رصدخانه ملی مهاجرت ایران تشکیل می‌شود

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: نیاز است رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان تاسیس شود که دبیرخانه آن در بنیاد ملی نخبگان باشد و شورای راهبردی آن با مشارکت همه دستگاه‌های ذی ربط ایجاد شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری سیزدهمین همایش ملی نخبگان با حضور سید سلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

دانشجویان علوم پزشکی نخبه به عنوان همکار پژوهشی به‌کار گرفته می‌شوند

سید سلمان سید افقهی قائم در نشست خبری امروز در خصوص راه‌اندازی رصدخانه مهاجرت در بنیاد ملی نخبگان، گفت: ۱۰ روز قبل پیشنهادی از طریق معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کردیم و بر اساس آن اعلام کردیم که نیاز است رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان تاسیس شود که دبیرخانه آن در بنیاد ملی نخبگان باشد و شورای راهبردی آن با مشارکت همه دستگاه‌های ذی ربط ایجاد شود.

وی وظیفه این رصدخانه را رصد مهاجرت نخبگان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط دانست و یادآور شد: ما خلأ بزرگی در زمینه رصد نخبگان داریم و آماری که از سوی رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف تولید می‌شود، آمارهای قابل اطمینانی نیست؛ چرا که تناقض‌هایی در آن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: نمونه این تناقض‌ها گزارش آماری منتشر شده از گروه ایران ۲۰۴۰ در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۸ است که اعلام شد کل مهاجرت ایران در سال ۵۸ به کل جمعیت ۱.۵ در صد بوده و این میزان اکنون به ۴ درصد رسیده و این در حالی است که ۴۰ درصد از این ۴ درصد مربوط به مهاجران موقت هستند.

سید افقهی با تاکید بر اینکه دیگر با رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف همکاری نخواهیم داشت، گفت: تشکیل رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان یک پیشنهاد است.

سید افقهی با بیان اینکه چله دوم انقلاب اسلامی با بیانیه مقام معظم رهبری همراه بوده است، افزود: مقام معظم رهبری در این بیانیه با تحلیلی از شرایط گذشته و آینده انقلاب اسلامی بر امیدآفرینی و نگاه به آینده تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش بنیاد ملی نخبگان در فتح قله‌های علمی و پیشرفت، اظهار کرد: ما موظف هستیم برنامه‌های بنیاد را بر اساس سند ملی نخبگان که به تصویب بالاترین نهاد فرهنگی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، تدوین کنیم و در این مسیر تلاش‌هایی صورت گرفته که امروز بنیاد به بلوغی رسیده که می‌تواند در حل مسائل کشور ایفای نقش کند.

سید افقهی تحقق این امر را در گرو مشارکت همه دستگاه‌ها دانست و ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان یک نهاد تسهیل‌گر و مطالبه‌گر است و مطالبه ما از نخبگان این است که حرکت خود را معطوف به نقش‌آفرینی در حل مسائل کشور کنند و زمانی این امر محقق می‌شود که دستگاه‌های متولی مشارکت کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه ما به دنبال مشارکت همه نخبگان در حل مسائل کشور هستیم، نخبگان را معطوف به نخبگان علمی ندانست و ادامه داد: ما نخبگان فرهنگی، هنری، صنعتی، ادبی و مهارتی هم داریم و از همه آنها برای مشارکت دعوت می‌کنیم و برای این منظور سامانه یکپارچه‌ای را تعریف کردیم و برای هر نخبه یک پرونده خاص تشکیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به زودی این سامانه رونمایی خواهد شد، خاطر نشان کرد: از طریق این سامانه می‌توانیم از فضای نخبگانی کشور، آمار مهاجرت نخبگان و شناسایی نخبگان، رصد لحظه‌ای داشته باشیم.

به گفته وی، نخبه کسی است که در کنار توانایی علمی برجسته، در حل مسائل جامعه اثرگذار باشد.

سید افقهی با تاکید بر اینکه بنیاد گوش شنوا برای طرح‌ها و ایده‌های نخبگان است، گفت: از نخبگان برای مشارکت در برنامه‌ریزی‌ها دعوت به همکاری می‌شود.

شناسایی نخبگان مناطق محروم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شیوه‌های شناسایی نخبگان در کشور، گفت: هنوز بسیاری از نخبگان در کشور شناسایی نشده‌اند؛ نمونه آن نخبگان مناطق محروم است و تا زمانی که این امر مردمی نشود، امکان تکمیل فرایند شناسایی نخبگان موجود نخواهد شد.

سید افقهی ادامه داد: در بنیاد علی‌رغم طرح‌های مختلفی که تعریف شد، تنها دو برنامه «شهاب» و «شتاب» اجرایی می‌شود. «طرح شهاب» برای شناسایی استعدادهای برتر در حوزه دانش‌آموزی و «طرح شتاب» برای حوزه دانشجویی است‌.

وی با تاکید بر اینکه در طرح شتاب با حضور تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، اساتید و نخبه‌یاران (دانشجویان حامی) ایجاد می‌شود، یادآور شد: دانشجوی حامی، فرد دانشجوی سال بالایی است که می‌تواند به سایر دانشجویان تجربیات خود را منتقل کند.

مهاجرت نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با انتقاد نسبت به آمار نخبگان، گفت: ما نیاز به ایجاد رصدخانه مهاجرت نخبگان داریم تا بتوانیم آمارهای قابل اطمینان ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: آمارهای مهاجرت افزایش آمار مهاجرت را نشان می‌دهد و بیشترین افزایش مهاجرت در بخش پزشکی و پرستاران است و بیشترین دلیل آن نیز مسائل اقتصادی و نادیده گرفتن آن‌ها در نقش‌آفرینی آن‌ها است.

سید افقهی خاطرنشان کرد: بر این اساس سیزدهمین همایش ملی نخبگان که از فردا، دوشنبه با حضور رئیس‌جمهوری آغاز به کار خواهد کرد، با شعار «نخبگان پیشران پیشرفت» خواهد بود.

جذب نخبگان

وی از جذب هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: این در حالی است که بسیاری از آن‌ها نتوانسته‌اند در دستگاه جذب شده در جایگاه مناسب خود مستقر شوند و از دستگاه‌ها درخواست داریم تا در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی با ییان اینکه در این طرح جایابی نخبگان رخ داده است، ولی به وعده‌ها عمل نشده، دلیل آن را تغییر مدیریت‌ها دانست و اظهار کرد: در بازدیدی که از شرکت‌های بزرگ دولتی داشتم، مشاهده کردم که بسیاری از نخبگان در حال خارج شدن هستند، چون اعلام کردند که در جایگاه واقعی قرار نگرفته‌اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد ۶۳ هزار نخبه در کشور شناسایی شده است که این‌ها تنها دانشجویان هستند و نخبگان دانش آموزی مشخص نیست، چون در طرح شهاب نخبگان شناسایی شدند، ولی هدایت صورت نگرفته است.

سیدافقهی ادامه داد: علاوه بر آن در نشستی که با دارندگان مدال‌های المپیادی گروه ریاضی و با رتبه‌های کمتر از ۱۰ کنکور سراسری گروهی ریاضی و فنی داشتیم، همه آن‌ها علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر هستند و این نشان می‌دهد که هیچ هدایتی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =