چوب حراج دانشگاه بیرجند به اموال دولتی/ دیوان عدالت بخشی از آیین‌نامه مالی دانشگاه را باطل کرد

دیوان عدالت بخشی از آیین‌نامه مالی دانشگاه را باطل کرد. بر اساس این آیین‌نامه، هیئت امنا بخشی از اموال این دانشگاه را به اعضای هیئت علمی و کارکنان واگذار کرده بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشی از آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه‌های بیرجند، صنعتی بیرجند و بزرگمهر قائنات را ابطال کرد.

بیشتر بخوانید:

تخلف دانشگاه فرهنگیان از اعمال قانون حمایت از معلولان

سازمان بازرسی کل کشور در دادخواستی، ابطال بخشی از آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه‌های بیرجند، صنعتی بیرجند و بزرگمهر قائنات و الحاق ده هکتار زمین به شهرک فرهیختگان دانشگاه بیرجند را خواستار شد.

در این دادخواست آمده است که بر اساس آیین‌نامه مالی و معاملاتی این دانشگاه‌ها؛ «تبدیل به احسن نمودن اموال غیرمنقول مازاد بر نیاز موسسه صرفا با تصویب هیئت امنا مجاز است. وجود حاضل از فروش اینگونه اموال به حساب درآمد اختصاصی دانشگاه واریز می‌شود. البته به استثنای اموال غیرمنقولی که از نفایس و آثار ملی و بناهای تاریخی است» در حالی که اموال غیرمنقول دانشگاه‌ها متعلق به دولت بوده و دانشگاه‌ها صرفا مجاز به بهره‌برداری از آن هستند.

یکی دیگر از موارد این شکایت، واگذاری اراضی دانشگاه بیرجند به اعضای هیئت علمی و کارکنان با تصمیم هیئت امنا است.  هیئت امنای این دانشگاه سال ۱۳۸۱ با واگذاری اراضی دانشگاه به اعضای هیئت علمی و کارکنان رسمی موافقت کردند. در سال ۱۳۸۳ هیئت امنای این دانشگاه، واگذاری اراضی دانشگاه را به کارکنان پیمانی هم تسری دادند.

در ادامه و در سال ۱۳۹۸، واگذاری اراضی دانشگاه به کارکنان قراردادی بالای ۲۰ سال هم تسری داده شد. در نهایت هم این دانشگاه تصمیم گرفت ۱۰ هکتار دیگر از اراضی دانشگاه را به اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه واگذار کند.

دیوان عدالت اداری پس از بررسی این شکایت، حکم به ابطال بخشی از آیین‌نامه مالی سه دانشگاه بیرجند، صنعتی بیرجند و بزرگمهر قائنات داد. در این حکم آمده است که بر اساس قانون؛ کلّیه اراضی، املاک و ابنیه‌ای که برای استفاده وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی از جمله مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام یا تابع مقررات و قوانین خاص است، به یکی از طرق قانونی تملک شده است و یا به نام آن وزارتخانه، مؤسسه خریداری شده یا می‌شود، ‌متعلّق به دولت بوده و در اسناد مالکیت آنها نام دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مالک با حق استفاده وزارتخانه یا مؤسسه مربوط درج می‌گردد. تغییر دستگاه بهره‌بردار در هر مورد به عهده هیأت وزیران است.

به همین دلیل، آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه‌های بیرجند، صنعتی بیرجند و بزرگمهر قائنات (موضوع مصوبه ششم صورتجلسه هفتمین نشست هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی مورخ ۵/۱۱/۱۳۹۵) در حدی که متضمن فروش اموال متعلّق به دولت بدون کسب مجوز از هیأت وزیران است، خارج از حدود اختیار مرجع وضع‌کننده آن و مغایر با قوانین صدرالاشاره بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200528

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =