه‌متمرکز فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفته است.

پذیرفته‌شدگان نهایی برای اطلاع از نحوه ثبت‌نام، تاریخ ثبت‌نام و مدارک لازم برای ثبت‌نام (علاوه بر مدارک مندرج در بند الف این اطلاعیه) ضرورت دارد از روز دوشنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه و یا مؤسسه آموزش‌عالی محل قبولی خود مراجعه کنند.

اعلام مهلت ثبت نام آزمون زبان MSRT نوبت مهر ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون زبان MSRT در مهر ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ساعت ۱۶ روزچهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

حوزه های برگزاری در تقویم آزمون درج می شود. همچنین به اطلاع داوطلبان می رساند برگزاری آزمون در حوزه های اعلام شده در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد داوطلبان انجام می شود و در غیر اینصورت ثبت نام انجام شده با اطلاع قبلی به تاریخ بعدی انتقال داده می شود.

اعلام نتایج پذیرش در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری هفته آینده

محمدمهدی نوروزشمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی زمان اعلام نتایج پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی را اعلام کرد و گفت: فرآیند بررسی انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی چندان طولانی نخواهد بود و پیش بینی می شود نتایج نهایی پذیرش در این مرحله در هفته آینده اعلام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =