تخلف دانشگاه فرهنگیان از اعمال قانون حمایت از معلولان/ دیوان عدالت بخشی از آیین‌نامه دانشگاه را ابطال کرد

دیوان عدالت اداری یکی از بندهای آیین‌نامه استخدامی اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری یکی از بندهای آیین‌نامه استخدامی اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد.

بیشتر بخوانید:

گذاشتن ملاک سن برای معلمی صحیح نیست

بر اساس ماده ۳۹ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، اعضای ذیل با درخواست شخصی و براساس دستورالعمل مصوب هیأت اجرایی دانشگاه از تقلیل ساعات کار بهره مند می‌شوند؛

الف – عضوی که با تأیید سازمان بهزیستی معلولیت شدید دارد( ۴ ساعت در هفته).

ب – عضو (زن) دارای همسر یا فرزند معلول شدید با تأیید سازمان بهزیستی یا مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( ۴ ساعت در هفته).

ج - عضو (مرد) بدون همسر که دارای فرزند معلول شدید با تأیید سازمان بهزیستی یا مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و عضو (مرد) دارای همسر معلول شدید با تأیید سازمان بهزیستی یا مبتلا به بیماری صعب العلاج با تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( ۴ ساعت در هفته)

این بندهای آیین‌نامه مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در این شکایت آمده است که بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان زنانی که همسر با معلولیت شدید دارند، مشمول خدمت نیمه وقت بانوان با حقوق کامل می‌شوند؛ اما دانشگاه فرهنگیان بر اساس ماده ۳۹ آیین‌نامه استخدامی خود، فقط ۴ ساعت تقلیل در هفته موافقت کرده و ۱۶ ساعت باقیمانده را اعمال می‌کند. در این راستا، درخواست ابطال ماده ۳۹ این آیین‌نامه و اجرای کامل ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان مطرح می‌شود.

پاسخ دانشگاه: در چارچوب قانون عمل کرده‌ایم

مدیر کل امور حقوقی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این شکایت گفت که دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه‌های کشور فقط در چارچوب مصوبات و آئین‌نامه‌های مـالی و معـاملاتی و اداری استخـدامی و تشکـیلاتی مصوب هیئت امنا که به تأیید وزیر علوم تحقـیقات و فـناوری می‌رسد، عمل می‌کند.

بر این اساس در زمینه تقلیل ساعت کار اعضا دانشگاه فرهنگیان صرفاً مکلف است در چارچوب ماده ۳۹ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اقدام کند. همه مشمولان بر اساس وضعیت خود از امتیازات مندرج در مصادیق ۹ گانه ماده ۳۹ آیین نامه اخیرالذکر و کاهش ساعت کار تعیین شده بهره‎‌مند شده‌اند.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شکایت و پاسخ دانشگاه فرهنگیان را بررسی کرده و در نهایت حکم به ابطال سه بند از ماه ۳۹ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان داد. در این حکم آمده است که براساس ماده ۲۸ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۶ : «دستگاه‌های مشمول مکلّفند ساعات کار هفتگی شاغلان دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید را ۱۰ ساعت کاهش دهند.»

در نتیجه، بندهای (الف) و (ج) ماده ۳۹ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان که ساعات کاری معلولان شدید و عضو مرد دارای فرزند و همسر معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب العلاج را به میزانی کمتر از ساعات مقرر در قانون کاهش داده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =