آمار بالای نزاع در تهران / چرا تاب‌آوری پایتخت‌نشین‌ها کم شده؟

آمارها نشان می‌دهد که تنها در ۶ ماهه نخست سال، بیش از ۵۵ هزار نفر در تهران به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و کارشناسان معتقدند که مشکلات اقتصادی و افزایش اضطراب شهری زمینه‌ساز کاهش تاب‌آوری افراد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، گاهی تصادفی کوچک که خسارت چندانی هم نداشته، رعایت نکردن حق دیگری در صف اتوبوس، بحث کردن بر سر اینکه چه کسی زودتر پارک کند و موقعیت‌های مشابه دیگر می‌توانند جرقه یک نزاع خیابانی باشند و گاهی بحث آنقدر بالا می‌گیرد که به فحاشی و زد و خورد می‌رسد و افرادی آسیب می‌بینند.

بیشتر بخوانید

تنوع بی‌خانمانی در کشور؛ از موتورخانه‌خوابی تا هم‌خانگی چند خانواده

در کنار صحنه نزاع خیابانی آنچه جالب توجه است، رهگذرانی هستند که بی‌تفاوت از کنار این صحنه‌ها عبور می‌کنند یا از آن هم بدتر با اشتیاق به تماشا می‌ایستند. چه اتفاقی در دل جامعه رخ داده که هم تاب‌آوری ما در برابر تنش‌ها کم شده و به سرعت به مرز خشونت می‌رسیم و هم تماشای خشونت عادی و حتی گاهی به تفریح تبدیل شده است.

مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرده که در ۶ ماهه نخست امسال، ۵۵ هزار و ۲۹۹ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که تعداد مراجعان به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی ۵۵ هزار و ۵ نفر اعلام شده بود، نیم درصد افزایش یافته است.

نزاع و درگیری‌های خیابانی یا خانوادگی همواره بخش قابل توجهی از ارجاع‌های واحدهای معاینات بالینی مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور را به خود اختصاص می‌دهد. طبق آمارهای موجود بیش از ۳۰ درصد از کل ارجاعات این بخش مربوط به آسیب دیدگان نزاع است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

آمار سال گذشته هم نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان دی، استان‌های تهران با ۸۷ هزار و ۳۰۶ مصدوم بیشترین تعداد مراجعان نزاع را داشت.

این آمار مربوط به نزاع‌هایی است که منجر به آسیب شده و افراد به پزشکی قانونی یا مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، درحالی که اگر آماری از کل نزاع‌ها با احتساب مواردی که منجر به شکایت یا مراجعه به مراکز درمانی نشده که در جایی ثبت شوند هم تهیه می‌شد، این رقم بسیار بزرگ بود.

شهرنشینی و دنیایی از اضطراب‌ها

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس معتقد است که آنچه امروزه موجب خشونت اجتماعی شده، آب و هوای اجتماعی است؛ یعنی فقر، بیکاری، درماندگی، کمبود شادی، مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی فضای جامعه را به شکلی درآورده که تحمل افراد کم شده است.

قرایی‌مقدم درخصوص ابعاد اجتماعی افزایش خشونت در جامعه به ایسکانیوز گفت: شهرنشینی و سرعت دادن به زندگی خشونت‌آفرین است. مردم تهران از صبح که بیدار می‌شوند، تنش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند و مدام استرس دارند که به کارهایشان برسند. شتابی که در شهرنشینی وجود دارد زمینه‌ساز افزایش خشونت می‌شود.

وی افزود: البته ریشه خانوادگی هم بسیار مهم است که افراد در چه محیط خانوادگی رشد کرده و تحت چه تربیتی بودند اما به طور کلی احوال اجتماعی بر میزان تاب‌آوری تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این در زندگی شهری تفریح کمتر است و اضطراب افراد بیشتر می‌شود خرده فرهنگ‌های هر منطقه هم در کاهش یا افزایش خشونت تاثیر می‌گذارد.

کم‌کاری صدا و سیما

این جامعه‌شناس با انتقاد از رویکرد صدا و سیما عنوان کرد: در کنار این‌ها صدا و سیما هم نتوانسته برنامه مفرح تولید کند و مردم مدام در معرض اخبار بد هستند. صحبت‌های نسنجیده برخی مانند آنچه چند روز پیش در صدا و سیما رخ داد و خانمی مملکت را مختص حزب‌الهی‌ها نامید هم می‌تواند زمینه‌ساز افزایش خشونت شود.

وی توضیح داد: عصبانیت ذاتی نیست و به نژاد و ملیت هم ارتباط ندارد، افراد در بدو تولد پاک هستند و بعد شرایط خانوادگی و اجتماعی بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. جامعه خشونت می‌آورد؛ وقتی آمار طلاق بیشتر می‌شود، بیکاری بسیار است و مشکلات اقتصادی وجود دارد، تحمل افراد کم می‌شود. خشونت می‌تواند خشونت تولید کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه خشونت در شهرهای کوچک و روستاها کمتر از تهران است، بیان کرد: به همین جهت در دنیا برای اوقات فراغت مردم برنامه‌ریزی و شرایطی برای شادی و نشاط فراهم می‌کنند. تراکم جمعیت و کمبود امکانات شهری در برخی مناطق هم می‌تواند در تشدید این شرایط بیشتر شود. تهران مهاجرپذیری بسیار بالایی دارد و دیگر هویت مشترک ندارد، چیزی که در شهرهای دیگر کمتر دیده می‌شود. اعتقادات دینی و باورها هم در کاهش خشونت تاثیر دارد.

اشتباهات تربیتی در خانواده

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس درخصوص نقش خانواده در این خصوص به ایسکانیوز گفت: مسئله دیگری که بسیار مهم است، شیوه برخورد والدین با فرزندانشان است چراکه شیوه برخورد پدر و مادر، به فرزندان خشونت را آموزش می‌دهد. اگر والدین در برخورد با فرزندشان خشن باشند، وی یاد می‌گیرد که برای حل مشکلاتش باید از خشونت استفاده کند و از آن به عنوان یک ابزار استفاده می‌کند مثلا وقتی مادر سر کودک فریاد می‌زد یا پدر کودک را تنبیه فیزیکی می‌کند، غیر مستقیم این را به وی آموزش می‌دهند که وقتی با مشکلات رو به رو شدی، می‌توانی برای رسیدن به هدفت از این روش استفاده کنی. از طرفی این فرد چون در کودکی به وی زور گفته شده، در آینده به دیگران زور می‌گوید.

فیلم‌های سینمایی که سراسر نمایشی از خشونت هستند

شریفی‌یزدی با اشاره به نقش رسانه در تشدید خشونت اجتماعی اظهار کرد: بحث مهم خشونت خانگی و اجتماعی‌ بحث تقلید است که رسانه در آن بسیاری نقش دارد اگر شما یه بسیاری از فیلم‌ها توجه کنید، برای به فروش رساندن فیلم‌ها مقدار زیادی از خشونت استفاده می‌شود. جامعه طوری است که انگار همه چیز برای گسترش خشونت دست به دست هم داده است این که افراد زندگی‌شان را بر مبنای خشونت بچینند.

فردگرایی عاملی مهم در خشونت

روانشناس در خصوص نقش کم شدن روابط اجتماعی در افزایش خشونت گفت: امروزه در جامعه ما روابط اجتماعی کاهش پیدا کرده است که این موضوع هم در افزایش خشونت موثر است اما به پررنگی مسائل اقتصادی و اجتماعی نیست. می‌شود گفت فردگرایی از عوامل مهم خشونت است چون افراد فرد گرا حمایت و پشتیبانی ندارند، تنها هستند که این حس خوبی ‌به آن‌ها نمی‌دهد.

شریفی‌یزدی عنوان کرد: پایه خشم، اضطراب است. افرادی که از خود خشونت بروز می‌دهند، افرادی هستند که از چیزی ترسیده‌اند و چون نتوانسته‌اند ترس و اضطراب‌شان را به موقع حل کنند، آن‌ را تبدیل به خشم و خشم را تبدیل به پرخاش می‌کنند. خشم و پرخاش باهم متفاوت هستند. خشم حالتی درونی و پرخاش، حالت بیرونی خشم است.

به گزارش ایسکانیوز، نزاع، آسیبی اجتماعی است که علاوه بر بار روانی، هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند و مراجعه بیش از ۵۵ هزار نفر به پزشکی قانونی در ۶ ماهه نخست امسال نشان از آمار بالای نزاع دارد و این هشداری برای نهادهای مسئول است که برای کاهش خشونت اجتماعی برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1206335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =