ابطال بخشی از آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی وزارت علوم توسط دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری بخشی از آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایتی، تبصره ۲ ماده ۲۸ از آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم را ابطال کرد.

بیشتر بخوانید:

یک ماده‌ از دستورالعمل جامع اجرای تعهد خدمت آموزش رایگان ابطال شد

حکم ابطال در مورد تبصره ۲ ماده ۲۸ آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم صادر شده است. بر اساس ماده ۲۸، معادل‌سازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانده شده دانشجو بر اساس دستورالعمل اجرایی مصوب شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است.

بر اساس تبصره ۲ این ماده، معادل‌سازی دروس فقط در شیوه‌های آموزشی هم عرض صورت می‌گیرد که شامل واحدهای گذرانده دانشجوی حضوری به دوره‌های حضوری، نیمه حضوری یا غیرحضوری، نیمه حضوری به نیمه حضوری و غیرحضوری و غیرحضوری به غیرحضوری است.

تبصره ۲ از ماده ۲۸ آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی وزارت علوم مورد شکایت قرار گرفته و به دیوان عدالت ارجاع شد. در این شکایت آمده است که این ماده خلاف قوانین حقوقی و فقهی است. چرا که مطابق دستورالعمل‌های معادل‌سازی دروس دانشگاه‌های مختلف شرایط اجرای معادل‌سازی شامل ۱) تطبیق دروس از جهت تعداد واحدها، ۲) تطبیق دروس از جهت محتوا، ۳) تطبیق دروس از جهت نام و ۴) نمره بالای ۱۲ دروس است.

در ادامه این شکایت آمده است که این تبصره برخلاف بند ۶ و ۱۱ ماده سه آیین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم در مورد وظایف این شورا است.

شرط معادل‌سازی در شیوه‌های آموزشی هم عرض در راستای تحقق عدالت است

مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم در پاسخ به این شکایت، اعلام کرد که معادل‌سازی در شیوه‌های آموزشی هم عرض در راستای تحقق عدالت وضع شده است. به این معنا که اگر هر دانش‌آموخته در هر مقطع تحصیلی که موفق به دریافت مدرک فراغت از تحصیل می شود پس از پذیرش دوباره یا چندین باره خود در مقطع جدید، درخواست معادل سازی دروس گذرانده شده را داشته باشد، عملاً فرد پذیرفته شده با گذراندن چند واحد درسی اختصاصی، می تواند باز هم موفق به دریافت مدرک تحصیلی در رشته تازه پذیرفته شود که این موضوع خود اسباب بی ثباتی قوانین و مقررات آموزشی را به همراه خواهد داشت.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی شکایت و پاسخ وزارت علوم، حکم به ابطال این تبصره از ماده ۲۸ داد. در رای دیوان آمده است که معادل‌سازی واحدهای مشابه گذرانده شده فقط در شیوه‌ آموزشی هم عرض، مصداق اعمال تبعیض بین اشخاصی است که در دوره‌های مختلف آموزشی تحصیل کرده‌اند و با بند نهم اصل سوم قانون اساسی مغایرت دارد.

در ادامه این حکم آمده است که تبصره ۲ ماده ۲۸ آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، بر اساس بند یک ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204440

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تطبیق واحد IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      1 0
      الان خیلی از دانشگاه بر اساس همین رای ،آیین نامه رو تغییر دادن و از تطبیق واحد دانشجویانی که قبلا مدرک تحصیلی داشتن جلوگیری می کردن