افزایش قیمت خودرو دستاورد نوسانات دلار / شیوه قیمت‌گذاری بازنگری شود

کارشناس صنعت خودرو گفت: مهم‌ترین عامل در تنش‌های اخیر بازار خودرو، افزایش نرخ ارز است که موجب صعودی شدن قیمت خودرو شده است.

علی خاکساری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درباره روند اخیر بازار خودرو، اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که در چند روز اخیر موجب بروز تغییرات نسبی در بازار خودرو شد، افزایش نرخ ارز است. معمولا وقتی قیمت دلار صعودی می‌شود، بازار خودرو هم سریعا واکنش نشان می‌دهد و چنین تغییرات کوتاه مدتی را نمی‌توان به تولید یا موارد این چنینی ربط داد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر قطره‌چکانی واردات بر راکد ماندن بازار خودرو / تنها راهکار، واردات خودروهای دست دوم است

خاکساری همچنین با اشاره به روند قیمت‌گذاری خودرو و عملکرد شورای رقابت، عنوان کرد: وقتی عامل مهم در این میان ارز است و ارز خارج از فضای صنعت تحمیل می‌شود، قطعا تاثیر خود را بر روی قیمت‌ها می‌گذارد و کاری هم از دست شورای رقابت بر نمی‌آید، اما فارغ از تنظیم دستورالعمل‌های قیمتی، شورای رقابت وظایف دیگری نیز دارد، به عنوان مثال نظارت بر تولید و عرضه و همچنین نظارت بر اینکه احتکاری صورت نگیرد و مواردی از این قبیل اما شورا تنها بر قیمت‌گذاری متمرکز شده و شیوه آن نیز خطاهای محاسباتی داشته است.

کارشناس صنعت خودرو همچنین در واکنش به صحبت‌های اخیر علی آبادی، وزیر صمت مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت، بیان کرد: مهم نیست متولی قیمت گذاری کیست، مهم کیفیت و نحوه قیمت‌گذاری است، اگر نحوه قیمت‌گذاری تغییر کند طبیعتا می‌توان انتظار این را داشت که متولی مهم شود، اما قاعدتا اگر شیوه قیمت‌گذاری و دستورالعمل‌های قیمتی اصلاح شوند شرایط بهتر می‌شود.

خاکساری در پایان با ارائه راهکار مناسب برای بهبود روند بازار خودرو عنوان کرد: راهکار پیشنهادی من بیرون از بنگاه می‌گذرد، باید اقتصاد، نرخ ارز و ارزش ریال را قابل پیش‌بینی و ثبات‌پذیر کنیم، این راهکار نه تنها بازار خودرو بلکه بازارهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و مسئله دیگر که از درون صنعت و نحوه قیمت‌گذاری می گذرد، بازنگری در شیوه قیمت‌گذاری است که باید یک بار دیگر فارغ از فضای پیش‌بینی که وجود داشته، بررسی مجدد قیمت در تمام محصولات توسط کارشناسان انجام و قیمت‌ها اصلاح شود و هم زمان تمرکز بر تولید و تحلیل خودرو باشد، در این صورت است که می‌توان بازار خودرو را از فضای تنش دور کرد.

کارآموز خبرنگاری: نسترن تقی‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1202150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =